گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد جواد صداقت؛ شاید در آینده از کرونا به عنوان بزرگترین چالش بشر نام ببرند، زیرا کرونا نه تنها بر سلامت انسانها تاثیر گذار بود وتهدید کننده بلکه بر تمام جنبههای مهم زندگی انسان تأثیر گذاشت. اما ما میخواهیم توضیح مختصری بدهیم از آنچه که گذشت بر آموزش و تحصیل در ایام کرونا.
تقریبا پارسال همین موقع بود که دانشگاهها تعطیل شدند و مدارس هم کم کم بسته شدند با توجه به نقاط مختلف کشور وشیوع کرونا تنها چیزی که از روز تعطیل شدن دانشگاه در ذهنها مانده این جمله دانشجویان بود که میگفتن که هفته دیگه برمیگردیم وکلاسها دایر خواهد شد، اما الان اسفند ۹۹ ویک سال از تعطیلی دانشگاهها گذشت واین این مهمان ناخوانده هنوز هست وبه نظر میرسد که حالا حالاها مهمان ما خواهد بود.
اما از این بحث که عبور کنیم بعد از چند هفته که از تعطیلی محیطهای آموزشی گذشت صحبتهای زیادی برای بحث ادامه آموزش و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان مطرح شد. اولین اتفاق تولید محتوای تلویزیون بود که دروس دانش آموزان را پوشش داده بود و بعد از مدتی کوتاه نرم افزار شاد هم ارائه شد و یک راه ارتباطی بین دانش آموزان و معلم خودشان ایجاد شد که در آن زمان تاثیر زیادی داشت.
اما مدتی که از آموزش مجازی گذشت کم کم در مورد معایب و مزایای آموزش مجازی صحبتهای زیادی مطرح شد.
اما به نظر من ابتداییترین عیب آموزش مجازی این نکته بود که جامعه هدف آموزش مجازی که دانش آموزان بودند با محیط ونرم افزارهای آموزش مجازی آشنایی نداشتند.
حالا یک تعدادی از دانش آموزان، چون که والدین تحصیل کرده داشتند سریعتر یاد گرفتند، ولی بحث ما آن دسته از دانش آموزان هست که اکثرا در مناطق روستایی هستند و در این مناطق اکثر والدین سواد خواندن و نوشتن ندارند و این عامل باعث شد تا دانش آموزان این مناطق دیرتر با این فضا آشنا شوند.
اما عیب دیگر که میتوان گفت آموزش مجازی بسیار خستگی آور هست برای دانش آموزان از انجا که این دانش آموزان در محیط مدرسه با دوستانشان بازیهای زیادی میکردند وبا معلمانشان ارتباط نزدیکی داشتند حالا همه این فعالیتها بسنده شده به یک گروه کلاسی واینها باعث خستگی و بی انگیزگی دانش آموزان شده است.
اما اگر خواسته باشیم به یکی از معایب دیگر آموزش مجازی بپردازیم بحث عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشی هوشمند مطرح میشود که طبیعتاً عدهای از دانش آموزان با توجه به شرایط خانواده به گوشی هوشمند و حتی رایانه دسترسی ندارند و یکی دیگر از ضعفهایی که در آموزش مجازی وجود دارد بحث نبود اینترنت است در برخی نقاط که عموما روستاها هستندامکان متصل شدن به نرم افزارها و سامانههای آموزشی وجود ندارد.
اما عیب دیگری که میتوان اشاره کرد این بحث است که دانش آموزان مدت زیادی را با موبایل ورایانه سپری میکنند واین امر طبیعتاً میتواند هم برسلامت جسم وهم روح دانش آموزان تاثیر بگذارد و هنوز راهکار مناسبی برای این مشکل اشاره نشده شاید شما بگویید که فقط در زمان کلاس موبایل و رایانه در اختیار دانش آموزان باشد و میشود این مورد را کنترل کرد، ولی وقتی تمام فعالیتهای فیزیکی دانش آموزان محدودشده آنها روی به موبایل وبازیهای رایانهای آورده اند. وسعی میکنند که اوقات فراغت خودشان را با موبایل وبازیهای رایانهای سپری کنند، اما اگر خواسته باشیم مهمترین عیب را برای دانش آموزان در آموزش مجازی مطرح کنیم.
میتوان گفت که دور شدن از تعامل و کار گروهی هست که میتواند در آینده دانش آموزان را بیشتر فرد گرا وبه دور از کار گروهی بار بیاورد. اما وقتی حرف از مزایای آموزش مجازی میشود صحبتهای زیادی مطرح میشود که حتما شما هم شنیده اید مثلا در دسترس بودن عدم محدودیت مکانی و زمانی.
اما میتوان گفت که نمیشود زیاد روی مزایای آموزش مجازی مانور داد، چون که در کل جهان اصل اول آموزش حضوری هست ودر مواقع اضطرار مثل ایام همه گیری کرونا آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری هست. یعنی در مواقعی که هیچ راه کاری برای ادامه آموزش به شیوه حضوری نداریم از آموزش مجازی استفاده کنیم ودر شرایط کنونی جهان تنها راه ادامه آموزش همین آموزش مجازی وازراه دور هست با پلتفرمهای مختلف.
پس میتوان نتیجه گرفت آموزش مجازی میتواند مکمل بسیار خوبی برای آموزش حضوری باشد، ولی به تنهایی نمیتواند مانند آموزش حضوری عمل کند. به امید روزی که مستمع خبر کرونا از بین رفت باشیم.
محمد جواد صداقت - عضو شورا مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.