به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رحمتالله مهآبادی امروز در حاشیه مراسم افتتاح 5 هزار و 200 کیلومتر راه هوایی جدید در قالب بخش دوم فاز اول مدیریت آسمان ایرانشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: با هدف رقابتی شدن هوای کشور و ایجاد نقطه تعادل منطقهای طرح مدیریت آسمان ایرانشهر اجرایی شد.
وی ادامه داد: در بخش اول این طرح که سال 94 اجرایی شد 7 هزار و 800 کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح شد و پس از آن در سال 95 نیز 2 هزار کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح کردیم و امروز نیز 5 هزار و 200 کیلومتر راه هوایی جدید در فضای کشور افتتاح شد.
مهآبادی ادامه داد: اصلاح ساختاری فضای کشور با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر باقری و همچنین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دریابان شمخانی و دیگر دستاندرکاران انجام شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور گفت: تلاش میکنیم ترافیک موجود فضای کشور را حفظ کنیم و با سرمایهگذاری در بخش رادارها در فازهای دوم و سوم پروژه آسمان ایرانشهر فضا را رقابتیتر کنیم.
وی از رشد 10.8 درصدی پروازهای عبوری در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و گفت: در فضای کشور چندین نقطه بحرانی داشتیم که مورد اعتراض سازمانهای بینالمللی بود، تا قبل از اجرای طرح مدیریت آسمان ایرانشهر مسیرهای یکطرفه و غیرموازی داشتیم که در هیچ مسیر هوایی موازی نداشتیم و شکستها و پیچشهای مسیرهای هوایی ما قابل ملاحظه بود.
مهآبادی افزود: پس از اجرای فاز اول طرح مدیریت آسمان ایرانشهر 80 درصد ترافیک فضای کشور در مسیرهای مستقیم، موازی و یکطرفه انجام میشود.
مهآبادی ادامه داد:از امروز به بعد 60 درصد ترافیک فضای کشور در مسیرهایی انجام میشود که بر اساس استانداردهای بینالمللی است و دقت بالایی دارد.
وی همچنین از افزایش تعداد سکتورهای مرکز کنترل فضای کشور از 7 به 13 سکتور خبر داد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور با بیان اینکه به زودی در ارتفاع 28 هزار پا به بالا در فضای بیشتر راههای جدید ایجاد میشود، گفت: متاسفانه در جنگ رقابتی با عراق در مورد پروازها در فضای کشور دیر جنبیدیم و آمریکاییها چندین رادار موبایل در عراق ایجاد کردند، نرخهای جدید و رقابتی گذاشتهاند و ما را در این حوزه با چالش مواجه کردند.
مهآبادی با اشاره به مزایای افزایش خطوط هوایی کشور،گفت:کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف قطعات تایمی هواپیما، کاهش آلایندههای زیستمحیطی، کاهش آلودگیهای صوتی و کاهش تاخیرات از مزایای ایجاد این خطوط هوایی جدید مستقیم و موازی است.