دبیر کارگروه زنان انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران گفت: گرچه این موضوع کرونا در ابتدا یک چالش و تهدید تلقی میشد؛ اما تبدیل به فرصتی شد تا تشکلها یک بازنگری دقیقی بر روی فعالیتهای خود داشته باشند.
زهرا حسنی سعدی، دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون بایدها و نبایدهای تشکلها در ایام کرونا و چالشهای پیش روی آن گفت: شیوع کرونا موجب شد که دانشجویان از چند جهت دچار مشکل شوند؛ بخشی از این مشکلات به تحصیلات آنها برمی گردد که از نظر تحصیلی دچار مشکل شدند و بخش دیگر به فعالیتهای اجتماعی سیاسی و تشکیلاتی آنها باز می گردد.
وی ادامه داد: اولین چالشی که در دوران کرونا دانشجویان با آن مواجه شدند، این بود که از فضای پرشور دانشجویی جدا شدند و وارد فضای دیگری شدند؛ در حالی که همان اتفاقاتی که در دانشگاهها میافتاد میتوانست حکم یک موضوع و مسئله را برای تشکلهای دانشجویی داشته باشد و بستری باشد برای ادامه فعالیت هایشان؛ البته در فضای سیاسی و اجتماعی کشور نیز اتفاقات مهم و جنجال برانگیزی نیفتاد که تشکلها بخواهند بر روی آن مانور بدهند.
حسنی سعدی ادامه داد: موضوع کرونا برای تشکلها هم یک چالش بود و هم یک فرصت. وقتی بسترهای فیزیکی در دانشگاهها برای فعالیت از بین رفت، قدرت مانور تشکلها پایین آمد، اما از جهتی میتوان گفت یک فرصتی برای بازنگری در فعالیتهای سیاسی اجتماعی دانشجویان ایجاد شد و به سمت کارهای محتواییتر و عمیقتر رفتند. چرا که فضای فعالیتهای تشکلی گاهی دچار حواشی میشد که این حواشی تاثیراتی بر روی تشکلها میگذاشت، اما امروز از این فضا دور شده اند و البته فضای سیاسی اجتماعی کشور تقریبا آرامتر شده بود و تحت تاثیر همین موضوع کرونا قرار گرفته بود و همه اینها موجب شد تا شکل فعالیت تشکلها متفاوت شود چرا که تشکلهای دانشجویی نگاه کلی آنها در فعالیت به برگزاری همایش یا اجتماعات دانشجویی و امثالهم معطوف بود، اما با وجود کرونا امکان چنین چیزی از بین رفت.
دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: از آنجایی که امکان ادامه فعالیتهای حضوری کاهش یافته، تشکلها بر روی مباحث محتوایی عمیقتر و دقیقتر شده و به لحاظ شکل کار متفاوت شده اند و گرچه این موضوع کرونا در ابتدا یک چالش و تهدید تلقی میشد، اما تبدیل به فرصتی شد تا تشکلها یک بازنگری دقیقی بر روی فعالیت هایشان داشته باشند.
وی افزود: تشکل دانشجویی اولین هدفش خودسازی افراد خودش است که نظم دهنده افراد و خصوصیت فردی و همین که بینش دهنده افراد باشد زمانی که دانشجویان در دانشگاهها حاضر بودند در معرض تبادل نظر با یکدیگر قرار داشتند و در حال حاضر آنچه که باید به آن توجه شود آن است که در دوران کرونا که فعالیت حضوری در تشکلها نیست. تشکلها باید دقت کنند این فضا را از دست ندهند و این صمیمیتی که در دوران دانشجویی بین آنها وجود داشت را از دست ندهند که برای جبران این مسئله باید از فضای مجازی استفاده کرد و البته شاهد این بودیم که بسیاری از تشکلها از فضای مجازی استفاده میکردند و به صورت گفتگوی تصویری با موبایل یا ایجاد گروههایی برای تشکیل جلسات این کار را انجام میدادند تا ارتباط آنها با دانشجویان از بین نرود. همچنین برنامههایی مثل کتابخوانی یا تحلیل فیلم از جمله برنامههایی بود که برخی تشکلها در دوران کرونا نسبت به انجام آن به صورت مجازی اهتمام ورزیدند چرا که فراغت دانشجویان در این دوران بیشتر بود به همین دلیل این کار به صورت عمیقتر و دقیقتر انجام گرفت.
حسنی سعدی گفت: بخشی از فعالیت تشکلها که شامل واکنش نشان دادن به اتفاقات سیاسی اجتماعی کشور میشود در ابتدا به صورت برگزاری لایو در این اینستاگرام و شبکههای اجتماعی دیگر صورت گرفت، ولی این موضوع نیز با چالشهایی همراه بود چرا که برخی مخاطبها ممکن بود اینستاگرام نداشته باشند یا آدرس پیج فرد مورد نظر را نداشته باشند به همین دلیل بعضا تشکلها به سمت استفاده از اپلیکیشنهای دیگر مثل اسکایپ روم رفته و جلسات و کلاسها و دورهها را از این طریق برگزار کردند. همچنین نشریات دانشجویی در این دوره از حالت کاغذی خارج شد و به شکل الکترونیکی درآمد که برای جذب مخاطبان به سمت آن نیز تشکلها فعالیتهای مجازی زیادی انجام دادند. همچنین بازتاب نشریات متفاوتتر شد و به صورت اینفوگرافی و فعالیتهای گرافیکی درآمد که مجموع این فعالیتها در این چند ماه اخیر موجب شد تشکلهای دانشجویی از رخوت بیرون بیایند و این مسئله فرصتی شد برای تشکلها که بتوانند به لحاظ محتوایی خودشان را قویتر کنند.