به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین جلسه از سلسله نشستهای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که با موضوع "تقابل نظام سلطه و اسلام در ابعاد گوناگون و با حضور فریبا علاسوند عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.
علاسوند در اولین نشست از این سلسله نشستها که در پردیس فارابی دانشگاه تهران که با موضوع "نقش و جایگاه زن در غرب" و رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، در تبیین رویکردهای نظام سلطه نسبت به زن و خانواده گفت: در بحث زنان، خانواده و جنسیت، روشن است که پیشگامان و پیشرانان این بحث ها، جریانهای فمنیستی هستند. اگر ما نقدی بر محتوای اندیشه فمنسیت داریم، به این معنا نیست که کوششها و تلاشهای آنان را برای به سامان رساندن مسئله زنان در حوزه دانش، سیاست و فرهنگ نادیده بگیریم.
وی اظهار داشت: وقتی در خصوص نظام سلطه بحث میشود، قطعا یکی از اضلاع قدرتمند آن، جریانهای فمنیستی است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در تشریح اهداف و خواستههای این جریان گفت: هدف کسانی که در وهله اول اقدامات فمنیستی را انجام دادند، اساسا این نبوده که تشویق به سقط جنین کنند یا افتخار کنند به جریان همجنس گرایی فمنیستی.
علاسوند اضافه کرد: پیشگامان جریان فمنیست، معتقد بودند که از پایگاه دین، انجیل و کلیسا باید حقوق زنان به رسمیت شناخته شود. فمنیستها در ابتدا برای حقوق اولیهی خود میجنگیدند. حقوقی مثل حق کار، حق درآمد و تصرف در آن.
وی یادآور شد: اینکه ما جریانهای فمنیستی و نظام سلطه را نقد میکنیم به این معنا نیست که تمام آرمانهایی که جریانهای فمنیستی به دنبال آن بودند را نقد میکنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده درباره نگاه اسلام و قرآن به زنان گفت: اندیشه قرآنی در خصوص زنان این است که به آنها شخصیت دهد و آنان را به استقلال نسبی در حوزه اجتماع برساند. وقتی که به عنوان شهروند در اجتماع فعالیت میکند، دارای حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد؛ با حفظ اینکه یک اولویتهایی تحت عنوان دین و خانواده در این مجموعه وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر کسی مطرح کند چنانچه که گاهی مطرح میکنند که جریان انقلاب اسلامی یا جریانهای دینی مدافع زنان یا مدافع خانواده به دنبال خانهنشینی زنان هستند، کاملا اشتباه است. یا اینکه به دنبال انزوای زنان هستند، به دنبال تعطیلی استعداد زنان، به دنبال انهدام هر گونه عرصه برابری هستند؛ همه این موارد نادرست است.
علاسوند اظهار داشت: ما صرفا موضع انتقادی ایدئولوزیکی نداریم که هرچه در غرب است، غلط و هرچه در کشورهای ما (اسلامی) هستند، درست است. خیر اینگونه نیست و قضاوت و انتقاد منصفانه است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: سر ریز تحولات مفهومی و نظری در حوزه جندر (gender) به حوزه زن و خانواده کشیده شده است و تحولاتی که در حوزه زن و خانواده رخ تجربه میشود، نتیجه حاصلهای از تحولات در حوزه جندر است.
وی تصریح کرد: زمانی که فمنیست برای تغییرات هدفمندانهتر و ایجاد ایدئولوژی گام برمی دارد، هنجار شکن و گستاخانه به دنبال برخی مفهوم سازی میرود. به دنبال حذف بخشی از زنانگی زنان میباشد، چون زنها زیادی زن هستند و نیاز هست اندکی مردانه شود. در نقطه مقابل آن، بخشی از مردانگی را سرکوب میکنند، زیرا مردان نیز زیادی مرد هستند و میبایست مقداری زن شوند!
علاسوند گفت: در ساختاری و مفهوم جدیدی که فمنیست از زنان میخواهد بسازد، برخی ویژگیهای زنان بی ارزش میشوند. برای مثال «مادری» بی اهمیت میشود و دارای تقدس و احترام نخواهد بود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: نظام سلطه، تمام نقشهای خانگی زنان را تغییر میدهد و در چهارچوب لیبرال دموکراسی زنی که دارای نقشهای خانگی است، موجودی بی ارزش و مصرف کننده است. البته در همین نظام مخالفان و جریانهای مخالفی، چون جریان خانواده گرا وجود دارد.
علاسوند خود اظهار داشت: در نظام سلطه تبعیض یعنی هرگونه تمایز جنسی. بدون توجه کردن به نقش زن در تاهل، یعنی نقش زن که در تاهل مادری است، نباید در نقش او تاثیر بگذارد. در اصل جنسیت مانع تفاوت شود.
وی گفت: نظام سلطه علی رغم آنچه که رسانههای خود بیان میکنند، امروزه کاملا مخدوش است و نه تنها خراش دارد بلکه ترکهای بزرگی این نظام برداشته است و از بین رفتن رسانههای یک طرفه و چندگرایی آن، منجر به ایجاد گسلهای برزگی در نظام سلطه شده است.