خبرنگار و کارشناس حوزه کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی بسترهای فروش اینترنتی را تقویت میکند و برای ارتباط میان فضای مجازی و کتاب پیشنهاد خوبی میتواند باشد.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ کرونا موجودی که هنوز سایهاش بر سر روزمرگیمان هست و تمام جزئیات زندگیمان را زیرورو کرده است؛ این موجود که مصداق بارز یک هیولای واقعی است ضربهی عظیمی را به چرخه اقتصاد کشور وارد کردهاست، خساراتی که جبران آنها نیازمند تدابیر بلندمدت خواهد بود.
صنعت نشر نیز این روزها حال خوشی ندارد و بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقدینگی است؛ امید ناشران به نمایشگاه کتاب بود تا اندکی از خساراتشان جبران شود، اما همانطور که از شرایط پیداست امکان برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب ۹۹ نیست؛ این میان پیشنهادی در قالب نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح شده که اظهارنظرهای گوناگونی درباره آن وجود دارد.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران همانطور که از اسمش پیداست یک نمایشگاه واقعی نیست بلکه مجازی است؛ درست است که این روزها هر چیزی در فضای مجازی از هر واقعیتی واقعیتر است، اما درباره نمایشگاه کتاب به خصوص در کشور ما که کارکردها و تعریفهای خودش را دارد، نمایشگاه مجازی کتاب فقط شبحی از یک نمایشگاه است؛ این را میترا لبافی نژاد، کارشناس حوزه ادبیات و نشر، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو بیان کرد.
میترا لبافینژاد، نمایشگاه کتاب تهران را در واقع یک فروشگاه بزرگ شوکآور و جریانآفرین میداند و در اینباره میگوید: نمایشگاه کتاب هرسال افزایش نقدینگی را برای ناشران به همراه دارد و در نهایت موجب شکلگیری تعداد زیادی از ناشران و صدور این حجم از مجوز نشر در طول سالیان متمادی شدهاست؛ حالا یک اتفاق به نام کرونا بار دیگر این موضوع را که همه میدانستیم یادآوری کرد که نمایشگاه اگر نباشد صنعت نشر به یک باره فرو میریزد.
وی دراینباره ادامه میدهد: هرچند عدم برگزاری نمایشگاه کتاب مشکلات زیادی را به دنبال دارد، اما نمایشگاه مجازی خسارات را هم جبران نمیکند؛ یک جستجوی ساده در اینترنت نشان میدهد برخی از ناشران صاحبنام، سایت و فروش اینترنتی دارند، اما چندان پرشور و حال نیستند و تنها میتوانند میزان کمی از کارشان را با فضای مجازی و سایتهای فروش پیش ببرند؛ چراکه عموما خرید اینترنتی در ایران باب نیست به در زمینه کتاب کودک و نوجوان که خرید مجازی اصلا مفید نبودهاست.
خبرنگار و کارشناس حوزه ادبیات معتقد است نمایشگاه مجازی ممکن است تنها برای ناشران مطرح و یا به اصطلاح برند تا حدی مفید و کارساز باشد، اما نباید فراموش کنیم که بیشتر ظرفیت فروش نمایشگاه کتاب را خریدهای اتفاقی تشکیل میدهد که کتاب را به گفتمان عمومی جامعه تبدیل میکند؛ این مسِئله ایست که در نمایشگاه مجازی برآورده نمیشود.
وی با این وجود میگوید: عدم برگزاری نمایشگاه به مدت یکسال پیوستگی و امتداد مسیر نمایشگاه کتاب را قطع میکند از طرفی برگزاری نمایشگاه مجازی بسترهای فروش اینترنتی را تقویت میکند و ارتباط میان فضای مجازی و کتاب پیشنهاد خوبی میتواند باشد. شاید جای نمایشگاه کتاب را نگیرد، اما قدمی است که میتواند این فضا را برای بعدها فراهم کند.