فعال دانشجویی دانشگاه بجنورد گفت: فلسفه اصلی وجود دانشگاه بحث آموزش است؛ اما در دانشگاه بجنورد مسئله آموزش در آخرین ردهبندی قرار دارد و مسئولان برای جذب بودجه دانشجو جذب میکنند.
رسول پیروز، دانشجوی فعال رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: فلسفه اصلی وجود دانشگاه بحث آموزش است؛ اما متاسفانه در دانشگاه بجنورد مسئله آموزش در آخرین رده بندی قرار دارد و کمترین توجه به آن میشود؛ به عنوان مثال بیش از ظرفیت واقعی دانشگاه همواره جذب دانشجو وجود داشته است. هرموقع از مسئولان دانشگاه دلیل این اقدام پرسیده میشود در پاسخ دریافت بودجه بیشتر را دلیل کار خود اعلام میکنند.
پیروز خاطرنشان کرد: جذب دانشجو در دانشگاه بجنورد کاملا بدون برنامه ریزی انجام میپذیرد. امکاناتی همچون وجود آزمایشگاهها و یا تعداد اعضای هیئت علمی مد نظر قرار نمیگیرد. به عنوان مثال رشته مدیریت بازرگانی فقط سه عضو هیئت علمی دارد که برای این حجم از دانشجو عدد بسیار پایین است. یکی از دلایلی که این رشته در دانشگاه جذب دانشجوی ارشد ندارد همین موضوع است. لذا یک بخش از سطح پایین علمی وضعیت دانشگاه از نظر اساتید است. البته نباید منکر کم کاری دانشجویان نیز شد. حال مشخص است اولویتها تغییر پیدا کرده است و اگر اولویتها جا به جا شود قطعا سطح علمی ارتقا پیدا نخواهد کرد. از همین جهت اگر به رده بندی دانشگاههای کشور نگاهی بیندازیم نام دانشگاه را در رتبههای بسیار ضعیف میبینیم.
این فعال دانشجویی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که کار علمی در دانشگاه و توسط انجمنهای علمی انجام نمیشود، این است که انجمنهای علمی تمامی رشتهها صرفا به خاطر کسب رتبه برتر در پایان سال تحصیلی از نظر حجم برنامههای اجرایی، فعالیت میکنند. انواع سمینارها و همایشها برگزار میشود تا فقط در رنکینگ انجمنهای علمی جایگاه بالاتری کسب کنند و بدون هیچ گونه خروجی علمی است.
دبیر سابق انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه بجنورد گفت: درخصوص رشتههای علوم انسانی مسئلهای که در کل کشور با آن مواجه ایم، استفاده و معرفی کتب ترجمهای توسط اساتید به دانشجویان است؛ لذا همین کتب غربی مبنای تدریس اساتید قرار میگیرد بدون آن که توجه شود آیا نظریات نویسندهها صحیح است یا خیر؟ به عنوان مثال در خود رشته مدیریت هر روز صاحب نظران جدید روی کار می آیند و نظریات قبلی را زیر سئوال می برند. اما ما کتب مدیریتی اسلامی نیز داریم. حرف من این است در کنار کتابهای ترجمهای سی سال قبل، کتابهای علوم انسانی از دیدگاه اسلام نیز تدریس شود و سپس خود دانشجو این دو دیدگاه را قیاس کند و نه صرفا فقط یک دیدگاه تدریس شود.
وی افزود: در دانشگاه بجنورد نیز اساتید همین کتب ترجمهای را تدریس کرده بدون آن که توجهی به مبانی و نظریات اسلامی موجود داشته باشند. حال البته بعضی از اساتید در کنار منابع غربی، مباحث اسلامی را نیز به دانشجویان ارائه میدهند که هنوز بین تمام اساتید فراگیر نیست. حال این سیستم آموزشی باعث تربیت اساتید سکولاری شده است که برای کشور مشکلاتی به وجود آورده است.
پیروز تصریح کرد: باید توجه داشت اساتید یک کتاب ناطق هستند و تاثیر به سزایی بر دانشجویان دارند. از این جهت مسئله استادپروری با فکر باز و نه صرفا با دیدگاه غربی در حوزه علوم انسانی بسیار پر اهمیت است.
دبیر سابق انجمن علمی مدیریت در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلات دانشگاه بجنورد ضعیف بودن ارتباط با صنعت این دانشگاه است. عموما ما کار علمی نمیبینیم. از طرفی از ایدهها و نظرات دانشجویان و اساتید در صنعت استفاده خاصی نمیشود.