به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس کاظمی معاون وزیر نفت در همایش بینالمللی صنعت CNG با اشاره به اینکه در برنامه سوم مجلس شورای اسلامی به درستی وارد اقتصاد انرژی شد و در ماده 27 سوختهای جایگزین را مطرح کرد، گفت: وزارت نفت در آن موقع براساس تدبیر صحیحی که به خرج داد صنعت CNG را وارد عرصه سوخت کرد.
وی با اشاره به برخورداری ایران از نعمت گاز طبیعی به صورت منحصر به فرد، گفت: زیرساختهای ما در حوزه گاز طبیعی حتی از آمریکا و روسیه نیز قویتر است و سال آینده با تدبیر وزارت نفت، توسعه فازهای پارس جنوبی به بهرهبرداری کامل خواهد رسید و تولید گاز یک میلیارد متر مکعب خواهد شد که شبکه انتقال توان جابجایی این حجم از گاز را دارد.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سال آینده زاهدان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهد شد، گفت: گازرسانی به 60 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار از دیگر مزیتهای این صنعت است که میتواند نسبت به آن توجه ویژهای کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه حتی سوخت مایع با استاندارد یورو 5 نیز مزایای گاز طبیعی را ندارد، گفت: در مقام مقایسه بنزین یورو 5 نیز نسبت به CNG بسیار آلاینده است به همین دلیل باید توان خود را برای استفاده از این سوخت حداکثری کرد.
کاظمی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه نیز نگاهی به صنعت CNG شد اما متاسفانه در برنامه پنجم و ششم این نگاه به صنعت CNG وجود ندارد، گفت: اگر میبینیم 8 کلانشهر نیازمند به استفاده از سوخت پاک هستند دلیلش نبود جریان هوا در این کلانشهرها است؛ بنابراین میتوان سوخت CNG را در این 8 کلانشهر به حداکثر خود رساند.
وی با تاکید بر اینکه قبل از سال 92 بنزینی که در تهران عرضه میشد یورو 4 نبود، گفت: بنزن مورد استفاده در این بنزین 20 TPM بود که الان به 3 TPM رسیده است.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 میلیون متر مکعب گاز CNG در کشور عرضه میشود، گفت: اگر میخواستیم این گاز را با بنزین جابجا کنیم باید برای ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت تولید 20 میلیون لیتر بنزین و هزینههای جانبی آن 10 میلیارد دلار هزینه میکردیم.
کاظمی با اشاره به اینکه وزارت نفت به دنبال نوسازی 6 پالایشگاه کشور با هزینه 14 میلیارد دلار است، گفت: فاینانس مورد نیاز این طرح تأمین شده و از فردا نوسازی پالایشگاه آبادان به منظور تولید بنزین با استاندارد یورو 4 آغاز خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به تلاشهای صورت گرفته توسط موسسه استاندارد گفت: بازرسی ادواری سیلندرهای گاز باید در دستور کار سریع قرار گیرد تا شاهد انفجار این سیلندرها در هنگام سوختگیری نباشیم.
وی در پایان با اشاره به طرح گاز سوز کردن موتور سیکلتها گفت: این طرح نیز در مرحله مطالعه قرار دارد و با همکاری مجموعههای صنعت CNG میتواند عملیاتی شود.