معاون ساخت آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نحوه اخذ الکترونیکی عوارض را در سفرهای نوروزی تشریح کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید حسین میرشفیع درباره الکترونیکی شدن عوارضیها در اسفند ماه اظهار داشت: عوارض الکترونیک شامل تمام عوارضیهای کشور خواهد شد که به صورت سیستم یکپارچه عمل میکند.
وی افزود: برنامه زمان بندی اجرای این طرح تا پایان تیرماه ۹۸ خواهد بود که در تمام عوارضیهای کشور به بهره برداری میرسد. اما تا قبل از نوروز تلاش ما این است که آزادراههای اطراف تهران زیر بار ترافیک عوارض الکترونیکی برود که هم به نوعی عملکرد آزمایشی است که اشتباهات سیستم مشخص شود و هم اینکه در ایام تعطیلات نوروز مردم بتوانند با توجه به افزایش ترددها، گرفتار صفوف طولانی خودروها در عوارضیها نباشند.
آزادراههایی که در نوروز ۹۸ عوارض الکترونیکی اخذ میشود
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آزادراههایی که مشمول این طرح میشوند، گفت: آزادراههای تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین، قزوین-رشت و قزوین-زنجان آزادراههایی هستند که تا قبل از ایام نوروز قرار است عوارض در آنها به صورت الکترونیکی از خودروهای عبوری اخذ شود.
وی درباره نحوه محاسبه و اخذ عوارض الکترونیکی از خودروها تصریح کرد: دیگر نیازی به خرید تگ (Tag) یا برچسب و الصاق آن به شیشه خودرو نیست. بلکه سیستم به صورت پلاک خوان است و همینکه مردم به طور عادی از گیتهای عوارضیها تردد میکنند، دوربین با قرائت پلاک خودرو، عوارض آن را محاسبه میکند و عوارض هر خودرو پس از دریافت، به صورت سیستماتیک به حساب سرمایه گذار همان آزادراهی که آن خودرو عبور کرده، واریز میشود.
دیگر نیازی به ایستادن خودروها در صف عوارضی نیست
میرشفیع ادامه داد: با اجرای این طرح دیگر نیازی نخواهد بود که مردم به صورت سنتی در عوارضیها بایستند و مبلغ عوارض را نقدی پرداخت کنند؛ حتی این روش را جمع آوری خواهیم کرد. به معنی دیگر در تمام خطوط عبوری آزادراهها، هر کس که رد شود، عوارض خودروی خود را صرفاً به صورت الکترونیکی باید پرداخت کند.
خدماتی که به رانندگان ناآشنا به اپلیکیشنهای موبایلی داده میشود
معاون مدیرعامل شرکت ساخت یادآور شد: با توجه به اینکه اجرای طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها، نخستین بار خواهد بود که در اسفند ماه امسال و فروردین سال آینده به بهره برداری میرسد و ممکن است مردم به این روش ناآشنا باشند، افرادی را در مجتمعهای رفاهی مأمور خواهیم کرد تا آنها را نسبت به نحوه نصب اپلیکیشن و پرداخت عوارض الکترونیکی در تلفنهای همراه رانندگان آشنا کنیم؛ همچنین دستگاه پوز و کارت خوان در این ایستگاههای توضیح نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض خواهیم گذاشت تا بتوانند پرداخت عوارض خودروی خود را که از آن آزادراه تردد کردهاند، پرداخت کنند. به عبارت دیگر از مردم پول نقد دریافت نمیکنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نصب دستگاه پوز در مجتمعهای رفاهی و اخذ عوارض از آنها با استفاده از کارت اعتباری، ایجاد یک صف جدید نخواهد بود؟ گفت: هیچ مانعی در مسیر تردد آنها نیست؛ این اطلاع رسانی یا نصب دستگاه پوز در مجتمعهای بین راهی خواهد بود که ترافیک ایجاد نمیکند. همچنین قرار است تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی در رسانهها نحوه نصب اپلیکیشنهای موبایلی دریافت عوارض الکترونیکی را معرفی کنیم. در این ایستگاههای توضیح پرداخت الکترونیکی هم صرفاً نحوه آموزش پرداخت عوارض به مردم ارائه میشود که ممکن است در همان ایستگاه با دستگاه پوز مبلغ عوارض را هم اخذ کنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: رانندگان خودروهای عبوری هم میتوانند به صورت خوداظهاری در اپلیکیشینی که در تلفن همراه خود نصب کردهاند، اعلام کنند که از چه آزادراهی تردد کردهاند که نهایتاً به آنها شناسههایی اختصاصی داده میشود که مانند قبوض آب و برق و تلفن با استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی پرداخت بانکها، اقدام به پرداخت عوارض همان آزادراه کنند. روشهای دیگر پرداخت هم به زودی توسعه مییابد که تا تیرماه ۹۸ همه خودروهای باری و مسافری سبک و سنگین عوارض خود را الکترونیکی پرداخت خواهند کرد.
اعمال جریمه عدم پرداخت الکترونیکی عوارض تا ۴۸ ساعت پس از عبور
وی درباره جریمهای که از سوی پلیس راهور به خودروهایی که عوارض نمیدهند، اعمال میشود، بیان کرد: در حال حاضر اگر خودروهای عبوری از آزادراهها، عوارض خود را پرداخت نکنند، ۳۰ هزار تومان جریمه میشوند. در طرح الکترونیکی شدن عوارض نیز اگر ظرف ۴۸ ساعت خودروها عوارض خود را پرداخت نکنند، به صورت اتوماتیک، علاوه بر مبلغ عوارض، جریمه عدم پرداخت عوارض هم به آن افزوده میشود. چرا که شماره پلاکها به صورت خودکار به سیستم پلیس راهور نیز داده میشود.
میرشفیع افزود: قرار است در ادامه اجرای این طرح، یک روش دیگر هم اجرا کنیم که البته باید مجوزهای قانونی آن را اخذ کنیم. آن هم به این صورت است که اگر خودرویی عوارض آزادراه را به صورت نقدی پرداخت نکرد و خواست با تأخیر عوارض خود را بپردازد، به این شکل عمل میکنیم که صرفاً نرخ عوارض را از مالک خودرو دریافت میکنیم و دیگر جریمه به آن خودرو تعلق نمیگیرد.
عوارض آزادراهها فعلاً قرار نیست افزایش یابد
وی درباره اینکه آیا قرار است نرخ عوارض آزادراهها در این طرح افزایش یابد؟ تأکید کرد: به هیچ عنوان بحث افزایش عوارض آزادراهها مطرح نیست. هر ساله متناسب با تورم، سرمایه گذاران آزادراهها پیشنهاد افزایش نرخ عوارض را مطرح کرده و سپس در کارگروهی رقم پیشنهادی آنها بررسی میشود. پس از آن هم وزیر راه و شهرسازی رقم جدید را ابلاغ میکند؛ بنابراین تا پایان امسال قرار نیست نرخ عوارض آزادراهها افزایش یابد و به آغاز فعالیتهای اجرایی سال آینده موکول میشود. نرخ عوارض ارتباطی به طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها ندارد. در این طرح، همان نرخ مصوب فعلی از خودروها اخذ میشود.
درآمد حذف گیتهای عوارضیها به سرمایه گذار داده میشود
معان ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره کاهش هزینههای اجرایی شرکتهای سرمایه گذارِ آزادراه با اجرای عوارض الکترونیکی گفت: در بیشتر آزادراهها ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه شرکتهای سرمایه گذار به هزینههای اجرایی و پرداخت حقوق افرادی که عوارض را جمع آوری میکنند، تعلق دارد؛ در آزادراه تهران-قم به دلیل پایین بودن نرخ عوارض، هزینههای جاری و پرداخت حقوق کارکنان آزادراهها تا ۳۰ درصد درآمد آزادراه هم میرسد، اما با الکترونیکی شدن اخذ عوارض، این هزینهها کاهش یافته و به سمت «هزینههای تعمیر و نگهداری آزادراه» در وهله اول و سپس «بازگشت اصل و سود سرمایۀ سرمایه گذار» سوق داده میشود.