یک گروه تحقیقاتی شواهدی یافتند که نشان میدهد سطح بالای کربندیاکسید ممکن است در آینده بر فعالیتهای شناختی دانشآموزان در کلاسها تاثیرات مضر داشته باشد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، امروزه سطح بالای کربندیاکسیدی که توسط انسانها وارد جو میشود باعث افزایش گرما شده است. با افزایش کربندیاکسید، مشکلات دیگری مانند اختلال در فکر کردن، خود را نشان میدهند. تحقیقات گذشته نشان دادند افزایش غیرعادی کربندیاکسید میتواند منجر به مشکلات شناختی شود. در این مطالعه جدید، محققان افزایش سطح کربندیاکسید جو و تاثیر آن بر یادگیری کودکان در کلاسهای درسی را بررسی کرده اند.
محققان خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی نشان داده است، آلودگی در کلاسها (از جمله CO۲) میتواند منجر به مشکلات شناختی شود و این مشکل معمولا با باز کردن پنجرههای کلاس برای هوای تازهتر برطرف میشود. اما محققان نمیدانند که وقتی هوای تازه سطح بالایی از کربندیاکسید دارد، چه اتفاقی خواهد افتاد. برای فهمیدن این موضوع، آنها مدلی با دو نتیجه ارائه کردند. در اولین نتیجه، انسانها مقدار کربندیاکسید وارد شده به جوی که در آن هستند را کاهش میدهند (مثلا پنجرهها را باز نمیکنند) و در حالت دوم به گونهای دیگر عمل میکنند.
محققان گزارش دادند که در حالت اول، دانشآموزان همچنان در معرض کربندیاکسید زیادی قرار دارند که مهارتهای شناختی آنها را به اندازه ۲۵ درصد کاهش میدهد. در مورد دوم که حالت بسیار رایجی است، وقتی پنجرهها باز است، دانشآموزان در معرض کربندیاکسید بسیار زیادی قرار دارند و مهارتهای شناختی آنها ۵۰ درصد کاهش مییابد.
محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آنها درباره تاثیر CO۲ بر افرادی است که آنرا بیشتر از حد معمول تنفس میکنند و با پایان دادن به انتشار گازهای CO۲ میتوان از این مشکلات جلوگیری کرد.