معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزشی دولتی ما فاقد استانداردهای لازم هستند و به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت آنها را گرفته ایم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در شصت و یکمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور که امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: تمام رشتهها در تمام مقاطع تحصیلی را ما در دانشگاههای کشور داریم این نشان دهنده این است که در زمینه آموزش عالی رشد خوبی داشتیم به ندرت نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داریم. وضعیت ما در آموزش عالی بسیار مطلوب است و حرفی برای گفتن در دنیا داریم و میتوانیم با پیشرفتهترین کشورها تعامل داشته باشیم.
وی با اشاره به تاکید تعامل معاونان دانشجویی و آموزشی گفت: باید میان معاونان آموزشی و دانشجویی در دانشگاهها تعامل داشته باشیم و این ضرورتی است که احساس میشود. اگر این دو معاونت تعامل خوبی با هم داشته باشند نتیجه این تعامل به دانشگاهها نیز منتقل میشود.
وی ادامه داد:، اما از مرحله شناسایی چالشها عبور کردیم، اما اینکه ادعا کنیم مشکلات مرتفع شده درست نیست در این چهار سال اخیر توانستیم رشد جمعیت دانشجویی را مهار کنیم و باید در ادامه سیاستهای اعتدالی را برای رفع این چالشها به کار بگیریم و بین زیرنظامها هم افزایی داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم و در واقع ما چندین نظام آموزشی اداره میکنیم که شامل دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، علمی کاربردی، دانشگاههای مهارتی و پیام نور هستند که بخشی از آموزش عالی را به خود اختصاص دادند مشکل ما این است که مدیریت جزیرهای را شاهد هستیم که هر کدام کار خودشان را انجام میدهند یکی از کارهایی که میتوان تعامل ایجاد کند مدیریت منطقهای است که از سال ۹۳ در طرح آمایش آموزش عالی استارت آن را زده ایم و امیدواریم اجرایی شود.
شریعتی نیاسر گفت: براساس طرح آمایش عالی تقسیم آموزش عالی صورت گرفت که هدف نهایی هدف از مدیریت منطقهای تمرکززدایی از ستاد مرکزی و مدیریت آموزش عالی و شکل گیری مدیریت آموزش عالی در مناطق مختلف کشور است وهمچنین فراهم آوردن بستر مناسب برای هم افزایی زیرنظام هاست.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: خیلی از مراکز دانشگاهی متاسفانه فکر میکنند به هر حوزهای میتوانند ورود پیدا کنند هر مقطعی را راه اندازی کنند که دلیل آن هم عدم هماهنگی زیرنظام هاست که برای رفع این مشکل طرح مدیریت منطقهای را تدوین کردیم که به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی همچنین توجه به کیفیت و مهارت افزایی فارغ التحصیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضعف کیفی فارغ التحصیلان مشکل اصلی آموزش عالی است که باید تلاش کنیم دانشجو برای فارغ التحصیلی مهارت داشته باشد. برای مهارت آموزی دانشجویان تاکنون بیش از ۸۰۰ برنامه درسی در مناطق مختلف بازنگری و ابلاغ شده و سری جدید آن نیز بازنگری خواهد شد.
وی ادامه داد: ما به دانشگاهها ابلاغ کردیم که زبان محلی میتواند به عنوان دو واحد اختیاری در دانشگاهها تدریس شود.
وی همچنین از تفویض اختیارات به دانشگاهها خبر داد و گفت: در آئین نامههای آموزشی سال ۹۵ واگذاری اختیارات به دانشگاهها را ابلاغ کردیم که چهل پنجاه درصد مفاد آئین نامههای آموزشی مربوط به اختیارات دانشگاهها و در سال آینده بخش عمدهای از آنها به دانشگاهها واگذار میشود. این تفویض اختیار مساوی است با مسئولیت پذیری که باید شیوه اجرایی درون سازمانی را در دانشگاهها تدوین کند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: نقش حوزههای دانشجویی در تصمیم گیریهای حوزههای آموزشی بسیار کم رنگ است بنابراین جایگاهی برای معاون دانشجویی در کمیسیون آموزشی دانشگاهها تدوین شده که در تصمیم گیریهای آموزشی نقش داشته باشند.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: ۲۵۰۰ مرکز دانشگاهی داریم که بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزشی دولتی ما فاقد استاندارد هستند به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت دانشجویی آنها را گرفتیم تا بتوانیم این مراکز را استانداردسازی کنیم راه آن هم این است که دانشگاهها همکاری و همراهی داشته باشند.
وی ادامه داد: دانشگاههای دنیا چشم به همکاری با دانشگاههای ما دوختند یکی از مسائلی که میتواند دانشگاههای ما را بین المللی کند طرح اقتصاد مقاومتی است که ارتقای دانشگاهها به سطح بین المللی را دارد.
وی در خصوص کمیسیون موارد خاص نیز گفت: این کمیسیون یک نهاد قانونی برای رسیدگی به دانشجویانی که در شرایط خاص قرار دارند. کمیسیون باید رویکرد مساعدت آمیز به مسائل دانشجویان داشته باشد سخت گیریهای بیش از حد خارج از منطق و غیر اصولی است.
وی در مورد سطح بندی دانشگاهها نیز گفت: سطح بندی را از دو سال قبل آغاز کردیم که در دو مرحله بازنگری شده و برای دوره جدید نیز آئین نامه آن بازنگری خواهد شد تصمیم گیریهای ستاد نیز براساس این رتبه بندی و سطح بندی است.