عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر شه شنبه هفته جاری با حضور در دانشگاه صداوسیما در سیزدهمین همایش حکمت مطهر که جهت بزرگداشت مقام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری برگزار شده بود، به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دکتر جلیلی در ابتدای سخنان خود به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری گفت: یک اندیشه هنگامی میتواند عیار خود را در ساحت تفکر نشان بدهد که بتواند به سوالات اساسی این عرصه پاسخ گوید. از الزامات این پاسخگویی آنست که آن اندیشه توصیف خود از هستی، انسان و معرفت را ارائه نماید و بر این مبنا تجویزهای خود را برای مناسبات اجتماعی بیان کند.
نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت در ادامه توضیحات خود افزود: این پاسخها و توصیفات نیز هنگامی اهمیت پیدا میکند که دارای انسجام بوده و تجویزهای آن منتهی به فرجامی مطلوب باشد. مسائلی که تحت عنوان مدینه فاضله یا آرمانشهر مطرح بر این مبناست. در واقع اندیشهای میتواند به گفتمان غالب جامعه تبدیل گردد که توصیفات آن از مناسبات بشری و تجویزاتش درباره چگونگی روابط معطوف به آینده و فرجام مطلوب باشد.
وی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی (ره) ذیل آیه شریفه «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاه طیبه»، حیات طیبه را غایت مطلوب اندیشه دینی برای این دنیا عنوان میکنند که جدای از نیک فرجامی در آخرت، در همین دنیا نیز حیات و زندگی گوارا امکان وقوع خواهد داشت.
دکتر جلیلی تصریح داشت: به تصریح قرآن کریم حیات طیبهای که اندیشه دینی به آن اشاره دارد، بدون عمل صالح محقق نخواهد شد. چه بسا در تاریخ اسلام علمای بزرگی در مراتب علمی وجود داشتند، اما صرف حرکت علمی موجب تحقق هدایت طیبه در جامعه نخواهد شد. تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که اندیشه دینی مبنای عمل قرار گرفته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همزمانی حیات ملاصدرا و دکارت در قرن شانزدهم میلادی، خاطرنشان کرد: مشاهده میکنیم که دکارت معاصر اندیشمند بزرگی نظیر ملاصدرا بوده است با این تفاوت که در غرب آن اندیشه غلط به میدان آمد و در پنج قرن اخیر تمدن غربی را شکل داد. به همین خاطر تمدن سازی یک کار منظومهای است و مجموعهای از تلاشهای فکری و اقدامات عملی را میطلبد.
جلیلی در ادامه با اشاره به نقش استاد شهید مطهری در پیوند اندیشه و عمل دینی در عصر حاضر، اظهار داشت: کار بزرگ استاد مطهری آن بود که اندیشه دینی را به ساحت عمل آورد. چرا که دغدغه بزرگ او احیاء اندیشه اسلام و ایجاد تمدن اسلامی بود. بسیاری گفتهاند که اگر شهید مطهری در قم میماند و تنها به فقه و اصول بسنده میکرد، مرجعی بزرگ در زمان خود میبود.
عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور در ادامه سخنانش افزود: کار بزرگ شهید مطهری آن بود که وارد میدان شد و عمل صالح را شکل داد. اگر حضرت امام (ره) در منظومه اندیشه و عمل دینی عصر حاضر به مانند خوشید بود، نیاز بود ستارگانی، چون شهید مطهری این منظومه را کامل کنند و انصافا استاد مطهری همچون ماه در آن منظومه میدرخشید و با پرتو افکنی راه را از چاه نشان میداد و مسیر اسلام ناب را از مسیرهای غلط متمایز میکرد.
دکتر جلیلی مبارزه با انحراف و التقاط را از دیگر مصادیق اخلاص شهید مطهری خواند و گفت: ایشان کوچکترین انحرافی را برنمیتابید و برای اصلاح و مبارزه با انحرافات تلاش و وقت صرف میکرد. درقبال مارکسیستها که در آن زمان گفتمان غالب بخش عمدهای از جهان بود با تالیف و مناظره نقش ایفاء میکرد. حتی گروههای کوچکی، چون فرقان که در رهبری یک طلبه کم سواد بود، سکوت نمیکرد و عاقبت جان خود را فدای این مبارزه کرد. نسل ما شاهد آن بود که اگر فردی همانند بنی صدر قبل از انقلاب در فرانسه یک تحلیل غلط ارائه میداد، شهید مطهری در ایران به نقد آن میپرداخت؛ هنگامی که منافقین میخواستند ملغمهای از اسلام و مارکسیسم را درست کنند اولین کسی که نسبت به این انحرافات هشدار میداد و به وسط میدان اندیشه و عمل میآمد، شهید مطهری بود و به خوبی التقاط آنها را نشان میداد؛ به عبارت شهید مطهری از مجاهدین بود نه قاعدین. حیات ایشان مملوء از مجاهدت بود. این جهاد خالصانه در راه خدا توفیقات فراوان الهی را به همراه داشت که مصداق «لنهدینهم سبلنا» بود.
وی افزود: شهید بزرگوار استاد مطهری در برخی عرصهها نیز اگرچه تنها بود، اما با همه وجود قیام کرده و مصداق «ان تقوموا لله مثنی و فردی» نیز بود. خداوند به او این لطف را کرده بود که در عرصههای متختلف تدریس، تالیف، خطابه و مناظره در جهت احیای دین از هیچ تلاشی دریغ نورزد و از تمامی قالبها برای خدمت به اسلام استفاده ببرد. کسیکه اصول فلسفه و روش رئالیسم را مینویسد، در کنارش ابایی ندارد تا برای کودکان داستان نویسی کند و دریغ نمیکند. مطهری مصداق «طبیب دوار بطبه» بود و جا لازم بود حضور پیدا میکرد؛ در دانشگاه ها، در حوزه ها، در حسینیهها و مساجد حضور مییافت تا به وظیفه خود عمل کند.
نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در تعبیری دیگر، شهید مطهری را همچون مومن سوره یاسین خواند که به سوی قوم خود آمد و از ملت ما خواست که منادیان دعوت حق را اجابت کنند.
دکتر جلیلی در انتهای سخنانش گفت: تاکیدی که رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم داشتند آنست که نباید متوقف بشویم. امروز اگر سخنی از گام دوم و حرکت به سوی تمدن اسلامی میشود لازمه آن حضور مطهریها است تا راه استاد شهید را ادامه دهند و از هیچ تلاش همه جانبهای برای احیای حق دریغ نورزند. تلاش مطهریها بود که مردم ما اسلام را آگاهانه و مشتاقانه انتخاب کردند و ملت ما آموخت که اگر خدا را یاری کند برکات این یاری از آسمان و زمین نازل خواهد شد. ملت آموخت اگر دعوت خدا و پیامبر (ص) را اجابت کند، حیات تازه خواهد یافت و اکنون پس از چهل سال این آموزهها و باورهای دینی تبدیل به تجربه ملت ما شده است که اگر خدا را یاری کند، خدا او را یاری خواهد کرد.