رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: در آموزش و پرورش از پژوهش فاصله زیادی داریم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در یازدهمین گردهمایی معاونین پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی اظهار کرد: علیرغم جایگاه اثرگذار پژوهش و علیرغم مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که اساساً پژوهش و تحلیل را نقطه آغاز برای تعلیم و تربیت تلقی کرده است، در وزارت آموزش و پروش از این نقطه فاصله زیادی داریم و جایگاه پژوهش به خوبی تعریف نشده است.
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: باید به وسیله پژوهش نقطه تحرک جدیدی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.
وی در ادامه بیان کرد: در این جلسه ابتدا باید چالشها و موانعی که بر سر راه امر پژوهش قرار دارد، بررسی شود و دوم تجربهها، خلاقیتها و نوآوریهایی که در مدیریت امر پژوهش در استانها وجود دارد و همچنین دیدگاهها در ارتقای امر پژوهش و منابع آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بستههای آموزشی نیز مورد سومی است که باید به آن پرداخته شود.
* دلیل تغییر ساختار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم درباره دلیل تغییر ساختار سازمان پژوهش گفت: برای این تغییر ساختار درصدد بسترسازی ساختاری برای امر مهم برداشتن حصر و انحصار تولید منابع آموزشی و بستههای یادگیری بودیم تا بتوانیم مشارکت جامعه را در تولید بستههای یادگیری و تولید محتوا و کتب درسی ایجاد کنیم به این جهت اصلاح ساختاری بسیار ضروری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: تفکیک و تمایز حوزه تعلیم و یادگیری به عنوان مجموعه علمی و تخصصی که به برنامهریزی درسی و تعریف شاخصهای آموزشی میپردازد با بخش دوم که تولید را مدیریت میکنند باید انجام میشد؛ تفکیک این دو مقوله از هم راه را برای ارزیایی و مشارکت و پاسخگویی فراهم میکند.
وی در ادامه افزود: این تمایز باید به استانها هم تسری پیدا کند و زمینه برای ارتقای بخش پژوهش استانها نیز گسترش یابد.