به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، قادر ساربانی شیرمرد، ساکن روستای شیرمرد از بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب در تماسی تلفنی در اینباره افزود: روز گذشته دو دستگاه اتوبوس و مینیبوس که حامل کارگران دو معدن طلای آقدره و زرشوران بودند در این جاده باریک تصادف کردند که تاکنون یک فوتی و چند مجروح با حال وخیم داشته است.
ساربانی با بیان اینکه جاده تکاب به تخت سلیمان حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و تنها جاده ارتباطی میان تکاب و زنجان نیز است، ادامه داد: در طول این جاده، ۳۰ روستا با جمعیتی بالغبر ۱۵ هزار نفر زندگی میکنند و بهدلیل قرار داشتن منطقه گردشگری تخت سلیمان در این مسیر، سالانه بالغبر ۳۵ هزار گردشگر در این جاده تردد دارند.
این ساکن روستای شیرمرد اضافه کرد: بهرغم تردد زیاد خودروهای سبک و سنگین در طول شبانهروز از این جاده، اما متأسفانه این جاده، باریک و غیراستاندارد بوده و نه تنها آسفالت خوب و مناسبی ندارد بلکه در هیچ کجا از طول مسیر، گاردریلی نصب نشده است.
ساربانی یادآور شد که دو معدن بزرگ طلای کشور یعنی آقدره و زرشوران، معدن سنگ آهن گل گله و بالغبر ۵۷ معدن سنگهای ساختمانی و تزئینی در اطراف این جاده قرار دارند و روزانه حداقل ۱۰ کیلو طلا از این جاده ترانزیت میشود، ولی در طول ۱۵ سال گذشته هیچگونه اقدامی برای تعریض جاده، روکش آسفالت، ایمنسازی آن و ... انجام نشده است.
وی با تصریح اینکه هر هفته در این جاده تصادفات مرگبار روی میدهد، گفت: بارها به استاندار آذربایجان غربی و فرماندار تکاب در همه این سالها گفتهایم، ولی فایدهای نداشته و اقدامی نکردهاند و ما همچنان شاهد مرگ عزیزانمان در این مسیر هستیم.
وی خاطرنشان کرد چگونه است که شهری با این همه پتانسیل معدنی و درآمد باید چنین جادهای داشته باشد که تعداد زیادی از قربانیان آن کارگران معادنی هستند که با سرویس حملونقل هر معدن در آن تردد دارند؟
ساربانی تصریح کرد: این جاده ترانزیتی در وضعیتی است که از یک جاده روستایی بین مزارع نیز بدتر است.