منتخب مردم حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانای گفت: متاسفانه دیدگاهی که به آموزش و پرورش هست یک دیدگاه خدماتی است. اولین کاری که باید کرد تغییر نگرش سیاست گذاران به آموزش است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی نشستی با حضور و اللهوردی دهقانی، منتخب مردم حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانای در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی مسائل آموزش و پرورش برگزار شد.
اللهوردی دهقانی در این نشست گفت: متاسفانه دیدگاهی که به آموزش و پرورش هست یک دیدگاه خدماتی است. اولین کاری که باید کرد تغییر نگرش سیاست گذاران به آموزش است. آموزش را باید از نهاد خدماتی به نهاد زیرساختی تبدیل کنیم.
منتخب مردم حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانای تصریح کرد: ما میخواهیم یک تحول بزرگ ایجاد کنیم؛ معلمان متولیان این کار مهم هستند؛ پس ابتدا باید بتوان اهداف شخصی آنها را مرتفع کرد.
وی ادامه داد: موضوع دیگر میزان توانمندی معلمان است؛ معلمان باید بر اساس یک رقابت درست سنجیده و وارد این عرصه شوند؛ باید بهترین نیروها در زمینههای مختلف ورود پیدا کنند تا بتوانیم این تحول بزرگ را رغم بزنیم. اما متاسفانه در چندین سال اخیر شیوه جذب بدین صورت نبوده و این آسیب زا است البته دانشگاه فرهنگیان تا حدودی مستثناست.
اللهوردی دهقانی در ادامه افزود: این تحول نیازمند ابزار است. آموزش و پرورش برای تحول باید برنامه داشته باشد و این برنامه نمیتواند از طریق مجلس نوشته شود، چون واقعا بار مالی سنگینی دارد. هر طرحی باید منابع و میزان هزینه آن مشخص باشد. از این نظر مجلس با محدودیتیهایی رو به رو است. دولت باید برای آموزش برنامه داشته باشد، مردم به خصوص جامعه فرهنگی باید در هنگام انتخاب ریاست جمهوری این را بخواهند.
منتخب مردم حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانای در ادامه با اشاره به حل مشکلاتی در زمینه آموزش اشاره کرد و گفت: بخشی از این مشکلات فیزیکی و زیرساختی است، مثلا تعداد دانش آموزان در کلاس و... بخشی از آن که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده اند ماهوی است؛ اکثر دانش آموزان را به سمت رشتههای تجربی سوق میدهیم در صورتی که ما نیاز زیادی به ایده پردازان، دانش آموزان توانمند در حوزهی غلوم انسانی و... داریم.
در ادامه این نشست حمید رضا قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به با نقش مجلس در آموزش و پرورش بیان کرد: جنس مطالبات ما با جنس مطالبات غالبی که شما از فرهنگیان میبینید متفاوت است، ما دنبال تحول هستیم و مجلس میتواند این ریل گذاری را سهلتر کند، زیرا تصمیماتی که میگیرند میتواند این مسیر تحول را برای ما هموارتر کند. نقشه و چراغ راه برای تحول، سند تحول بنیادین است.
قائم پناه در مورد مطالبات دانشجویان از مجلس خاطرنشان کرد: مطالبات ما این است که چرا مجلس از دولت و مسئولین نمیپرسد که چرا این سند اجرا نمیشود؟ چرا آنقدر که برای سند تحول سلامت تلاش شده است برای اجرا شدن این سند تلاش نشده؟
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: در طرح خرید خدمات نیز هر سال ۱۰ درصد آموزش را خصوصی میشود و این یعنی در عرض ۱۰ سال آینده همه آموزش خصوصی میشود؛ که این مثال اجرایی شدن ۲۰۳۰ است. اما هیچ یک از نمایندگان حتی در این رابطه مصاحبه هم نکردند.
وی افزود: آنچه که از دل مطالبات فرهنگیان مخابره میشود مسئله معیشت است! این مشکل موجود است، اما چرا هر افزایش حقوقی برای معلمان این قدر رسانهای میشود؟ در هر برنامهی تلویزیونی ما شاهد میزان افزایش حقوق و رتبه بندی معلمان هستیم؛ کما اینکه رتبه بندی حتی اجرا نشد. ما میخواهیم شما به عنوان نماینده مجلس از صدا و سیما بخواهید در این رابطه توضیح دهد.
قائم پناه در خاتمه نیز به تحریفهایی که در ارتباط با سند تحول بنیادین صورت گرفته اشاره کرد و خواستار آن شد که دهقانی به عنوان نماینده مجلس به مشکلات و مطالبات به حق دانشجویان در این زمینه بپردازد.