در بازار خودروی ایران چهره ظاهری یکی از فاکتورهای اصلی مردم است و به این مولفه، اهمیت زیادی میدهند تا جایی که هنوز هم بعضی از مردم نمیتوانند با ظاهر خودروهایی همچون تندر ۹۰ کنار بیایند.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو-مرتضی شجاعی: نخستین خودروی پژو که خودرویی سهچرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرماند پژو و با همکاری دایملر تولید شد. پژو یک شرکت شناخته شده در صنعت خودروسازی دنیا است؛ بزرگترین شرکت تولیدکننده خودرو در فرانسه و دومین شرکت بزرگ خودروسازی در اروپا محسوب میشود.
پژو شریک قدیمی گروه صنعتی ایران خودرو محسوب میشود که بیش از ۲۶ سال پیش با خودروی پژو ۴۰۵ به بازار ایران وارد شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ میلادی مقام خودروی برگزیده اروپا را از آن خود کرده بود. بعد از گذشت این همه سال با وجود اینکه گرد پیری بر روی ۴۰۵ نشسته، ولی همچنان طرفداران خاص خود را دارد.
طیف گستردهای از مردم ایران همواره تمایل زیادی به خرید خودروهای بزرگ و جادار برای استفاده در سفرهای برون شهری و خانوادگی داشتهاند. در بازه قیمتی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان، پژو پارس سال و ۲۰۶ صندوقدار از پرفروشترین این نوع خودروها (سدان متوسط)، محسوب میشوند. در این گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو قصد بررسی این دو خودرو را دارد. به این منظور فاکتورهای تأثیرگذار برای انتخاب یک خودروی مناسب نقد و بررسی میشود.
پرشیا از کجا آمد؟
سال ۱۳۷۸ ایران خودرو با همکاری پژو، نسخه فیس لیفت پژو ۴۰۵ به نام پرشیا را رونمایی و به بازار عرضه کرد. پرشیا را میتوان نسخه به روز ۴۰۵ دانست که چهره ظاهری آن الهام گرفته از پژو ۴۰۶ به نظر میرسد. نقاط مشترک بسیاری بین پژو پرشیا که بعدها به پژو پارس معروف شد با ۴۰۵ وجود دارد از جمله پلت فرم مشترک با پژو ۴۰۵، موتور ۱۸۰۰ سیسی xu ۷ و گیربکس یکسان. در همان سالهای ابتدایی ماشین بازها خوب به خاطر میآورند که پژو پرشیا با رنگهای بژ، یشمی و نقرهای طرفداران زیادی از قشر برخوردار جامعه را به سمت خود میکشاند.
مردم ایران تجربه استفاده از پژو ۵۰۴ و حتی غرش شیر پیر فرانسوی زیر کاپوت پیکان را (که به پیکان پژویی معروف بود) در ذهن داشتند. آن زمان موتور پژو ۵۰۴ که بر روی اتاق سنگین خود نای راه رفتن نداشت روی پیکان حسابی جواب داد و به خوبی از پس اتاق پیکان برآمد!
با ادامه ارتباط آبی پوشان جاده مخصوص با صنعتگران سرزمین خروسها، سال ۸۰ بازار تشنه ایران با یک هاچ بک موفق در بازه قیمتی در دسترس عموم جامعه مواجه شد. بله درست حدس زدید پژو ۲۰۶! نیازی به توضیح محبوبیت و فروش بالای ۲۰۶ در بازارهای جهانی و در ایران نیست. به دنبال اقبال خوش بازار به ۲۰۶، ایران خودرو به فکر افتاد که مشکل صندوق این ماشین را برای مسافرت خانوادههای ایرانی رفع کند و ۲۰۶ صندوقدار را در تیپبندی عجیب و غریبی که خودش هم نفهمید چه کرد، به بازار عرضه کند (وی یک و دو و هشت و بیست!)؛ ۲۰۶ آریان و اس دی و صندوقدار هم نامهای مختلف آن شد که بین مردم به همان ۲۰۶ صندوقدار معروف است.
بررسی ظاهری
در بازار خودروی ایران چهره ظاهری یکی از فاکتورهای اصلی مردم است و مردم به این مولفه، اهمیت زیادی میدهند تا جایی که هنوز هم بعضی از مردم نمیتوانند با ظاهر خودروهایی همچون تندر ۹۰ کنار بیایند. بگذریم در موضوع ظاهری که بحث سلیقگی هم هست پژو پارس با چهرهای خشن، به روز و قابل قبول از زمان عرضه تاکنون مقبولیت داشته است به گونهای که اگر برچسب زیبایی روی آن زده نشود یقیناً زشت هم نیست. طراحی ظاهری پژو پارس همگون، متناسب و کلاسیک به حساب میآید.
در خودروی ۲۰۶ صندوقدار نمای جلو و عقب خودرو زیبا و قابل قبول است و میتوان آن را در سطح پژو پارس دانست، اما از نمای جانبی خودرو کمی کشیده به نظر میرسد و شاید ذهنیتی که مردم از ۲۰۶ هاچ بک دارند عامل این تصور است. به هرحال همچنان این خودرو از نمای جانبی کشیده و نامتناسب است تا جایی که گلگیرهای عقب بسیاری از ۲۰۶ صندوقدارها بعد از گذشت مدتی، صافکاری و رنگ میشود.
پسندیدن ظاهر خودروها یک موضوع کملا سلیقهای است و ممکن است نظرها در این خصوص متفاوت باشد. اگر از ناهمگونی نمای جانبی ۲۰۶ صندوقدار فاکتور بگیریم، از نظر ظاهری هر دو خودرو قابل قبول هستند. نکته اینجاست که پژو پارس خودرویی جا افتاده و کلاسیک محسوب میشود حال اینکه چهره ۲۰۶ صندوقدار اسپرتتر به نظر میآید.
تجهیزات و امکانات رفاهی
در جدول زیر به طور مختصر به مهمترین تجهیزات رفاهی این دو خودرو اشاره شده که در رنج قیمتی خودشان و به خصوص نسبت به رقیبانی همچون تندر ۹۰ و ساندرو دندهای، امکانات قابل قبولی دارند.
کابین خودرو
خب نوبت به بخش مهم داستان رسید. ابتدا از پرشیا شروع میکنیم. وقتی پشت فرمون پرشیا قرار میگیرید اولین نکتهای که جلب توجه میکند، تریم دورنگ داشبورد پرشیاست که ترکیبی از دکور چوبی به همراه رنگ مشکی زیبایی خاصی به آن داده است. البته این زیبایی به نسبت خودروهای این رنج قیمتی است. فرمان از طرح اپتیمایی و بلوتوث و دکمههای سیستم صوتی بهره میبرد.
کیفیت داشبورد به طور کاملا ملموس پایین است. پلاستیک داشبورد و رودریها ضعیف است. صندلیها به خوبی مسافران را در بر میگیرد. دید به اطراف و تسلط به جاده در سطح مطلوبی است. فضای پا برای سرنشینان عقب مناسب است و دسترسی از قسمت عقب خودرو به صندوق عقب هم برای جایگذاری چوب اسکی و یا استفاده از وسایل داخل صندوق نکته خوب و مثبت پرشیاست. حالا وقت پیاده شدن از پرشیا است، پایین که میآیی به این فکر میکنی که در کنار زیباییها، پرشیا از کیفیت پایین رنج میبرد!
خب به سراغ ۲۰۶ صندوقدار میرویم. داخل کابین با وجود این همه سال ارگونومی خوبی دارد و دسترسی به همه چیز برای راننده آسان است. کیفیت داشبورد از پرشیا بهتر است. دید به جلو مناسب است، ولی راننده به عقب دید خوبی ندارد و برای پارک خودرو سنسور دنده عقب واجب است. عرض صندلیها کم است و در مسیرهای طولانی راننده را کمی خسته میکند.
فضای پای سرنشینان عقب نکته ضعف بزرگ ۲۰۶ صندوقدار است تا جایی که حتی فضا برای نشستن دو نفر ۱۸۰ سانتی متری مناسب نیست و قطعا نفر پشت سر اذیت خواهد شد. فضای داخلی کابین این ماشین با ۲۰۶های هاچ بک هیچ تفاوتی ندارد و صرفاً در کنار بهبود سیستم تعلیق یک صندوق برای آن تعبیه شده است.
پیشرانه
زیر کاپوت برای پژو پارس سال موتور ۱۸۰۰ و برای ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ ایران خودرو موتور ۱۶۰۰ سیسی جایگذاری کرده است که مشخصات فنی آنها در جدول زیر آمده است:
مشخصات فنی ۲۰۶ صندوقدار و پژو پارس سال
خدمات پس از فروش و بازار دست دوم
خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای وارداتی به دلیل گسترش نمایندگیهای پس از فروش و تأمین بهتر لوازم یدکی در بازار و همچنین قیمتهای پایینتر همواره بورستر و نقدتر از خودروهای وارداتی بوده و هستند. پرشیا و ۲۰۶ صندوقدار هم از این قاعده مستثنی نیستند و نمیتوان برتری برای یک از آنها در زمینه خرید و فروش قائل شد.
پژو پارس چندین سال قبل از ۲۰۶ وارد بازار شده است و به دلیل اشتراک با ۴۰۵ در بسیاری از قطعات، تأمین قطعات بهتری نسبت به ۲۰۶ دارد. میتوان گفت: در کنار کیفیت پایینتر، پرشیا قیمت لوازم یدکی پایینتری را هم در بازار به خود اختصاص داده است. ۲۰۶ همچنین از لحاظ تعمیرات در بخش موتور و سیستم برقی پیچیده و پرهزینهتر از پرشیا است.
ذکر این نکته هم اهمیت دارد که پرشیا از کارت طلایی بهره میبرد که به نوعی حکم بیمه بدنه را دارد و ایران خودرو سرویسهای دورهای (تعویض روغن و فیلترها و ...) هر ۱۰ هزار کیلومتر این خودرو را به صورت رایگان ارائه میکند.
جمع بندی
فضای پای محدود عقب ۲۰۶ صندوقدار و کیفیت پایین قطعات پرشیا پاشنه آشیل این دو خودرو هستند. به نظر میرسد اگر برای یک خانواده پر جمعیت به دنبال خودرویی هستید که مسافرت هم گاه ناگاه میروید، پرشیا گزینه مناسبتری است. اما اگر به دنبال یک خودروی کم مصرف و درون شهری هستید و جمعیت خانوادهتان بیشتر از ۳ نفر نیست، پژو ۲۰۶ صندوقدار گزینه مناسب شماست. ۲۰۶ خودروی با کیفیتتری نسبت به پرشیاست، اما هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری را به مالکش تحمیل میکند.
در پایان خبرگزاری دانشجو شما را به بررسی اجمالی و جمع بندی نهایی در جدولهای زیر دعوت میکند. به امید اینکه خودرویی متناسب با کاربری خود انتخاب نمایید.
فقط پرشیا. هم با کلاس تره هم خوشگل تره. 206 صندوق دار یه چیز من درآوردیه. مشکل 206 صندلی های عقبشه که اونی که عقب میشینه بنده خدا کتلت میشه. 10 تا صندوق هم ببندی پشتش بازم فضای اتاقش خیلی کوچیکه.
پرشیا پیرمردی و دولتیه
اونو چرا در مقایسه شرکت ندادید ؟
قیمت : حدودا ۳۹ تومن
خدایا شکرت
باتشکر
فقط 206 sd v8