سعید صادقی، عکاس جنگ که برای سومین سال در حراج تهران حضور دارد درباره عنوان و ویژگی های اثری که امسال قرار است در حراج تهران چکش بخورد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: این عکس «فتح خرمشهر» نام دارد و در واقع تپش تاریخ است؛ این عکس صبح روز آزادسازی خرمشهر ثبت شد، برای ثبت این عکس من 18 کیلومتر پیاده دویدم تا به صحنه برسم؛ این عکس ماندگارترین قاب عکس فتح خرمشهر است که احساس نشاط و پیروزی یک ملت از فتح خرمشهر را نشان می دهد.
سعید صادقی درباره حس لحظه ثبت عکس «فتح خرمشهر» و خاطره های روز آزاد سازی خرمشهرتوضیح داد: این یک لحظه تاریخی بود که در واقع من به عنوان شاهد تاریخ یک همبستگی ملی را ثبت می کردم، همبستگی که در عکس وجود دارد به جان من و عکس هم چسببیده است؛ من شاهد از دست رفتن خرمشهر و ریختن خون ها و و جان های بسیاری بودم، روزی که آن اتفاق افتاد همان نقطه ای بود که من روزهای اول وارد شهر شده بودم؛ این مسیر طولانی بود که من سه شبانه روز بدون خواب و خورک از مرز عراق وارد آن شدم و من شهر را خوب می شناختم اما روزهای شکست، روزهایی از دست رفتن و تراژدی از دست رفتن همراهم بود، تنها همبستگی ملی در آن لحظات را ثبت کردم؛ تنها عملیاتی آزادسازی خرمشهر است که در هشت سال جنگ نقش نیروهای ملی مردمی با عشق در جهت اتصال خرمشهر به تن ایران تحقق پیدا می کند.
وی خاطر نشان کرد: من به عنوان عکاس در روزهای جنگ همبستگی ملی در این مکان و این معماری را در این مرکز دفاع مردمی شاهد بودم و این همبستگی در همان روز آزاد سازی خرمشهربه نشاط ملی تبدیل شد.
این عکاس در پاسخ به این سئوال که ویژگی منحصر به فرد عکس «فتح خرمشهر» چیست؟ گفت: این عکس نشاطی دارد که بعد از دو سال در بدن نیروهای مردمی فوران می کند؛ نقطه مرکزی عکس مسجد جامع خرمشهر است و تنها جای شهر است که سالم مانده و دشمن هم به دلیل اعتقاد مذهبی آن را حفظ کرده است؛ تجمع نیروهای دفاع مردمی در مسجد شکل گرفت و در واقع مسجد نقطه فتح خرمشهر بود که بینش اعتقادی ما هم در آن بود، شاخص ترین نقطه احساس نشاط و پیروزی یک ملت که جنبه اعتقادی دارد فتح خرمشهر است.
سعید صادقی درباره آثارش که دو دوره در حراج تهران حضور داشته اند، گفت: اثری سال گذشته مربوط به عملیات کربلای 5 و شلمچه بود، این اثر زیر باران گلوله ها بود اثر پیش از آن هم مربوط به عملیات بدر در سال 63 بود .
این عکاس در پاسخ به این سئوال که ارزیابی تان از حضور آثار جنگ در حراج تهران که جنبه اقتصادی دارد چیست؟ پاسخ داد: این عکس ها را شاید کسانی بخرند و با آن ارتباط برقرار کنند که در آن وقایع حضور نداشتند یا نوستالوژی دارند، اینها اتصال با نسل ها و تاریخ پیدا می کنند؛ این حراج که بخشی اش مقوله مالی و اقتصادی است حرکت می دهد به آن اتصالی که نیاز ملی و همبستگی و نیاز درک این جغرافیا و نیاز آن جان هایی است که فدا شده اند، رشد ارزش ها در نگاه نسل های بعدی ایران شکل منطقی و درست تری پیدا کند و از آن حالت احساسی خارج شود و در واقع محصول عشق به زندگی ساختن در نسل ها ایجاد می کند؛ می توان گفت این عکس ها تپش تاریخ یک ملت است.
سعید صادقی در پاسخ به این سئوال که آیا حراج تهران می تواند یک اتفاق خوب برای حضور آثار عکاسان باشد؟ گفت: حراج می تواند اتفاق خوبی باشد که یک بینش ملی و نگاه ملی ایجاد می کند، در واقع حراج بینایی بخشی از جامعه را تقویت می کند و موجب می شود جرقه یک احساس وارد بدنه اجتماعی طبقه ای که از نظر اقتصادی تامین هستند بشود، حراج بازار ارتباط فرهنگ و هنر است که فضای بینش و زبان ملی ما را تقویت می کند، همچنین ورود نگاه های مختلف به بدنه حراج باعث تقویت و گسترش بینش ملی خواهد شد.