مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: کرونا نشان داد که شرکتها دانشبنیان میتوانند در شرایط بحرانی پایخگوی مناسبی برای رفع نیازها باشند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، ظهر امروز نشست خبری مجازی مهدی کشمیری مدیرکل سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم و روسای متخب پارکهای علمی و فناوری کشور با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست کشمیری بیان کرد: به محض مواجهه کشور با چالش ورود بیماری کرونا، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان مستقر در آنها با یک احساس وظیفه به این حوزه ورود کردند و کارهای ارزشمندی را انجام دادند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ادامه داد: به شروع بحران کرونا شرکتهای متعددی محصولات خود را ارتقا دادند و حتی بودند شرکتهایی که تولیدات خود را به سمت رفع نیاز کشور تغییر دادند و از ظرفیتهایشان در این مسیر بهره گرفتند؛ از این رو حضور پررنگ شرکتهای دانشبنیان دستاوردهای بزرگی را برای کشور به همراه داشت.
وی افزود: به عنوان مثال در همین بحران معاونت علمی و فناوری از ۱۰ محصول نوآورانه برای مقابله با بیماری کرونا رونمایی کردند که از این تعداد ۶ محصول متعلق به شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علمی و فناوری کشور است.
کشمیری با بیان اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت دارند، اظهار داشت: از این تعداد ۳۵ پارک علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، ۳ پارک وابسته به جهاددانشگاهی، ۱ پارک وابسته به معاونت علمی و فناوری، ۱ پارک وابسته به وزارت ارتباطات، ۱ پارک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۱ پارک وابسته به دانشگاه آزاد و یک پارک علم و فناوری خصوصی است.
به گفته وی، ۳۵ پارک وابسته به وزارت علوم شامل ۲۸ پارک منطقهای (۲۶ پارک در ۲۶ استان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک زیست فناوری خلیج فارس در قشم) و ۷ پارک دانشگاهی (دانشگاههای صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس، شهیدبهشتی، سمنان، تحصیلات تکمیلی زنجان و کرمان) است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به سیاستهای توسعه پارکهای علمی و فناوری توضیح داد: جوانگرایی در مدیریت پارکهای علم و فناوری، عدم توسعه پارک جدید در استانها و مراکز دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای موجود، تشویق نهادهای اقتصادی و صنعتی و بخش خصوصی برای توسعه پارکهای جدید از جمله سیاستهای وزارت عتف است.
وی همچنین به سه تقاضای جدید برای تاسیس پارک از سوی وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اشاره و عنوان کرد: قرار نیست که سیاست و رویکرد تکثیر مراکز آموزشی یا موسسات پژوهشی در شهرهای کوچک و بزرگ برای پارکهای علم و فناوری اتفاق بیفتد سعی شده این رویکرد برای پارکها مراقبت شود لذا دلیلی برای تاسیس پارکهای علمی و فناوری در بخش منطقهای و دانشگاهی نیست، اما مجوزها برای تاسیس پارک از سوی بخش خصوصی همچنان صادر میشود.
کشمیری با بیان اینکه یک سوم شرکتهای دانشبنیان در پارکهای علم و فناوری مستقر هستند و آمار و ارقام خوبی برای صادرات را به خود اختصاص دادهاند، تصریح کرد: حال حاضر در حدود ۹ هزار شرکت فناور ۶۰ هزار نفر شاغل هستند، سالانه بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش دارند. تعداد شرکتهای عضو پارکها و شرکتهای دانشبنیان تقریبا طی ۵ سال گذشته به طور کلی دو برابر شده است همچنین نمودار رشد نیروی انسانی در شرکتها شیب خوبی دارد که این امر نشان از عملکرد خوب پارکها در بحث اشتغال است.
وی میزان فروش سال ۹۸ شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری را ۱۳۲۳۴ میلیارد تومان و میزان صادرات آنها را ۹۹ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: تعداد شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری ۹۲۱۳ شرکت است که یک سوم کل شرکتهای دانش بنیان کشور را شامل میشود و به این تعداد شرکت مبلغ حدود ۲۸۰میلیارد تومان اعتبارات عمومی و تخصصی اعطا شده است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: در زمان کرونا تقریبا تمام پارکهای علم و فناوری درگیر شدند به گونهای که ۴۵۰ شرکت دانشبنیان در این حوزه به فعالیت پرداختند و تولیدات آنها به روزانه بیش از یک میلیون ماسک و بیش از یک و نیم میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده رسید همچنین از این تعداد شرکت ۱۵۰ مورد در زمینه تولید تجهیزات بیمارستانی فعال هستند.
وی تصریح کرد: کرونا نشان داد که شرکتهای دانشبنیان میتوانند پاسخگوی خوبی به شرایط بحرانی کشور باشند همچنین نشان داد که شرکتها و واحدهای فناور پرانرژی و چابک میتوانند هر لحظه بریای رفع نیازهای جامعه و مردم شروع به کار کنند و از طرف دیگر سرمایهگذاریها موثر بوده است.
به گفته وی، اگر منابع و اعتباراتی را در بخش پژوهش، فناوری و نوآوری هزینه میشود در زمان مناسب میتوان به بهترین شکل از آنها استفاده کرد مثل سرمایهگذاریهای ۲۰ سال گذشته که هماکنون شرکتی را قادر میسازد در مدت زمان کوتاهی محصولات مورد نیاز جامعه را تولید یا حتی تولیدات خود را به سمت رفع نیازهای جامعه تغییر دهد.