رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان این که نمایشگاه صنایع دریایی را به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار نکرده ایم گفت: سازمان بنادر قصد داشت به بهانه مصوبه شورایعالی ارگانهای دریایی که الزام آور هم نیست، این نمایشگاه را مصادره کند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسین فاضل با اشاره به حواشی پیش آمده برای بیستمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی ایران اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی قصد داشت به بهانه مصوبه شورایعالی ارگانهای دریایی که یک شورای مشورتی است و بر اساس قانون ایجاد نشده نمایشگاه بین المللی دریایی را مصادره کند.
وی تصریح کرد: این شورا در یکی از جلسات خود درخواست کرد نمایشگاههای دریایی تجمیع شده و یک نمایشگاه با عنوان نمایشگاه بین المللی دریایی ایران برگزار شود. این درخواست هیچ الزام قانونی نداشت و در مصوبه شورایعالی، انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان متولی برگزاری ذکر شده بود.
وی افزود: پیرو این مصوبه سازمان بنادر و دریانوردی برای برگزاری این نمایشگاه اعلام آماده کرد و ما هم گفتیم به خاطر صنایع دریایی متولی گری را تجمیع خواهیم کرد. بر این اساس پیش نویس تفاهم نامه با سازمان بنادر و دریانوردی امضا و آماده اجرا شد، اما ناگهان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ما نمیتوانیم این همکاری را انجام دهیم و نیازمند ثبت هستیم.
رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه متولی صدور مجوز برای انجمنها وزارت علوم است و مباحث مربوط به ثبت بر ما الزامآور نیست یادآور شد: در ادامه برای حل مشکل با یک پیمانکار جز تفاهم نامهای امضا و مقرر شد نمایشگاه دریایی برگزار شود.
فاضل با بیان اینکه متاسفانه در این مرحله از کار یک سری تخلف صورت گرفت گفت: نمایشگاه صنایع دریایی متعلق به انجمن مهندسی دریایی ایران بوده که پیش از این ۱۹ دوره آن را برگزار کرده است، سازمان بنادر و دریانوردی قصد مصادره به مطلوب این نمایشگاه را داشت. آنها به مصوبه شورایعالی ارگانهای دریایی استناد کرده در حالی که این مصوبه نه به واگذاری برگزاری نمایشگاه دریایی اشاره کرده و نه عملاً میتواند الزامی برای واگذاری به سازمان بنادر ایجاد کند.
وی بیان کرد: در نهایت با پیگیریهای صورت گرفته مقرر شد نمایشگاه را برگزار کنیم در این راستا قراردادی با پیمانکار مربوطه یعنی "ت پ" امضا و چک تضمین از آنها دریافت شد.
وی ادامه داد: مقرر شد این پیمانکار به نمایندگی از انجمن مهندسی دریایی ایران هم نمایشگاه و هم همایش را برگزار کند، این در حالی بود که چند روز مانده به نمایشگاه اتفاقات پشت پردهای افتاد و همزمان با افتتاح همایش نمایشگاه نیز افتتاح شد. بنده به عنوان یکی از سخنرانان نمایشگاه توضیحات مفصلی را در رابطه با اتفاقات پیش آمده بیان کردم، اما سازمان بنادر و دریانوردی اجازه انتشار آن را نداد.
رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اینکه پیمانکار، سازمان بنادر و منطقه آزاد کیش به دنبال مصادره به مطلوب نمایشگاه بین المللی دریایی ایران بودند، اظهار کرد: برای حل این مشکل از وزیر راه و شهرسازی کمک خواستیم که آقای اسلامی دستور برگزاری جلسهای فوری را داد. دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه جلسه مفصل در این زمینه داشتیم و به احترام میهمانان با افتتاح همزمان همایش و نمایشگاه موافقت کردیم از سوی دیگر مدیرعامل منطقه آزاد کیش در یک مکالمه مفصل تلفنی قول داد این منطقه مطیع هر توافق بین انجمن مهندسی دریایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی، خواهد بود.
فاضل تصریح کرد: ۲۴ آذرماه توافق کردیم یک افتتاحیه مشترک برای نمایشگاه و همایش برگزار شود، اما یکشنبه ۲۵ آذرماه دوستان سازمان بنادر و منطقه آزاد اعلام کردند سالن را در اختیار ما قرار نخواهند داد برای حل این مسئله تماسهای متعددی با مدیرعامل منطقه آزاد کیش گرفتم که بی نتیجه بود. با مدیرکل دفتر مدیرعامل این منطقه جلسهای ۴ ساعته جلساتی برگزار شد. در نهایت سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد نمیخواهد زیر حرفش بزند، اما منطقه آزاد نمیخواهد سالنی را برای برگزاری همایش به ما واگذار کند.
وی ادامه داد: بر رفع این مشکل با یکی از هتلهای کیش صحبت کردیم تا همایش را در آنجا برگزار کنیم. در نهایت با وساطت یکی از دوستان قرار شد سالنی را در اختیار ما قرار دهند این اتفاق دقیقا ۱۰ دقیقه مانده به آغاز همایش روی داد. بر این اساس بود که گفتیم اگر این گونه است به شرکت کنندگان برای برگزاری همایش در هتلی که آنرا رزرو کرده ایم پیامک ارسال نمیکنیم.
رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران تأکید کرد: سرانجام در مراسم افتتاح همایش و نمایشگاه دریایی نیز اعلام کردم در برگزاری نمایشگاه و همایش صنایع دریایی اصول انسانی زیر پا گذاشته شده است.
فاضل این سئوال را نیز مطرح کرد که در کجای دنیا سازمانهای حاکمیتی از کارهای حاکمیتی خارج شده و به دنبال برگزاری نمایشگاه هستند.