معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: از هر ۱۰۰۰ ایده تنها یک ایده به مرحله تجاری سازی و بازار میرسد و تاکنون ۳۵ نمونه و طرح تحقیقاتی به نتیجه رسیده است.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طی همکاری و همراهی با پژوهشگاه نیرو و شرکت گسترش صنعت، در فرایند تجاریسازی ایدههایی در حوزه تولید و توزیع، نخستین رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکتهای برق منطقهای و شرکتهای توزیع نیروی برق را با حضور محمد صالح اولیا؛ معاون تحقیقات و منابع انسانی کشور، مسعود تقوایی؛ مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر، محمد الله داد؛ مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، محمدصادق قاضیزاده؛ ریاست پژوهشگاه نیرو و سپهر برزی مهر؛ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری برق و انرژی برگزار کرد.
محمدصادق قاضیزاده؛ ریاست پژوهشگاه نیرو ۳ عنصر فناور، تأمین کننده مالی و پوشش دهنده ریسک را از عناصر مهم در پژوهشهای منجر به تجاری سازی دانست و تاکید کرد: برای توانمند شدن در صنایع برق و نفت، باید توانمندیها متکی به ظرفیتهای داخلی باشد و برای آینده طرح ریزی کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه صنعت برق از صنایع زیرساختی در کشور محسوب میشود؛ بیان کرد: در صنعت برق با چندین چالش مواجه هستیم. در این صنعت تعاملات متفاوت است و ابعاد آن از نظر مالی وسیع است از اینرو شرکتهای فناور اروپا به علت این ابعاد حاضر نیستند ریسک آن را بپذیرند.
رئیس پژوهشگاه نیرو، صنعت برق را صنعتی دولتی و تصمیمگیری در این صنعت را متاثر از تصمیمات مدیران دانست و این نکته را بیان کرد: پژوهشگاه نیرو ارتباط نزدیکی با دانشگاهها و در عین حال انعطاف پذیری خاصی دارد.
قاضیزاده ضمن اشاره به طراحی ابزارهای مناسب توسط پژوهشگاه طی سالهای گذشته گفت: بدین ترتیب پژوهشگر رویکرد خود را تعیین کرده است که نقشآفرینی جدیدی داشته باشد. از نگاه ما، در رویکرد جدید زیست بوم، بسیج منابع جایگزین تخصیص منابع میشود. در این زیست بوم به ۲ سمت عرضه و تقاضا و نقش آفرینی توجه شده است؛ نقش آفرینی در اینکه عرضه تقویت و تقاضا تحریک شود و عناصر مورد نیاز به صورت جامعی پوشش داده شود لذا ضروری است در طراحی زیست بوم به همه عناصر توجه شود.
قاضی زاده؛ نقش آفرینی پژوهشگاه نیرو را راه حل مشکل شکاف نوآوری یا دره مرگ دانست و افزود: برطرف کردن این مشکل از طریق تحلیل ریسک امکانپذیر است.
محمد صالح اولیا؛ معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو هدف این رویداد را، تکمیل چرخه ایده به محصول و ارائه محصول به بازار دانست و گفت: از هر ۱۰۰۰ ایده تنها یک ایده به مرحله تجاری سازی و بازار میرسد.
اولیا با بیان اینکه تاکنون ۳۵ نمونه و طرح تحقیقاتی به نتیجه رسیده است، یادآوری کرد: ”پس از تولید محصول، پذیرش بازار و حتی خدمات پس از فروش کار دشواری است.
وی با اشاره به سختیها و استمرار در حوزه پژوهش، اظهار کرد: اما در نهایت تجاری سازی تعیین کننده است. چون ارزشی که ایده و محصول خلق میکند در بخش نهایی یعنی بخش تجاری سازی تعیین کننده است. ورود به بازار به لحاظ مالی ارزشمند است.
اولیا این نکته را خاطرنشان کرد: محصولی که توانسته گامهای آخر را طی کند، زمانی میتواند در خدمت جامعه قرار گیرد که تجاریسازی شده باشد. از اینرو نیازمند طراحی مکانیزمی هستیم که پژوهشگر را در مسیری هدایت کند که محصول با اطمینان به بازار برسد.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو با پرداختن به نگاه اکوسیستمی و زیست بومی به نوآوری و فناوری، از عناصر این سیستم اعم از مصرف کننده محصولات فناورانه، پژوهشگاه نیرو که وظیفه تولید و عرضه کننده ایده و تحقیق و فناوری، صندوقهای نوآوری، پارک علم و فناوری و … یاد کرد.
اولیا ضمن اشاره به تلاش برای برقراری نظم بیشتر در این اکوسیستم گفت: در این فضا باید مواردی تقویت و برخی موارد نیز اضافه شود تا فرایند تبدیل ایده به محصول و بازار بهتر انجام شود. این سیستم بر پایه عملکرد عناصر درون و برون سیستمی فعال است و دانشگاهها، مراکز پژوهشی، درون صنعت، نهادهای مالی و پشتیبان به عنوان تسهیل کنندگان عناصر در اکوسیستم محسوب میشوند.
وی حضور داوطلبانه عناصر را از ویژگیهای مهم اکوسیستم برشمرد و بیان کرد: احساس کسب ارزش از تبادلات بین عناصر، سبب تمایل به حضور در این اکوسیستم و زیست بوم میشود. در کنار هم قرار گرفتن و تعامل بازیگران این اکوسیستم با یکدیگر برایشان سودمند است.
اولیا با تأکید بر ضرورت استفاده از خدمات مشاورهای تعاملات با نهادهای مالی و پشتیبان برای تجاری سازی طرح یادآور شد: به استاندارد در صنعت تولید محصولات هم باید توجه شود.
مسعود تقوایی؛ مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر بی توجهی به کاربست پژوهشی را علت بی ثمر شدن هر پژوهش در صنعت دانست و گفت: پژوهش صنعت نوعی کارگروهی است و عدم تلاش برای بهره برداری از آن، اتلاف وقت و هزینه است.
وی با اشاره به اینکه موسسات تخصصی از بودجه دولتی استفاده میکنند، اظهار داشت: این موسسات مالکیت گرا هستند و عمدتا تحقیقاتی را انجام میدهند که مشکلات موضوعی را دنبال کنند و در نهایت به تجاری سازی پژوهشهای کاربردی منجر شود. این از موضوعات مهمی است که پژوهشگاه نیرو دنبال میکند.
تقوایی ضمن یادآوری این نکته که اقتصاد امروز جهان به نوعی از منابع زیرزمینی و صنعت فاصله گرفته است، بیان کرد: امروزه رشد چشمگیر مراکز تحقیقاتی را باید پذیرفت، اما چرخه ناکامل پژوهش باید کامل شود و دستاوردهای پژوهشی به برطرف کردن مشکلات جامعه من منجر شود.
مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر تاکید کرد: امروزه در همه جای دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات صادراتی از فرآوردههای حاصل تجاری سازی محصولات پژوهشی است؛ بنابراین نمیتوان تجاری سازی را از محصولات دانش بنیان جدا کرد.
وی ادامه داد: صنایع در صورتی حاضر به سرمایه گذاری است که یافتههای پژوهشی نیاز آنها را برطرف کند. در بهترین شرایط از هر ۱۰۰ ایده ۵ تا ۶ محصول تجاری سازی شود. میتوان گفت حرکت رو به جلو است.
تقوایی ضمن نگاهی به چشم انداز دانشگاههای مهم دنیا در قرن ۲۱ بیان کرد: افزایش درآمد حاصل از محصولات تجاری سازی بیش از درآمد شهریه دانشجویی است. همین امر سبب میشود پژوهشگاه نیرو، حرکت به سمت تجاریسازی را از الویتهای خود قرار دهد. پژوهشگاه نیرو در سال ۹۹، ۱۲۰۰ اولویت تحقیقاتی را تعیین کرد که از این تعداد حدود ۶۰۰ طرح تحقیقاتی مصوب شد و تعدادی به تجاری سازی منجر شد.
وی در پایان به ضرورت سازوکاری برای تسریع روند تجاریسازی اشاره کرد و گفت: اهمیت آن به حدی است که باید مراکز R&D ایجاد شود.