علی پورزیاد، مدیر مرکز رشد دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به فعالیت شرکتهای دانش بنیان در این مرکز گفت: در مرکز رشد دانشگاه ۵۳ شرکت فعالیت میکنند که ۱۴ شرکت دانش بنیان و ۲ شرکت خلاق هستند.
پورزیاد ادامه داد: بعضی از شرکتها امکان دانشبنیان شدن را ندارند مخصوصا آن دسته از شرکتهایی که در حوزه محصولات فرهنگی مانند اسباب بازی فعالیت میکنند. این شرکتها با نام شرکتهای خلاق شناخته میشوند. در حال حاضر در دانشگاه تبریز ۲ شرکت خلاق فعال هستند و در خواست چند شرکت دیگر در حال نهایی شدن است.
مدیر مرکز رشد دانشگاه تبریز در مورد ارائه خدمات به شرکت خلاق مطرح کرد: به شرکتهای خلاق مستقر در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز خدماتی مانند استقرار در مرکز رشد، کمک از برندینگ دانشگاه برای فروش محصولات و همچنین کارشناسی مانیتورینگ یا مشاورههای لازم برای تاییدیه مدل کسب و کار نحوه بازاریابی، برخورد با مشتری با برگزاری کارگاهها آموزشی ارائه میشود.
وی خاطرنشان کرد: در مرکز رشد دانشگاه بخش دیگری که تیمها از آن استقبال میکنند بحث کمک به اخذ مجوز است. بعضی از شرکتهای دانش بنیان محصولاتی مانند محصول ضد عفونی کننده ارائه میکنند و برای گرفتن کد اقتصادی باید از یک سری آزمایشگاهها کمک بگیرند که دانشگاه تبریز آزمایشگاه مورد نظر را اختیار آنان قرار میدهد.
پورزیاد در مورد ارائه تسهیلات مالی به شرکتهای دانش بنیان یادآور شد: در دانشگاه تبریز این قضیه مقداری در سالهای اخیر کم رنگ شد است و به دلایلی سعی نشده این قسمت پوشش داده شود. از آنجایی که این شرکتها نو پا هستند و نمیتواند هزینههای خود مدیریت کند قادر به باز پرداخت وامهای گرفته شده نبودند و به همین خاطر کمتر به این قضیه پرداخته می شود.