اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
سید احمد علوی، مسئول مجموعه «مدرسه کالک» در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مورد استقبال قرار گرفتن مجموعه «مدرسه کالک» گفت: تقریبا از اواخر خرداد ماه سال گذشته یک مسئله خیلی شفاف مطرح شد که ما در میان نیروهای فعال در تشکلهای دانشجویی یک نیاز جدی به اساتید خبره در حوزه تشکیلات مشاهده میکنیم و هیچ مجموعه مشخصی نیست که به این نیاز پاسخ بدهد.
وی تصریح کرد: بدتر از آن اینکه وقتی بچهها در تشکلشان یکسری نیازهای آموزشی را شناسایی میکنند و برای تعالی مجموعه خود برنامه یک اردوی تشکیلاتی را میریزند، به سرفصلهای زیادی بر میخورند که برای مخاطب خود ضروری است؛ اما هیچ فرد خبرهای جهت ارائه، نیست؛ در نهایت مجبور میشوند سراغ برخی اساتید چهره و سرشناس بروند و از آنها تقاضا کنند که در راستای نیاز ایشان بیاناتشان را ارائه کنند و واضح است نتیجه اغلب دلخواه نیست. زیرا استاد با پیش فرضها و مباحث از پیش آماده شده خود جلسه را پیش خواهد برد و در این میان، ناراضی، مخاطبی است که به امید گرفتن پاسخ از یک اردوی تشکیلاتی صرفا در محضر برخی اساتید نشسته است و بارها و بارها نظراتشان را در سایتها و شبکههای اجتماعی مطالعه کرده است.
علوی با بیان اینکه ما برای حل این مشکل، نیازهای آموزشی تشکلها را رصد کردیم و سپس برای حل این نیازها، به سراغ نیروهای قدیمی که در هر حوزه حرف جدی برای گفتن داشتند، رفتیم، اظهار داشت: جلسات منظم تولید محتوا برگزار کردیم و سرفصلهای درسی برای موضوعات گوناگون تدوین کردیم. البته این همه ماجرا نبود. یک بخش قابل توجهی از منابع آموزشی ما به زحمات چند ساله دوستانمان در مجموعه مدیریت دانش قرارگاه باقری مربوط میشود که با جمع آوری تجربیات تشکلهای دانشجویی و تولید اسناد عملیاتی از دل این تجربیات، منابع غنی را از آموزشهای تشکیلاتی ایجاد کردند؛ که در تدوین سرفصلها، کمک قابل توجهی برای ما بود.
وی افزود: در واقع باید بگویم که ما بخش پیدای یک کوه یخ بودیم که بخش پنهان آن مدتها در گمنامی فعالیت خود را انجام میداد و کسی متوجه اهمیت آن نبود ولی هنگامی که ما آن حرفها و تجربیات را در دانشگاهها بردیم و در کارگاهها و جلسات دانشگاهی تدریس نمودیم مخاطب به اهمیت آن پی برد. من با این مقدمه طولانی تلاش کردم جواب سؤال اصلی شما را نیز بدهم؛ دلیل اصلی استقبال مخاطب از ما این بود که ما پاسخ حقیقی یک نیاز جدی در بدنه جنبش دانشجویی بودیم. ما یک سؤال انتزاعی در حوزه فرهنگ، برای خودمان ایجاد نکردیم تا بعد به سراغ پاسخ دادن به آن سؤال برویم ما پاسخ یک سؤال جدی و مطالبه عمومی تشکلهای دانشجویی بودیم و برای همین مورد توجه و استقبال واقع شدیم.
مسئول مجموعه «مدرسه کالک» با اشاره به اینکه خدمات این مجموعه فعالیتش صرفا به اعزام اساتید تشکیلاتی محدود نمیشود، تاکید کرد: مزیت ما که باعث میشود مخاطبمان که یک بار با مجموعه ارتباط گرفته است، مخاطب ثابت و همیشگی ما شود، نوع ارائه محصولات آموزشی توسط ما بود. به غیر از استاد که در ادامه توضیح خواهم داد، ما برای هر موضوع یک محتوای پیشخوان و پسخوان تهیه کردیم. محتوای پیشخوان شامل یک محتوای آموزشی کم حجم جهت آشنایی ذهن مخاطب و ایجاد پیش زمینه برای حضور در کارگاه است و محتوای پس خوان جهت مطالعه بیشتر و تعمیق مباحث پس از کارگاه در سایت ارائه میشود.
وی گفت: درباره اساتید نیز نگاه ما به این صورت بود که اساتیدی به دانشگاهها اعزام شوند که حتما سابقه جدی در فعالیتهای تشکیلاتی داشته باشند تا مخاطب در معرض بمباران اطلاعات انتزاعی قرار نگیرد و با مسائل عملی و تجربیات مشابه، آشنا شود. بسیار رخ داده است که فردی در حوزه اندیشهای در موضوعی بسیار توانمند بوده وما سعی کردهایم که در تدوین سرفصلهای درسی از اندیشههای این استاد استفاده کنیم؛ اما برای اعزام به دانشگاهها خیر. بسیار دقت داریم که حتما فردی در دانشگاه برای دانشجویان صحبت کند که عامل به آنچه میگوید، باشد.
علوی با اشاره به خدمات آموزشی ارائه شده در این مجموعه بیان داشت: پس از احصاء نیازهای آموزشی به یازده محور کلی شامل تشکیلات، بسیج و بسیجی، سیاسی، فرهنگی، آزاداندیشی، نقش آفرینی تخصصی، جنبش نرم افزاری، رسانه و نشریه، جهادی، اقتصاد مقاومتی، جهان اسلام و مهارتی رسیدیم که در هر کدام از این محورها موضوعات متنوعی را تعریف کردیم؛ که به طور مثال در بخش تشکیلات مباحثی چون رهبری بسیج، رشد و کادرسازی، تعاملات، چارت و ساختار، مخاطبشناسی، جذب و ورودی جدید ارائه شده است.
وی با اشاره به تاثیر آموزشها در دانشگاه ادامه داد: ما دانشگاه را فتح خواهیم کرد. دانشگاه امروز در سیطره انگیزههای متفرقی و نیروهای متضادی است که برآیند این نیروها همدیگر را خنثی میکنند. اینکه شما هیچ خروجی از کار دانشگاه در صنعت و اقتصاد کشور مشاهده نمیکنید، اینکه دانشجویان هر روز عده بیش تری میشوند اما روح دانش و دانشجویی در کالبد جامعه دمیده نمیشود؛ اینها همه ناشی از همین مشکل است. دانشجویان ما هنوز دانش تأثیرگذاری، تیم سازی، مدیریت و تعامل با دنیای پیرامون خود را نمیدانند. شما مشاهده میکنید که این مشکلها خیلی ریشهایتر از این است و در سطح مسئولین رده بالای کشور تصوری که از تعامل با دنیاست، یک تصور خیلی کاریکاتوری و خنده دار است. ما همه اینها را مشاهده میکردیم و یقین داشتیم که برای تغییر این وضعیت باید نسل جدیدی از نخبگان را تربیت کرد و طبیعی است که در این راه نقطه آغاز و محوری دانشگاه است.
مسئول مجموعه «مدرسه کالک» با بیان اینکه پس از برگزاری هر کارگاه یک نظرسنجی از تمام مخاطبین انجام میدهیم و نظرات دانشجویان را در سه حوزه کیفیت ارائه استاد، نیاز دانشجو به موضوع و کیفیت محتوای ارائه شده ارزیابی میکنیم، افزود: هرچند این ارزیابی به صورت خیلی جزیی و با استانداردهای سختگیرانهای صورت میگیرد، اما تا امروز میزان رضایتمندی بسیار بالا بوده است. البته دلیل این رضایتمندی مشخص است. ما در بخش مهارتهای تشکیلاتی تولید دانش بومی انجام دادهایم و همین تولید دانش بومی باعث میشود که ما گامهایمان را خیلی بلندتر و سریعتر برداریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: من خودم برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی یکی از گرایشهای رشته مدیریت را انتخاب کردم و وقتی استاد در کلاس تئوریهای مختلف مدیریت را برای بهبود فضای سازمانها طرح میکند، کاملا این احساس ملموس است که این حرفها ما به ازای داخلی ندارد،بلکه صرفا مجموعهای از الگوهایی است که شاید در فضای ما نیز جوابگو باشد؛ اما ما از یک راه رفته با دانشجویان صحبت میکنیم. از طرفی دانشی که به مخاطب ارائه میکنیم و در سرفصلهای درسی ما ارائه میشود کاملا متناسب با نیاز اوست. این بسیار آزاردهنده است که در دانشگاههای ما، واحدهایی که برای گروههای آموزشی تصویب میشود تا حد زیادی برگرفته از دانشگاههای غربی است. این مسئله تا این حد خنده دار است که مثلا شما در رشته مکانیک یک دانشگاه دروسی را ارائه میدهید که به هیچ روی در صنعت کشور ما متداول نیست و از طرفی دروسی که برای وی کاربردی است، ارائه نمیدهید!