معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره چالشها و مشکلاتی که در مقابل سند تحول بنیادین است گفت: کنکور یک سم برای اجرای سند تحول ملی است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست تبیین سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش با حضور سید علی حسینی سرپرست آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان این وزارتخانه برگزار شد.
درابتدای این نشست، مجید رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین و رویکردها و چالشهای این سند گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مجموعه سیاستی آموزش و پرورش و راه حلهایی برای آموزش و پرورش است. سندی راهبردی است، چون سند ملی و کلان است و این سند، انسجامی در برنامههای آموزش و پرورش ایجاد میکند و کاری میکند که بر روی یک برنامه متمرکز باشیم و برنامهها با تغییر وزیر، تغییر نکند..
وی ادامه داد: قرار بود این سند راهکارهایی بدهد و برنامه محوری را نهادینه کند و با رفتن و آمدن وزیر برنامهها تغییر نکند و ایجاد همگرایی کند. سند تحول ۴ لایه دارد؛ اولین لایه، یعنی لایه نظری آن تدوین شد. لایه دوم تدوین برنامهای است و بعد لایه نهادی وجود دارد که سایر دستگاههای همکار این وزارتخانه باید نقششان مشخص شود. بعد از آن وارد لایه عملیاتی و اجرایی خواهیم شد. الان از لایه اول عبور کردیم و زیر نظامها تدوین شده که در لایه دوم است.
رعنایی گفت: برنامههای زیرنظامها برخی شان نوآورانه است و تجربه نشان میدهد ۶۰ درصدشان اینگونه است و باقی برنامههای پیشینی است و تطبیقی. روابطی بین این برنامهها وجود دارد. گاهی یک برنامه پیش نیاز برنامه دیگر است و گاهی روابط تعاملی میان برنامهها برقرار است و گاهی نیز برنامهها مشترک است پس باید ارتباط بین برنامهها را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: یک رویکرد مهندسی در اجرای برنامهها میتوان پیش گرفت که نوعی دستور دادن و اجرا شدن است، اما رویکرد بعدی تربیتی است. یعنی همه باید نسبت به تغییرها و اجرای برنامهها باید قانع شوند. علت تاخیر در اجرای سند تحول همین رویکرد تربیتی و اقناعی است. این کار دیربازده است، اما ماندگار است.
رعنایی ادامه داد: درباره چالشهای این سند نیز باید بگویم بحثهای نظارتی از آن جمله است. آیا آموزش و پرورش دارد به سمت نهاد فرهنگی تربیتی حرکت میکند؟ این نظارتی است که شورای انقلاب فرهنگی باید بر آن نظارت کند و نظارت بعدی چرخشهای زیر نطام هاست که در شورای عالی آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی با اشاره چالشها و مشکلاتی که در مقابل سند تحول بنیادین است گفت: کنکور یک سم برای اجرای سند تحول ملی است.
در ادامه علی باقرزاده معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروز بین وضع مطلوب و دلخواه فاصله است و باید این فاصله را کم کنیم تا آنچه به عنوان تحول میخواهیم در عمل هم دیده شود. اگر آموزش و پرورش سرمایه ملی است باید دغدغه ملی نیز باشد.
وی افزود: آموزش را نمیتوان مستقل از اقتصاد و فرهنگ و. پیشرفت بدهیم. باید همه عناصر سهیم نیز این نهاد را همراهی کنند وگرنه تحولی رخ نمیدهد. در داخل آموزش و پرورش باید تمام ظرفیتها را داخل مدرسه ببریم. یعنی جایی که فرصتهای فراگیر مبتنی بر سند تحول آنجا تدارک دیده میشود.
باقرزاده گفت: بحران آموزشی در تمام دنیا بحران در یادگیری است و این بحران به حدی جدی است که همه ظرفیتها را از بین ببرد. باید باور کنیم مدرسه محور تحول و دانش آموز عامل تحول و برنامه درسی فرصت ساز تحول است.
وی ادامه داد: نسبت برنامه درسی به زیرنظامهای دیگر مانند نسبت موتور به باقی اجزای یک ماشین است. هدف اصلی در سازمان پژوهش استقرار حوزههای ۱۱ گانه تربیت و یادگیری است. باید به سمت تقویت مهارت تفکر و اندیشه ورزی و تربیت تمام ساحتی برویم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: شکاف دانشی و راهبردی در لایههای مختلف اجرایی دیده میشود. بین آنچه انجام میدهیم و آنچه باید انجام بدهیم فاصله وجود دارد و هنر مدیریت کلان کاهش این شکاف است.