رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: علت شکست طرح کاهش قیمت لوازم خانگی را رکود در بازار و مقاومت برخی تولیدکنندگان است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد طحانپور بیان کرد: پیشتر اعلام شد که ۴ تولیدکننده داخلی اسنوا، دوو، بوتان، سینجر ۲۰ درصد قیمتهای خود را کاهش دادند، اما با مخالفت برخی تولید کنندگان دیگر مواجه شدهاند.
وی با بیان اینکه انبارهای تولید کنندگان پر از کالا است، گفت: تولید کنندگان مجبورند بهصورت قسطی و شرایطی کالای خود را بفروشند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: در حال حاضر بازار با نخریدن کالا مواجه است و علت آن درآمد ضعیف مردم است.
طحانپور یادآور شد: اگر شرایط به همین شکل پیش رود تولید کننده علاوه بر اینکه توان رقابت ندارد، توان تأمین هزینهها را هم نخواهد داشت و تولید متوقف میشود.
وی با اعلام اینکه در ۷ ماه امسال تولید کنندگان بیشترین سود را کردهاند، گفت: خود دولت گرانفروشی میکند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اضافه کرد: اگر وضعیت تولید و بازار به این شکل ادامه یابد مردم با مبلغ درآمد مشخص، توان خرید جنس گرانشده را ندارند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هم گفت: برخورد منطقی با واقعیت مشکل را بهسمت حل شدن پیش میبرد.
حمیدرضا غزنوی همچنین گفت: ارز سامانه نیما در تولید لوازم خانگی برای تهیه مواد اولیه و قطعات با بیش از ۸ هزار تومان عرضه میشود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اظهار اینکه افزایش تولید باعث کاهش قیمت نشده است، افزود: تولید تابع شرایط است. افزایش قیمت در بازار ناشی از افزایش قیمت تولید کنندگان نبود.
غزنوی افزود: با افزایش قیمت برخی مواد اولیه مانند آلومینیم و مس که در صنایع تولید لوازم خانگی کاربرد دارد، بهطور میانگین حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتهایم.
وی با بیان اینکه ارز نیمایی ثبات نداشته و رو به گرانی است، گفت: در شرایط حاضر کاهش قیمت برای تولید بیش از این ممکن نیست.
غزنوی گفت: شرایط برای تولید کننده و مصرف کننده هر دو سخت است.
وی دو طرف بازار و عرضه را دچار رکود دانست و متذکر شد: برای سرمایه در گردش تولید باید فکری کرد، تحریک تقاضای مردم نیز جوابگو نیست.
عضو انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده هم گفت: امسال ۳۰۰ درصد لوازم خانگی بهطور چراغخاموش افزایش قیمت داشته است.
محمدی با بیان اینکه ارز نیمایی از ثبات بیشتری برخوردار است، گفت: در بحث قیمت سه عامل هزینه سرانه، دستمزد و قیمت مواد اولیه در قیمت محصول تأثیرگذار است.
محمدی با ابراز اینکه افزایش قیمتها کشش خرید بازار را کاهش میدهد، اضافه کرد: جنس خارجی با هزینه حملونقل، واسطه و تعرفهگری باز هم از تولید داخلی ارزانتر است.