رئیس دانشکده علوم و فناوریهای بین رشتهای دانشگاه تربیت مدرس، آمایش آموزش عالی در رشتههای علوم پایه را معنادار ندانست و گفت: اگر قرار است سند تحول بنیادین اثرگذار باشد، باید بر علوم پایه تمرکز کنیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سامان حسین خانی رئیس دانشکده علوم و فناوریهای بین رشتهای دانشگاه تربیت مدرس در برنامه رادویی «گفت و گوی علمی» با بیان اینکه آمایش آموزش عالی در رشتههای علوم پایه خیلی معنا دار نیست، گفت: آمایش آموزش عالی در رشتههایی معنا دار است که کاربردی باشد و به عنوان مثال رشته علوم دریایی باید در استانهای شمالی یا جنوبی کشور باشد، اما ضرورتی ندارد رشتههای علوم پایه بر اساس سرزمین تقسیم بندی شود.
حسین خانی افزود: یک تعریف کلاسیکی درباره علوم پایه در جهان از حدود صد سال پیش وجود داشته است؛ در آن زمان دانشکدههای علوم پایه مختص فیزیک و شیمی، ریاضی و زمین شناسی بودند و متاسفانه همچنان در دانشگاههای کشور این طبقه بندی وجود دارد. در عصر کنونی مرزهای دانش در حال فرو ریختن و رشتههای جدیدی در حال ایجاد است و به همین جهت امروز تعریفی که از علوم پایه در کشور وجود دارد، در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده است.
رئیس دانشکده علوم و فناوریهای بین رشتهای دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان کرد: امروز اگر کسی در یک رشتهای فعالیت میکند باید از سایر رشتهها نیز آگاهی داشته باشد و به عنوان مثال کسی نمیتواند دانش هستهای داشته باشد، اما از فیزیک سر رشته نداشته باشد. این موضوع نشان میدهد باید از تعریف کلاسیک موجود در کشور فاصله بگیریم.
وی اضافه کرد: امروز در قرن ۲۱ حوزههای نانوفناوری، بایوفناوری، آی تی و علوم شناختی در راس علوم قرار دارند و ریشه همه آنها در علوم پایه قرار دارد یعنی فناوریهای جدید ارتباط تنگاتنگی با علوم پایه دارند؛ بنابراین اگر میخواهیم در قرن حاضر تحول پیدا کنیم، نیازمند تحول جدی در حوزه علوم پایه هستیم.
حسین خانی با تاکید بر اینکه در علوم پایه باید در سطح دبیرستان بچهها را علاقهمند کنیم، اظهار کرد: راه اینکه در حوزههای علمی جدید تحول ایجاد کنیم، باید با استعدادترین افراد را شناسایی و وارد حوزههای علوم پایه کنیم و در واقع اگر قرار است سند تحول بنیادین اثرگذار باشد، باید بر علوم پایه تمرکز کنیم و بهترین افراد را در این حوزه وارد کنیم.