۱۲ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در نامهای به مجمع نمایندگان استان خواستار شفافیت آرا در خصوص طرح جدید تعیین تکلیف معلمان حقالتدریسی شدند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۱۲ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در نامهای به مجمع نمایندگان خراسان رضوی، درخصوص طرح پیشنهادی جمعی از نمایندگان درخصوص الحاق تبصره ۱۱ به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتحریری، نکاتی را مطرح کردند.
در این نامه آمده است:
نظر به طرح پیشنهادی جمعی از نمایندگان پیرامون الحاق تبصره ۱۱ به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی نیروهای حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، لازم دانستیم تا نکاتی چند را پیرامون این طرح زیانبار، که در آینده آسیبهای جبران ناپذیری به سرمایه انسانی این مرز و بوم میرساند، به سمع و نظر نمایندگان استان خراسان در مجلس شورای اسلامی برسانیم:
۱. قانون مذکور که در سال ۸۸ به منظور جذب نیرهای باکیفیت از طریق گزینش دقیق و ارتقای آنها در دانشگاه فرهنگیان و درنهایت استخدام آنها به صورت نیرویهای رسمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، عملا با اضافه نمودن تبصرههای متوالی به ماده ۱۷ این قانون، به کارکردی مخالف کارکرد اولیه خود تبدیل شده و در عمل منجر به ورود نیروهای بسیار زیاد و کم کیفیت به این وزارت خانه میشود. جالب این جاست که پیشنهاد این طرح، درست یک ماه پس از توصیههای رهبری پیرامون انحصار ورود به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان رخ میدهد. ایشان به صورت صریح بیان میکنند: «عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بیحساب به شکل برفانباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند».
۲. در بین دلایل و استنادات قانونی ذکره شده درون طرح پیشنهادی، تاکید استنادات، بیشتر بر حقوق تضییع شده معلمین خرید خدماتی و در نظر گرفتن مسائل صنفی و معیشتی ایشان است در حالی که مهمترین عامل در اتخاذ تصمیمات مهم اینچنینی در آموزش و پرورش، باید مصالح نهاد تعلیم و تربیت کشور به خصوص ارتقای کیفیت تربیتی مدارس باشد، اما تبصره مذکور به تصریح بسیاری از کارشناسان حوزه تعلم و تربیت عملا باب ورود شمار زیادی نیروی کم کیفیت و یا بعضا بی کیفیت را به کلاسهای درس باز نموده و نافی مصالح تربیتی مدارس میباشد.
۳. بدیهی است که احقاق حقوق تضییع شده معلمین خرید خدماتی از جمله حق بیمه و پرداخت معوقات باید به نحواحسن انجام شود، اما این واقعیت را نیز باید پذیرفت که بسیاری از معلمین خرید خدماتی به این علت که قرار نبوده است به عنوان نیروی رسمی این وزارتخانه مشغول به کار شوند عملا مراحل جذب و گزینش را به درستی طی ننموده و فرآیند لازم جهت ارتقای کیفیت تدریس را نیز طی کسب نکرده اند و لذا از کیفیت لازم جهت حضور در کلاس درس بهرهمند نیستند.
۴. مهمترین اتفاقی که قرار بوده است برای دانشجو معلمان درون دانشگاه فرهنگیان رخ بدهد، شکل گرفتن شخصیت معلمی درون دانشگاه فرهنگیان است که در یک دوره چهار ساله صورت میگیرد. بدیهی است که این اتفاق برای معلمین مذکور در یک دوره کوتاه مدت رخ نخواهد داد. به خصوص که در طرح مذکور به جای استفاده از قید «حداقل سه ماه» از قید «حداکثر سه ماه» استفاده شده است که میتواند به راحتی مورد تفسیر مجریان طرح واقع شود و عملا از گذراندن دوره در دانشگاه فرهنگیان سرباز زده شود.
۵. از آنجایی که اسامی برخی از نمایندگان استان خراسان از جمله آقایان پژمانفر، ارکانی، محبی و خانم چنارانی، در بین امضا کنندگان طرح مذکور موجود است، نمایندگان محترم اعلام کنند که آیا اصلا یکبار متن دلایل و استنادات قانونی مطرح شده را در طرح را مطالعه نموده اند؟ و اگر مطالعه نموده اند بفرمایند این دلایل با کدام یک از مصالح نظام تعلیم و تربیت کشور مطابقت دارد؟
لذا بنا به دلایل فوق و دیگر ادلهای که توسط کارشناسان و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت، پیرامون زیانبار بودن طرح پیشنهادی مذکور ارائه شده است، از شما وکلای ملت تقاضا میشود در وهله اول نظر مخالف خود را با طرح پیشنهادی به صورت شفاف اعلام کرده و در مرحله بعد رای خود را در صحن علنی مجلس نسبت به طرح مذکور شفاف کنید.
لازم به ذکر است که نمایندگان بسیج دانشجویی پردیسهای فرهنگیان استان خراسان، آمادگی خود را جهت حضور در جلسات تفصیلی گفتگو محور، پیرامون آسیبهای طرح مذکور با نمایندگان محترم اعلام میدارند.