رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: قرارداد هواپیماهای برجامی باید به گونه ای تنظیم می شد که پس از خرید هواپیما، شرکت های سازنده نتوانند از فروش تجهیزات و خدمات پس از فروش حتی پس از تحریم های آمریکا نیز فرار کنند
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به طرح تحقیق و تفحص از قرارداد خرید هواپیما با دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ، ای. تی. آر و ایرباس، گفت: تاکنون سه نشست ویژه با حضور نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مسئولان سازمان هواپیمایی کشور و مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر برگزار شده است.
ضمانت اجرایی و ارائه خدمات پس فروش محورهای اصلی طرح تفحص از قرارداد بوئینگ و ایرباس نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهمترین محورهای طرح تحقیق و تفحص از قرارداد بوئینگ و ایرباس مربوط به فرآیند عقد قرارداد، ضمانت اجرایی کافی برای تحقق کامل قرارداد و شرایط ارائه خدمات پس فروش به ویژه فروش تجهیزات جانبی هواپیما است و تمام این مسائل با حضور مسئولان مورد بررسی قرار میگیرد.
ترجمه متن انگلیسی قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس، ای. تی. آر و بوئینگ در تلاش هستیم که متن انگلیسی قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس، ای. تی. آر و بوئینگ را ترجمه و مورد بررسی قرار دهیم، البته در سه نشست گذشته بخشی از ترجمه قرارداد بررسی شد وی گفت: در تلاش هستیم که متن انگلیسی قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس، ای. تی. آر و بوئینگ را ترجمه و مورد بررسی قرار دهیم، البته در سه نشست گذشته بخشی از ترجمه قرارداد بررسی شد.
رضایی کوچی ادامه داد: با بررسیهای صورت گرفته در نشستهای اخیر کمیته ویژه مشخص شد که در قرارداد مذکور ما در بحث خدمات پس از فروش و تأمین قطعه، ضمانتهای لازم را از شرکتهای فروشنده هواپیما نگرفته ایم.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قطعا قرارداد باید به گونهای تنظیم میشد که پس از خرید هواپیما از ای. تی. آر و ایرباس، شرکتهای سازنده نتوانند از فروش تجهیزات و خدمات پس از فروش حتی پس از تحریمهای آمریکا نیز فرار کنند، اما متأسفانه این الزامات در قرارداد برای طرح مقابل دیده نشده است.
برای خرید یک قطعه مجبور به خرید از بازارهای غیررسمی با چند برابر قیمت هستیم رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی پس از آغاز تحریم ها، شرکت سازنده هواپیما به صورت یک طرفه قرارداد را لغو و همه تعهدات طرف مقابل در رابطه با تأمین قطعات و خدمات پس از فروش متوقف شده، از این رو این مسئله موجب شده که در شرایط کنونی ما برای خرید یک قطعه هواپیما، مجبور به مذاکره با طرفهای ثالث یا خرید از بازارهای غیررسمی با قیمت چند برابر شویم.