به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، فرهاد احتشامزاده امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه قرار بود با مصوبه دیوان عدالت آن دسته از خودروهایی که قبل از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سیسی ثبت سفارش شده بودند امکان ترخیص پیدا کنند در حال حاضر چهتعداد خودرو از محل رأی دیوان ترخیص شدهاند، اظهار داشت: هنوز مصوبهای برای ترخیص این دست از خودروهای لوکس با حجم موتور بالای 2500 سیسی صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه ترخیص این خودروها تنها با مصوبه کمیته کارشناسی دیوان عدالت اداری امکانپذیر شده است، افزود: هنوز رأی این کمیته در دیوان عدالت انشاء نشده بهنحوی که تا امروز ابلاغ آن صورت نگرفته و ترخیص این خودروها انجام نشده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در رأی کارشناسی کمیته دیوان عدالت هم بهصراحت گفته شده که حجم بالای موتور ملاکی برای تعیین لوکس بودن یا نبودن خودروهای وارداتی نیست و بنابراین باید در این زمینه تجدیدنظر شود، کنار این مابقی بخشها هم میگویند "این تعریف از خودروهای لوکس درست نیست و باید اصلاح شود اما هنوز به نتیجه مناسبی دست پیدا نکردهایم".
احتشامزاده در خصوص تعداد این خودروهای لوکس که برای ترخیص منتظر ابلاغ مصوبه دیوان عدالت اداری هستند، نیز گفت: این خودروها حدود 100 تا 150 دستگاه هستند. البته باید این انتقاد را هم مطرح کنم که طرفهای خارجی این معیار ممنوعیت را بهتمسخر میگیرند که این موضوع اصلاً برای ما خوب نیست.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد میزان واردات خودرو در سال 95 پرداخت و تصریح کرد: در 6 ماه نخست امسال 32 هزار و 428 دستگاه خودرو از 56 مدل مختلف وارد کشور شده است. بیشترین واردات خودرو با 69.3 درصد از امارات و کمترین بهترتیب 5.4 درصد از آلمان، 2.4 درصد از عمان و 2.2 درصد از کویت بوده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: نسبت واردات خودرو از کل واردات کالاها به کشور 4.2 درصد است و بیشترین واردات مربوط به هیوندا، کیا و تویوتا بوده است.
احتشامزاده در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از ابلاغ اجبار واردکنندگان به داشتن مجوز از شرکت مادر هنوز این موضوع اجرایی نشده است، افزود: از بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت اعطای نمایندگی به شرکتها را در قالب داشتن مجوز از
شرکت مادر ممنوع کرد به این دلیل که برجام برقرار شده بود و ما نیز به تحقق آن خوشبین بودیم. اما علیرغم اینکه ما خوشبین بودیم فضای فعلی همچنان مهآلود است و واردکنندگان ایرانی در حال مذاکره برای گرفتن مجوز از شرکت مادر هستند.
احتشامزاده با بیان اینکه گرفتن نمایندگی از شرکت مادر به سیاستهای هر دو کشور در مذاکرات بستگی دارد، گفت: در حال حاضر حدود 40 درصد از واردکنندگان ما دارای مجوز از شرکت مادر نیستند و هماکنون مشغول مذاکره برای دریافت این مجوز هستند اما سهم ایران و خاورمیانه از بازار خودروی جهان حدود 2 درصد است و ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که همه شرکتها خودشان را برای این سهم به خطر بیندازند.
*استانداردهای 51گانه خودرو باید اصلاح شود
در ادامه این نشست خبری کوروش مرشدسلوک نایبرئیس انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از اینکه تعیین استانداردهای 51گانه خودرو اشتباه است و باید اصلاح شود، اظهار داشت: بسیاری از این استانداردها فقط هزینه اضافه را به مشتری تحمیل میکند حتی برخی از این استانداردها با اقلیم و شرایط کشور هم سازگار نیست.
وی افزود: برخی از این استانداردها کپیشده از استانداردهای اروپایی است که با شرایط جغرافیایی و زیرساختهای کشور ما تناقض دارد، به همین منظور شرکتهای خودرویی که نمیتوانند محصولاتشان را با استانداردهای اجباری مطابق کنند یا هزینه این آپشنها را اضافه میکنند یا از صادرات خودرو به ما منصرف میشوند.
مرشدسلوک به بنزینهای بیکیفیت موجود در کشور هم اشاره کرد و گفت: واردات خودرو با استاندارد یورو4 را الزام میکنیم اما هنوز بنزینهای ما به این درجه یورو4 هم نرسیدهاند و استفاده از آن در خودروهای یورو5 و یورو4 هم هوا را آلودهتر کرده و استهلاک خودروها را افزایش میدهد.
منبع: تسنیم