معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ایجاد و گسترش تحصیل مجازی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری جزو برنامههای اصلی این دانشگاه است.
علیرضا جلیلیفر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: ایجاد و گسترش تحصیل مجازی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری جزو برنامههای اصلی این معاونت در دانشگاه شهید چمران اهواز است.
جلیلیفر افزود: امسال برای نخستین بار به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی، حدود ۴۰ نفر دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز پذیرش شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: گسترش آموزش مجازی و زیرساختهای آموزشی این دانشگاه اعم از راه اندازی سامانههای مختلف، از سال ۹۷ به شکل ویژهای در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مطابق آیین نامه آموزش دانشگاه، تا سقف ۱۵ درصد از دروس هر رشته امکان ارائه شدن به صورت مجازی را دارند. بر همین اساس، در نیمسال تابستان سال ۹۸ برای نخستین بار در دانشگاه شهید چمران اهواز سه عنوان درسی به صورت مجازی به دانشجویان ارائه شد. سامانههای آموزشی این دانشگاه در استان خوزستان بی مانند است و در قیاس با دیگر مراکز آموزش عالی کشور نیز از کیفیت و قابلیتهای بسیار بالاتری برخوردار است.
جلیلیفر یادآور شد: بسیاری از دانشگاههای بزرگ کشور فاقد زیرساختهای آموزش مجازی مستقل هستند و زیرساختهای خود را از دانشگاههای بزرگی مانند امیرکبیر، صنعتی شریف و... عاریه گرفته اند. این در حالی است که دانشگاه شهید چمران اهواز به طور مستقل مجهز به زیرساختهای آموزش مجازی شده است.
وی گفت: در دوران پیش از شیوع کرونا، نظارت بر نحوه برگزاری کلاسهای حضوری بر عهده مدیران گروه، مدیران آموزشی دانشکده و کارشناسان آموزش بود و دفتر برنامه ریزی هر دانشکده بر اساس گزارش دریافتی از این سه مرجع، نهایتا کار نظارتی خود را انجام میداد؛ بنابراین در همان زمان هم امکان سرکشی به تک تک کلاسها و نظارت این چنینی وجود نداشت. در شرایط حاضر که آموزش به سمت مجازی سوق داده شده، امر نظارت بر کیفیت محتوا را به مدیر گروه و معاون آموزشی هر دانشکده واگذار کرده ایم. در حال حاضر آموزش مجازی برای ۲ هزار و سیصد درس در سامانه دانشگاه تعریف شده، اما با وجود حجم بالای ارائه دروس به شیوه مجازی، از عملکرد نظارتی غافل نشده ایم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: به اساتید تأکید کرده ایم که برای هر جلسه آموزشی، بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فایل صوتی به علاوه فایل پی دی اف یا پاورپوینت همان مبحث درسی را در سامانه ارائه دهند. همچنین به تمامی مدرسان تأکید شده که مبنای نمره دهی پایان نیمسال را بر اساس حضور الزامی دانشجو در کلاسهای آنلاین، قرار ندهند.
وی بیان کرد: بهره مندی طیف وسیعی از دانشجویان از آموزشهای ارائه شده توسط سامانه ها، نسبت به ظرفیت محدود کلاسهای حضوری، یکی از بزرگترین محاسن آموزش مجازی در دانشگاهها است.