مدیرعامل یک شرکت فناور با اشاره به قوانین متعدد و دست و پاگیر که سد راه توسعه کسبوکارهاست، گفت: با مشکل کمبود نیروی انسانی به دلیل فرارمغزها روبهرو هستیم.
محمدمهدی کاشف، مدیرعامل شرکت فناور «پانوسا» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو گفت: این شرکت به طور رسمی کار خود را از سال ۹۸ شروع کرده و درواقع اسپینآفی (Spin-off) از شرکت «پارسا موتور سامان» است که سال ۹۱ کار خود را در زمینه بازرگانی و واردات خودرو شروع کرده بود، ولی از شهریور ۹۶ کار تحقیقاتی روی یک پروژه نو را شروع کرد تا بتواند کسبوکار جدیدی راهاندازی کند. این کسبوکار جدید، یک پلتفرم آنلاین برای ارائه خدمات حوزه خرید و فروش خودرو بود که من مدیر این پروژه در شرکت پارسا موتور بودم. بعد از انجام فاز مطالعات و بررسیهای مختلف این پروژه، به تاسیس شرکت پانوسا منجر شد.
وی در مورد محصولات و خدمات شرکت پانوسا گفت: نام مهمترین محصول شرکت، پلتفرم سوییچ است (switch.ir) که در واقع حاصل تحول دیجیتال (digital transformation) شرکت پارسا موتور سامان است. افراد میتوانند از طریق این پلتفرم اقدام به خرید یا فروش خودرو کنند. در این پلتفرم برای ارائه خدمت به افرادی که متقاضی فروش خودرو خود هستند ابتدا متخصصان سوییچ خودرو را با پیشرفتهترین تجهیزات کارشناسی فنی کرده، براساس وضعیت فنی و بدنه و شرایط روز بازار قیمتگذاری عادلانه میکنند و به متقاضی مشاوره میدهند.
کاشف ادامه داد: با این کار مشتریان میتوانند درستتر تصمیمگیری کنند. این خودروها برای ارائه به متقاضیان خرید در نمایشگاه آنلاین قرار میگیرند و تیم شرکت تا آخرین مرحله انجام معامله از طرف فروشنده مراحل کار را دنبال میکنند. از سوی دیگر افرادی که درخواست خرید خودرو دارند، مشخصات و بودجه مدنظر را در سامانه ثبت میکنند، تیم سوییچ تلاش میکند در کوتاهترین زمان ممکن خودروهایی با مشخصات مورد نظر یافته، کارشناسی کند و به صورت سیستمی یا تلفنی به اطلاع متقاضی برساند.
به گفته مدیرعامل این شرکت فناور؛ بعد از اینکه خودروی مطلوب خود را انتخاب کردند، آن را از نزدیک بازدید میکنند در نهایت در صورت رضایت وی تا مرحله آخر انجام معامله، تبادل مالی، انتقال سند و تعویض پلاک در کنار مشتریان خواهد بود. با مجموعه این خدمات وقت زیادی از افراد صرفهجویی شده، ریسکها و مخاطرات فراوان یک معامله خودرو پوشش داده میشود. طراحی این پلتفرم از مدل کسبوکار و طراحی تجربه مشتری تا طراحی فرآیندها و نوشتن نرمافزارها همه با شرکت پانوسا بوده است.
کاشف در مورد فعالیت این شرکت افزود: این شرکت در سه حوزه مختلف مشغول به فعالیت است؛ توسعه نرمافزار، آموزش و مشاوره در حوزه تحول دیجیتال و راهکارهای فناورانه به کسبوکارها و سازمانها. در حوزه تحول دیجیتال سعی داریم تا با کمک کردن به شرکتها در بازطراحی کسبوکارها و حرکت به سمت دیجیتالی شدن، آموزش و مشاوره دهیم و اگر لازم باشد نرمافزار نیز توسعه میدهیم. با این کار در نهایت به کسبوکارها کمک میکنیم که کار خود را در بازار ادامه دهند به این صورت که با پکیج مشاورهای که به آنها ارائه میدهیم، میتوانند از حاصل مطالعات و بنچمارک و همچنین وضعیت رقبای خود را در بازار بررسی کنند. در این مسیر برای برخی شرکتها و کسبوکارها محصول هم ارائه کردیم که یکی از آنها همان پلتفرم سوییچ است.
وی در مورد برنامههایی که برای این شرکت در نظر گرفتهاند، گفت: در این سه حوزه سعی داریم که کار را دنبال کنیم و در مسیر آموزش و مشاوره تفاهمنامهای با سازمان مدیریت صنعتی داریم که براساس آن شریک این سازمان در زمینه تحول دیجیتال خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت فناوری پانوسا افزود: سازمان مدیریت صنعتی یک مرکز تحول دیجیتال دایر کرده که با همکاری سازمان دورهها و کارگاههای آموزشی را ما به صورت حضوری یا آنلاین برگزار میکنیم. همچنین دورههایی را برای آموزش دورکاری برای شرکتها و سازمانهایی مانند شهرداری تهران برگزار کردیم تا بتوانند نحوه مدیریت نیروی انسانی را به صورت دورکاری و با کمک ابزارهای فناورانه به ویژه در شرایط پاندمی کرونا تجربه کنند.
کاشف در مورد چشمانداز این شرکت نیز افزود: برنامه داریم سیستمهایی را براساس هوش مصنوعی و تحلیل داده توسعه دهیم. درواقع نگاه کلی ما این است که هر جایی که بتوانیم از فناوریهای دیجیتال و ICT برای کمک به کسبوکارها استفاده کنیم و راهکارهای مربوط به آن را ارائه دهیم.
مدیرعامل شرکت پانوسا در مورد مشکلات و چالشهای پیش روی شرکتش گفت: مشکل اصلی ما قانون و مقررات و مجوزات متعددی است که شرکتها بخصوص استارتاپها را درگیر میکنند که این خود فرآیندی فرسایشی است و شامل بروکراسی اداری زائد است و موجب اتلاف وقت مدیران و کارشناسان و متخصصان میشود. این قوانین و مقررات غیر ضروری و دست و پاگیر موجب شده به جای اینکه مدیر کسبوکار به فکر توسعه شرکت و نوآوری یا به روزرسانی فناوریها باشد، درگیر یک سری کارهای بیمورد و وقتگیر میشود. برای بسیاری مواردی که با سازمانهای دولتی درگیر هستیم هم این مشکلات وجود دارد و به طور مثال بخش مربوطه از سایت درست کار نمیکند، نه تلفن پاسخگویی وجود دارد و صرفا باید تیکت ثبت شده و در خیلی مواقع، پاسخها هم تکراری و بدون نگاه حل مشکل از کسبوکارها است و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست.
وی در این مورد افزود: کلا در کشور ثبات تصمیمگیری و برنامهریزی نداریم. دستورالعملها در بازههای زمانی کوتاه، گاهی ۶ ماه یا حتی سه ماه یکبار تغییر میکند و مشکلات غیرقابل پیشبینی را سد راهمان قرار میدهد و این امر باعث شده که مدیران کسبوکارها امکان پیشبینی آینده و برنامهریزی درست ندارند. هر روز باید منتظر یک مساله یا بحران جدید باشیم که لازم است برای حل آن فکر و چارهاندیشی شود.
کاشف مشکل دیگر کسبوکار خود را نبود نیروی انسانی ماهر و به طور کلی فرار مغزها دانست و گفت: به طور جدی شاهد مهاجرت نخبگان از کشور هستیم و متاسفانه خیلی از کسانی هم که مثل من دوباره به کشور برگشتهاند به دلیل فضای نامهربان و نامساعدی که در زمینه کسبوکارها وجود دارد، پشیمان هستند. به چشم میبینیم که در کشور، دلالبازی و خرید و فروش ملک و طلا و ... بازدهی بسیار بیشتری نسبت به کارهای مبتنی بر دانش و نوآوری دارد. همین امر موجب شده که با کمبود نیروی متخصص روبهرو شویم.
مدیرعامل شرکت فناور پانوسا گفت که پارک علم و فناوری پردیس حمایتهایی از این شرکت و سایر شرکتهای فناور و دانشبنیان داشته است.