سعید پوراسماعیلی مدیر کمیته کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره «٢٠ نشست ٣۴» توضیح داد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و مدیر کمیته کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی این جشنواره درباره چگونگی برگزاری نشستهایی که به طور مستقل در این دوره برگزار میشود، توضیحاتی ارایه کرد.
وی درباره ویژگیهای نشستهای این دوره گفت: نشستها در دورههای قبل معمولا برنامه کمرنگی در حاشیه جشنواره بودند، اما در سیوچهارمین دوره، ۲۰ نشست مستقل به صورت پررنگ و کامل طی ۵ روز از جشنواره در سالنی مجزا همزمان با نمایش فیلمها برگزار میشود. این شکل از برگزاری باعث شده است تا گروهی از علاقهمندان صرفا برای شرکت در نشستها نامنویسی کرده و به جشنواره بیایند.
درخواستکنندگان با دریافت کارت ویژه ورود به سالن «۲۰ نشست ۳۴» از امتیازهای ویژهای بهره میبرند که در آن پذیرایی و ناهار و شام هم تدارک دیده شده و شرکتکننده همچون سایر مهمانان ویژه جشنواره امکانات اختصاصی خود را دارد، حتی پس از نامنویسی متقاضی در سامانه با پیامک به شرکتکننده شماره صندلی داده میشود تا وی بداند که محلی برای وی رزرو شده و با آسودگی در زمان تشکیل نشست حاضر شود.
پور اسماعیلی افزود: از امتیازات دیگر کارت ویژه، دریافت گواهی شرکت در بیست نشست سی و چهار است که به فعالان در نشستها اهدا میشود. همچنین ۳۰ % تخفیف خرید کتاب از نمایشگاه حاضر در جشنواره که امسال با مجموعهای از بهترین کتابهای عکاسی، سینما و ادبیات توسط انتشارات آبان ارایه میشود، درنظرگرفته شده است. ۱۰ % تخفیف شرکت در کارگاههای ویژه دفتر تهران نیز به دارندگان کارت نشستها هدیه داده شده است.
درواقع مبلغی که برای تهیه کارت ویژه پرداخت میشود در قالب امتیازات آن به شرکتکننده بازگشت داده میشود، اما باعث میشود تا جلسات منظم و با برنامه و با متقاضیان مشخص شده تشکیل شود، هرچند برای حاضران در جشنواره نیز «کارت تکنشست» درنظر گرفته شده که به میزان جای خالی در هر نشست، برای متقاضیان کارت صادر میشود، اما این کارتهای موقت از تخفیف و امتیازات کارتهای ویژه برخوردار نیستند.
مدیر کمیته کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی این جشنواره اظهار کرد: برای کل ۲۰ نشست مبلغ یک میلیون تومان درنظر گرفته شد که برای ۵ روز نشست تخصصی ۱۰ ساعته، مجموعا ۵۰ ساعت نشست به صورت فشرده و با برترین استادهای هر رشته که همگی بهصورت مَسترکلاس و انتقال تجربه انجام و برخی از آنها برای اولینبار در ایران و در حوزه فیلم کوتاه ارایه میشود، مبلغ ناچیزی است.
این مبلغ برای کسانی که کارت ویژه را نامنویسی و تهیه میکنند با ۵۰ % تخفیف ارایه میشود، همچنین دانشجویان سینما، هنرجویان آموزشگاههای آزاد سینمایی، هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران و هنرجویان سینمای جوان با تخفیف ۶۰ % و فیلمسازانی که در جشنواره فیلم دارند، استادان، مدرسان دانشگاهی و مراکز سینمایی به همراه مربیان سینمای جوان با تخفیف ۸۰ % یعنی دویست هزار تومان نامنویسی شده، کلیه امتیازات کارت ویژه را شامل میشوند.
این شرایط که در جشنوارههای معتبر بینالمللی و برخی از جشنوارههای داخلی نیز سابقه دارد امری معمول و پذیرفته شده است، ولی در جشنواره فیلم کوتاه تهران برای اولین بار انجام میشود و مطمئنم به دلیل اهمیت نشستها و موضوعات و استادان برتر آن با استقبال خوبی مواجه خواهد شد، همانطور که تاکنون بخشی از ظرفیت درنظر گرفته شده برای صدور کارت پر شده است و تا پایان فرصت یکشنبه ۲۳ مهرماه تکمیل میشود.
وی درباره شرایط و مراحل نامنویسی بیان کرد: برای شرکت در نشستها ۲ شکل برنامهریزی شده است؛ شکل اول نامنویسی از قبل و دریافت کارت ویژه و شکل دوم تهیه کارت موقت یک ساعت قبل از هر نشست است که درصورت باقی ماندن ظرفیت سالن نشست ممکن میشود. مراحل نامنویسی هم از طریق صفحهای که در سایت رسمی جشنواره به آدرس www.tisff.ir طراحی شده به سادگی توسط تلفن همراه یا تبلت و لپتاپ قابل انجام است.
پوراسماعیلی درباره دلایل انتخاب موضوعات و استادهای نشستها گفت: گروهی از نشستها به موضوع خلاقیت و جسارت و نوگرایی در فیلم کوتاه میپردازد مثل نشست پرفسور بِدنارِک با موضوع «شاخصههای مهم سینمای تجربی»، «لحن شخصی در فیلمبرداری» حسین جعفریان، «مینیمالیسم و فیلم کوتاه» مجید برزگر، «فیلمسازی یک نفره» پیتر موردما و «روشهای جدید برای فیلمهای جدید» شهرام مُکری.
وی افزود: بخش دیگری از نشستها به موضوع اقتباس در سینما و ادبیات میپردازد. سعید عقیقی از سینما و محمد دهقانی از حوزه ادبیات درباره فیلمنامه اقتباسی در فیلم کوتاه صحبت میکنند و به نمونههای موفق از داستان و فیلمها میپردازند.
این بخش بعد از جشنواره نیز ادامه خواهد یافت و با انتخاب ۱۲ نفر فیلمساز و کار روی ۱۲ اثر ادبی، به آموزش فیلمنامه نویسی اقتباسی و کارگاه گروهی تا رسیدن به ۱۲ فیلمنامه اقتباسی میپردازند.
برترین فیلمنامههای اقتباسی این کارگاه توسط معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب حمایت و تولید میشود.
معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران اظهار کرد: سایر نشستها بهصورت تخصصی در گروه دانشافزایی فیلمسازان و انتقال تجربه از استادان سینما دستهبندی میشود. «ریتم و ایجاز در فیلم کوتاه» بهرام دهقانی به همراهی پویان شعلهور، عماد خدابخش و حمید نجفیراد، «عنصر خیال در فیلم کوتاه» سیدمحمد بهشتی، «زیر متن در فیلم مستند» مهرداد اسکویی، «آسیبشناسی فیلم کوتاه» سعید عقیقی، «رابطه مؤثر میان فیلمبردار و تدوینگر» جیپسی چانگ، «آغاز و پایان در فیلمنامه کوتاه» هادی مقدم دوست، «تکنیکهای پس از تولید» سهراب نوربخش، «اهمیت صدا در انتقال مفهوم و فضا» آرش قاسمی، «دیدگاه مدیر جشنوارههای بینالمللی برای انتخاب فیلم» توسط داوران امسال جشنواره، «انتقال یک تجربه، ایدهیابی و پرورش ایده» رخشان بنیاعتماد، و «تولید کمهزینه فیلم کوتاه» توسط مجید برزگر، شهرام مُکری، مهدی جعفری و کاوه سجادیحسینی را میتوان در این گروه نامید.
وی در پایان گفت: ما در معاونت آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران با همکاران سختکوش خود تمام تلاشمان را برای ارایه یک مجموعه نشست بینقص انجام دادیم، امیدوارم شرکتکنندگان هم استفاده لازم را ببرند. امیدوارم هیچ استادی دقیقه نود، کنسل نکند و شرمنده شرکتکنندگان نشویم تا تجربه موفقی در ارایه نشستهای مستقل در کنار جشنوارههای فیلم ارایه کرده باشیم.