سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: صنعت خودروسازی کشور نیازمند یک مدیریت ویژه است، اما تاکنون چنین مدیریتی نبوده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید باستانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه راهبرد صنعت خودرو به مفهوم واقعی نداریم که یک مدیر بخواهد بر مبنای آن حرکت کند، تاکید کرد: صنعت خودرو، راهبرد ندارد.
وی با بیان اینکه سهام داری در شرکتهای خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمیشود، گفت: دولت حدود ۱۴ و نیم درصد درایران خودرو و ۱۶ درصد در سایپا سهام دارد، اما انتخاب مدیرعامل با دولت است، بنابراین اساس مشکل خودروسازان از این جا آغاز میشود. دولت باید به میزان سهام خود و نه بیشتر از آن دخالت کند.
باستانی با بیان اینکه سایتهای خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است، اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، گفت: تکلیف ما با صنعت خودروسازی مشخص نیست که مونتاژ کاریم یا طراح و تولید کننده؟
حسن قره یی نماینده خودروسازان هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه خودروسازی پیچیدهترین صنعت دنیاست، گفت: خودروسازی شامل تعداد زیادی قطعه ساز و غیر قطعه ساز و زنجیره توزیع است و دو خودروساز بزرگ کشور در مجموعه حدود ۱۳۰۰ نمایندگی توزیع دارند و بیش از ۱۵۰۰ واحد تولیدی هم برای خودرو سازی کار میکنند.
وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت کسب و کار بر روی صنعت خودروسازی اثرگذار است، افزود: ایران در سهولت کسب و کار در جهان رتبه ۱۲۴، اما کره جنوبی، رتبه چهارم را دارد.
قره یی اضافه کرد: به مدیران صنعت خودرو با توجه به پیچیدگیهای این صنعت از نمره ۱۰۰ بیش از ۷۵ نمره میدهم.
وی با بیان اینکه باید قانون خودرو بازنگری شود، گفت: صنعت خودروی کشورمان برنامه و راهبرد دارد.
ابوالفضل خلخالی کارشناس خودرو هم در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه حدود ۲ هزار شرکت با هم باید کار کنند تا محصولات خودرویی وارد بازار شوند، گفت: اینها شبکهای را تشکیل میدهند که در مرکز آن خودروساز قرار دارد، اگر هر کدام از این شرکتها درست کار نکند نمیتوانیمخودروی مناسب را تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانش فنی، فناوری و تجربهها و توانمندیهای خوبی داریم، افزود: متاسفانه در حلقه اصلی که به خودروساز ختم میشود ضعف مدیریتی داریم و مدیریت حرفهای نبوده است.
خلخالی با تاکید بر اینکه مدیر باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشد، گفت: در بخشهای مختلف صنعت خودروسازی ما در برخی موارد این گونه نیست، حتی در یکی از شرکتهای خودروسازی، شخصی با لیسانس پرستاری مدیریت بخشی از آن شرکت را بر عهده داشت.
وی افزود: در مدیریتها به ویژه در صنعت خودروسازی شایسته سالاری رعایت نمیشود.
خلخالی گفت: اهدافی برای سال ۱۴۰۴ درباره صنعت خودروسازی داشتیم، اما محقق نشده است. در ۲۰ سال گذشته در طرحهای مختلف توسعه محصولات جدید این گونه به نظر میرسد که دستی پشت صحنه است که میخواهد این موضوع محقق نشود علت آن این است که صنعت خودروسازی سودآور است. زیرساختها و دانش فنی خوبی در کشور در زمینه خودروسازی وجود دارد. وی افزود: تنها حالتی که خودروسازی میتواند اقتصادی باشد این است که طراحی و توسعه محصولات بومی انجام شود و مونتاژ، صرفه اقتصادی ندارد.
خلخالی با بیان اینکه مدیریت غلط خودروساز یکی از موانع سهولت کسب و کار است، اضافه کرد: یکی از بزرگترین موانع پیش روی قطعه سازان کشورمان، مدیریت غلط خودروسازی ماست.
امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متاسفانه دو خودروساز بزرگ کشورمان خصولتی هستند و مدیریت خودروسازی کشورمان نمیتواند مبتنی بر علم مدیریت باشد بلکه باید مبتنی بر علم سیاست باشد، زیرا سیاستمداران در این موضوع دخالت میکنند.
وی افزود: هنوز نمیدانیم خودروساز ما باید مونتاژ کار خوبی باشد یا طراح خوبی و همه چیز را خودش طراحی کند؟ کاکایی اضافه کرد: دولت اجازه نمیدهد مدیرعامل شرکت خودروساز آن گونه که باید برنامههای علمی، مهندسی و مدیریتی خود را اجرا کند.
کارشناس خودرو گفت: صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی تحریم، در طراحی و تولید به روز مره گی دچار شده است.
کاکایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: اگر ترامپ رئیس جمهور امریکا برای ما مشکل ایجاد نکرده بود، امسال مردم، ابتکارات خودروسازی کشورمان را حس میکردند.
وی ادامه داد: این صنعت در ۴ ماه گذشته به علت سیاست غلط قیمت گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان داده است.
کاکایی با بیان اینکه ساختار صنعت خودروسازی مشکل دارد، افزود: دولت باید شرکتهای خودروسازی را خصوصی سازی کند و به کمک مجلس، قوانین خودرو را به روز کند و راهبرد ملی ایجاد و تکلیف صنعت خودرو سازی مشخص شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: خودروسازان سالیانه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تامین مالی دارند که عدد بالایی است و یکی از خودروسازان ۸ هزار و یکی دیگر ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.
باستانی افزود: قرار بود پراید حدود ۸ سال پیش از رده خارج شود چرا هنوز خارج نشده است؟
قره یی نماینده خودروسازان هم در ادامه این برنامه گفت: اگر دولت متناسب با تورم، قیمت ارز را واقعی کند حتماً بخشی از قطعاتی که وارد کشور میشود داخلی سازی میشوند.
وی افزود: در هیچ جای جهان، داخلی سازی، صدر در صد نیست.
خلخالی کارشناس خودرو هم با بیان اینکه مدیریت غلط موجب شده است که قطعه سازان لطمه بخورند، گفت: قابل قبول نیست که خودروسازان ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار باشند.