به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، چند سال اخیر همه ما رشد عجیب و غیرقابل تصوری از استارتاپ های ایرانی را به چشم دیدیم. شاید ده سال قبل هیچ کسی باورش نمیشد اگر یک روز بدون اینترنت باشیم کارمان چقدر لنگ میماند! برای خود من بارها پیش آمده تلفن همراهم وسط خیابان خاموش شود و من برای برگشت به خانه دچار مشکل اساسی شوم! یا در اوج سرشلوغی ها که نیاز به یک نیروی خدماتی داشتم تا من را کمک کند، حجم اینترنتم تمام شده و از گرفتن نیروی خدماتی کمکی برای کارهایم باز ماندهام !
بازار داغ استارت آپ در ایران، باعث شده است که بسیاری از جوانان تحصیل کرده به فکر به دست گرفتن آینده بیوفتند و به حجم استارتاپ های فعال بیفزایند.
اما جواب این سوال، تعیین کنندهی میزان موفقیت استارتاپ های ایرانی است: مردم ما تا چه حد با فرهنگ استفاده از استارت آپ ها آشنایند؟
شاید بگویید استفاده از چند اپلیکیشن که کار کردن با آن آسان است، مگر به فرهنگ خاصی نیاز دارد؟ همین که اینترنت داشته باشیم و این اپلیکیشن ها را نصب کنیم کافیست دیگر!!!
باید به شما بگویم این ما مردم هستیم که باعث میشویم یک استارت اپ در شرایط سخت اقتصادی ایران، موفق شود یا سقوط کند. یعنی همان ضرب المثل معروف که میگوید از ماست که بر ماست!
در مورد فرهنگ استفاده از استارتآپ های اپلیکیشنی باید چند نکته را بررسی کرد.
اولین نکته اعتماد یا عدم اعتماد مردم به این استارت آپ ها است. باید این موضوع را به خاطر داشته باشیم که کارآفرینی و راهاندازی استارتاپ در ایرانی کار به شدت سخت و دشواری است. و نگهداری از آن کاری بس دشوارتر و البته زمانبر تر. در این شریط مردم باید به استارت هاپ ها اعتماد کنند و تاحدی به آن ها مجال آزمون و خطا و تصحیح اشتباهاتشان را بدهند.
بگذارید یک مثال بزنم: اپلیکیشن خدمات منزل پینورک که در این مطلب، مورد مطالعه ماست، چند سالی است که با هدف رفع نیازهای خدماتی در منزل و در محل، فعالیت میکند. در حقیقت این شرکت مانند کاتالیزی مطمئن برای ایجاد ارتباط بین نظافتچی و دیگر متخصصینی مانند دامپزشک، تعمیرکار، باغبان و... با مشتری عمل میکند. با این تفاوت که خدمت ارائه شده را تا انتهای سفارش تضمین میکند.
اما در این بین هستند کسانی که بی توجه به مسائل عمده ای که هم برای خودشان و هم برای شرکت ایجاد می شود، مستقیما با خود متخصصین قرارومدار میبندند و علاوه بر آسیب زدن به فعالیت استارت آپ، خود را از تضامین کیفیتی و عملکردی شرکت محرم می کنند!
و حقیقتا این یک خیانت مسلم به بازار استارات آپی است!
نکتهی آخری که باید به آن اشاره کرد این است که فرهنگ انتقاد و پیشنهاد در شرکت های ایرانی جا نیفتاده است و این یک قضیه دو طرفه است. هم انتقاد ها سازنده نیست و هم شرکت ها توجه خاصی به این نظرات سازنده ندارند.
در این میان شرکتهایی مثل پینورک که کالایشان خدماتی همچون نظافت منزل، کارواش سیار، باربری و اسباب کشی، باغبانی و سمپاشی، دامپزشک سیار، قالیشویی و مبل شویی، عکاسی در محل و ... است و هدف اصلیشان رضایت مردم است روی زمینه نظرسنجی حساب ویژهای باز کرده و با نظرات مشتریان، نیروها و متخصصین خود را ارتقا میدهند!
در آخر این نکته را اضافه میکنم که هرچند استارت آپ ها با یکدیگر تعامل خیلی خوبی دارند، بعضا از یکدیگر خدمات می گیرند و به حفظ و نگهداری یکدیگر اهمیت می دهند اما کمتر پیش می آید که مردم هوای این استاراپ ها را داشته باشند. درحالی که استارت آپ ها برای همین مردم است و نیاز به حمایت آن ها دارند!