رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانهای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، همگام با سیاستهای آموزشی دانشگاه، دورههای فارسیآموزی به دانشجویان خارجی را به صورت مجازی برگزار میکنیم.
داوود پورمظفری، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانهای دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: از آغاز فروردین ماه تا پایان شهریورماه امسال، ۱۶۵ نفر از اتباع عراقی در دورههای فارسی آموزی این مرکز شرکت کردند که این تعداد نشان دهنده افزایش دوبرابری فارسی آموزان این مرکز نسبت به دو سال قبل است.
پورمظفری با اشاره به ارائه آموزش بر خط در این مرکز بیان کرد: همگام با سیاستهای آموزشی دانشگاه در دوران کرونا، مدرسان مرکز آزفا نیز پس از طی دورههای مهارتی تدریس برخط، موظف به تشکیل کلاسهای مجازی شدند و تمامی جلسات آموزشی زبان فارسی بر روی سرورهای دانشگاه ضبط شده و دانشجویان همواره به جلسات پیشین کلاسهای خود دسترسی داشته اند.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانهای دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ضبط تدریس مجازی بر روی سرورهای دانشگاه موجب شد پیکره وسیعی از دادههای خام در زمینه آموزش زبان فارسی فراهم شود تا در امور پژوهشی مرتبط مورد استفاده قرار گیرد.
وی در خصوص فعالیت شعبه برون مرزی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانهای دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز رسمی برای دایر کردن شعبه برون مرزی مرکز آزفا در بصره را صادر کرده که پس از انعقاد قرارداد و آغاز فعالیت رسمی، شعبه برون مرزی این مرکز در هفتهۀ نخست مهرماه سه کلاس درس با ظرفیت ۳۴ نفر در بصره تشکیل شده است.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانهای دانشگاه شهید چمران اهواز درباره تحقق درآمدهای پیش بینی شده این مرکز ابراز کرد: پیش بینی شده بود که تا پایان امسال از محل فعالیت مرکز آزفا درآمدی معادل ۱۰ میلیارد ریال برای دانشگاه ایجاد شود. خوشبختانه در شش ماهه نخست سال از محل فعالیتهای مرکز آزفا حدود ۱۰ میلیارد و یکصدمیلیون ریال و از محل کلاسهای فارسی آموزی شعبه بصره مبلغ یازده هزار و ششصد دلار حاصل شده است.
وی بیان کرد: تمامی دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه شهید چمران اهواز مراجعه میکنند، در دو گروه قرار میگیرند؛ دانشجویانی که به واسطه تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز کسب اعتبار میکنند (دانشجویان عراقی) و همچنین دانشجویانی که اعتبار دانشگاه مبدأ محل تحصیلشان نشان دهنده بُرد فعالیت بین المللی دانشگاه است (دانشجویان دانشگاه چارلز پراگ). تجربه دو سال گذشته نشان میدهد که باید در راستای جذب دانشجو از هر دو گروه یاد شده تلاش کرد. ایجاد روابط نزدیک با دانشگاههای جنوب عراق و جذب دانشجو از دانشگاههای اسپانیا و اسکاتلند که در دستور کار مرکز قرار دارد، میتواند این روند را بهبود بخشد.
پورمظفری یادآور شد: اجرای فعالیتهای پژوهشی و آموزشی باکیفیت نیازمند وجود کتابخانهای کوچک، ولی تخصصی در مرکز آزفا است. در این زمینه لازم است منابع تخصصی موردنیاز از سراسر کشور فراهم شود تا در امور آموزشی و پژوهشی به کار گرفته شود که در این زمینه در سال قبل چند قفسه کتاب به همین منظور تأمین شده و کار گردآوری منابع آموزشی و پژوهشی آغاز شده است.
وی با تأکید بر برنامه ریزی برای تولید محتوای نابرخط برای آموزش زبان فارسی، خاطرنشان کرد: یکی از ملزومات دوران کرونا و پساکرونا تهیه و تولید محتوای آموزشی نابرخط (آفلاین) است که پس از تألیف کتابهای درسی جدید باید به صورتی مناسب و باکیفیت ارائه شود.