به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در همایش تببین جایگاه اقتصاد مقاومتی در توسعه و کارآفرینی شهری که از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و با همکاری دانشگاه علمی کاربردی استان تهران و خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن محراب برگزار شد، گفت: مهمترین چالش اقتصادی ایران بیکاری است و حجم آن در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی آن را مبدل به بحرانی برای کشور کرده است.
زاهدی افزود: بیکاری در میان فارغ التحصیلان می تواند عوارض متعددی به دنبال داشته و آثار نابهنجاری در حوزه های اجتماعی و سیاسی ایجاد کند.
وی ادامه داد: دانشگاه های کشور و آموزش عالی دارای ایراداتی است، که محوری ترین آنها سنتی بودن نظام آموزشی از باب محتوا و سیاستگذاری است.
زاهدی با تاکید بر لزوم پوست اندازی در نظام آموزشی گفت: سند علمی کشور با این نگاه تدوین شده و به آموزش به عنوان یک ابزار مهارتی نگاه کرده است و از دانشگاه های نسل سومی سخن گفته شده که فارغ التحصیلان آن کار آفرینی ،مهارت حرفه ای را توامان دارند اما کمیسیون آموزش معتقد است باید دانشگاه های نسل چهارمی بنا شوند که علاوه بر کار آفرینی ،مهارت حرفه ای اهداف دانشگاههای اسلامی ،باور و تعهد دینی را نیز داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: مجلس در جریان بررسی برنامه ششم توسعه در بند 82 و بند ج ماده 81 تلاش کرده است آموزش مهارتی نهادینه شود بطوریکه در سال 96 بیش از38 درصد؛ در سال 97 بیش از 40 درصد و در سال 1400 حدود 50 درصد دانش آموزان دبیرستانها در معرض آموزش مهارتی قرار گرفته باشند.
ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: تکلیف برنامه برای توسعه مهارت دانشجویان در سال 96 آن است که با فراوانی 10 درصد و در سال 1400 حدود 30 درصد دانشجوها تحت آموزش مهارتی قرار گرفته باشند.