نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: انحصاری شدن پروازهای هوایی استان ها تبعات بسیاری دارد که مهم ترین موضوع این است که قیمت ها تنها توسط یک شرکت در استان تعیین شده و فضای رقابتی میان ایرلاین ها برای کاهش قیمت وجود ندارد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تقسیم بندی انحصاری استانها توسط شرکتهای هواپیمایی، گفت: در شرایط کنونی شاهد هستیم که استانها عملا میان ایرلاینها تقسیم شده و پروازهای هوایی هر استان تنها توسط یک شرکت هواپیمایی صورت میگیرد.
فضای رقابتی میان ایرلاینها برای کاهش قیمت در استانها وجود ندارد نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انحصاری شدن پروازهای هوایی استانها تبعات بسیاری دارد که مهمترین آن این است که قیمتها تنها توسط یک شرکت در استان تعیین شده و فضای رقابتی میان ایرلاینها برای کاهش قیمت وجود ندارد و شرکت مربوطه تصمیم میگیرد که بلیط را با چه قیمتی به فروش برساند.
یکی دیگر از مسائلی که به موضوع انحصاری شدن ایرلاینها در استانها دامن میزند و مشکلات این حوزه را بیشتر میکند، فعالیت چارترها است، امروز شاهد هستیم که چارترها مدیریت بخش عظیمی از پروازهای داخلی را برعهده گرفته اند وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که به موضوع انحصاری شدن ایرلاینها در استانها دامن میزند و مشکلات این حوزه را بیشتر میکند، فعالیت چارترها است، امروز شاهد هستیم که چارترها مدیریت بخش عظیمی از پروازهای داخلی را برعهده گرفته اند.
افزایش چشمگیر قیمت بلیط نتیجه فعالیت چارتریها
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: فعالیت چارترها موجب افزایش چشمگیر قیمت بلیط پروازهای هوایی شده، البته اعضای کمیسیون عمران مجلس بارها نسبت به فعالیت پروازهای چارتری انتقاد کرده اند و مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کرده اند که میزان این پروازها کاهش مییابد، اما در عمل تاکنون این مسئله محقق نشده است.
فقدان نظارت سازمان هواپیمایی بر فعالیت پروازهای چارتری
علوی گفت: در شرایط کنونی نظارتی بر فعالیت پروازهای چارتری از سوی سازمان هواپیمایی صورت نگرفته و این مسئله موجب بروز ناسامانی در عرصه پروازهای هوایی شده است.
صنعت هواپیمایی نیازمند استراتژی عادلانه وزارت راه و شهرسازی
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به نظر وزارت راه و شهرسازی باید رویکرد خود را نسبت به فعالیت ایرلاینها و سیاست انحصاری آنها تغییر داده و استراتژی عادلانهای را برای پروازهای هوایی پیاده کند، زیرا نمیشود که یک استان که از اعتبارات و درآمدهای بالایی برخوردار است، ایرلاینها فعال و دارای هواپیماهای با کیفیت داشته و استانی با درآمدهای پایین از ایرلاینهای سطح پایین استفاده میکند. /