به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و اولین جلسه سال ۹۹ این شورا، اظهار کرد: آموزش و پرورش در طول ۴۵ روز اخیر تقریباً تمام وقت کار کرده و با جدیت مسائل مربوط به آموزش دانشآموزان را پیگیری کرده است و در روز تعطیل و غیرتعطیل اهتمام داشته تا آثار این دوره سخت را قابل تحملتر برای جامعه بکند.
وی ادامه داد: خوشبختانه گامهای بزرگی در این ایام برداشته شده است و مدیران و معلمان سراسر کشور به سرعت واکنش نشان دادند و اقدامات ارزشمندی در دستور کار خود قرار دادهاند که بخشی از آن از رسانهها پخش شد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان صدا و سیما برنامههای آموزشی با یک شبکه شروع شد و در حال حاضر برنامههای آموزشی به ٢٨ برنامه در روز با سه شبکه افزایش پیدا کرده است، اما با توجه به اینکه ما ٢۵٠ درس و بیش از هزار کتاب داریم، برنامههای آموزشی تولید شده در رسانه ملی برای تحت پوشش قرار دادن این حجم کتاب درسی کافی نیست.
حاجی میرزایی با بیان اینکه تأکید بر این داشتیم که در آموزش در فضای مجازی یک بستر تعاملی ایجاد شود، تصریح کرد: مجموعه اطلاعات آموزش و پرورش در سامانه سناد است و ما نمیخواهیم اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهیم چراکه امنیت اطلاعات برای ما مهم است و با همکاری برخی دانشگاهها برای این موضوع راهحلهای اندیشیده شده است؛ بنابراین پیگیر فضای مستقلی هستیم که به هیچ فضای دیگری از وسیله ارتباطی فرد دسترسی نداشته باشد و تنها ارتباط دهنده مدیر و دانشآموز و معلم باشد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جامعه زنده، جامعهای است که در برابر پدیدههای غیرمترقبه به سرعت واکنش سنجیدهای داشته باشد.
وی با اشاره به خلاقیتهای معلمان در فضای مجازی، گفت: معلم بازنشستهای داشتیم که با حس مسؤولیت پذیری خود پیگیر این بود که کار آموزش تعطیل نشود و در فضای مجازی آموزش دانش آموزان خود را ادامه میداد.
حاجی میرزایی اظهار کرد: خداوند را شاکر هستم و افتخار میکنم که معلمان در شرایط سخت جامعه، کار جدیتر و سختتری کردند و آموزش دانشآموزان را ادامه دادند.
* تأکید اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به پایان سال تحصیلی در خرداد
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این جلسه اظهار کرد: اعضای شورای عالی آموزش و پرورش از اهتمام و تلاش وزیر، معاونان وزارت آموزش و پرورش بهویژه مدیران و معلمان تشکر و بر استفاده هوشمندانه از ظرفیت فضای مجازی، تأکید میکنند.
وی ادامه داد: هرچند این ویروس یک تهدید برای کشور است، اما میتوان از آن فرصتی ساخت لذا باید با استمرار آموزش الکترونیکی از طریق شبکه شاد و... بتوانیم ظرفیتها، نقاط قوت و ضعف کشور را شناسایی کنیم، همچنین استانها و مناطقی که با مشکل مواجه هستند و دانشآموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند شناسایی شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سال تحصیلی آینده گفت: اگر مهر آینده نیز درگیر مسأله ویروس کرونا باشیم و نتوانیم کلاس حضوری تشکیل دهیم، اجازه ندهیم به دانشآموزان آسیبی وارد شود و از بستر فضای مجازی، کار آموزش را ادامه دهیم.
وی اضافه کرد: حتی اگر در این شرایط هم آموزش حضوری داشتیم یاید بتوانیم با این شناخت از بستر فضای مجازی استفاده کنیم؛ این موضوع در شرایطی است که باور داریم فضای مجازی جایگزین معلم نمیشود و معلم و مدرسه جایگاه مشخصی دارند و فقط کار انتقال دانش را بر عهده ندارند بلکه در ابعاد تربیتی به ارتباط تنگاتنگی و رویارویی دانش آموزان نیاز داریم.
نوید ادهم با بیان اینکه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش تأکید دارند سال تحصیلی در خردادماه به پایان برسد، افزود: نظرات زیادی در ارتباط با این موضوع مطرح شد که جمعبندی نهایی در جلسه هفته آینده شورای عالی آموزش و پرورش انجام میشود همچنین کاری که باید برای دانشآموزان کنکوری انجام شود، از نظر محتوا و زمان آموزش در جلسه آتی بررسی خواهد شد.