به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، کاغذ دیواری را می توان یکی از تأثیرگذارترین عناصر در دکوراسیون داخلی محسوب کرد که از تاریخچه پر پیچ و خمی برآمده است، کاغذ دیواری ها به قدری متنوع هستند که شاید تصورش برای بسیاری از ما قابل باور نباشد؛ اما نکته ای که همگان بر آن باور داریم این است که نمیتوان این حجم از تنوع را یک شبه به دست آورد؛ افراد بسیاری در این زمینه کار کرده اند و زحمت کشیده اند و در شکل دهی تاریخچه کاغذ دیواری نقش داشته اند.
به گزارش چند خبرگزاری درباره کاغذ دیواری ها مشخص شد؛ اینکه با روند پیدایش این محصول آشنا باشید و در مورد خط پیشرفت و توسعه آن بدانید در انتخاب بهینه کاغذ دیواری نقش دارد؛ به عبارت دیگر مشکل بسیاری از افراد در عدم موفقیت و ناتوانی در خرید کاغذ دیواری به عدم شناخت آنها مربوط می شود.
در کنار شناخت تاریخچه کاغذ دیواری مراجعه به وب سایت های مرتبط نیز می تواند در این امر سودمند باشد. وب سایت هایی که به طور تخصصی در زمینه کاغذ دیواری کار می کنند، اطلاعات مفیدی در اختیار خریداران قرار می دهد که در انتخاب کالای مفیدتر و کارآمدتر نقش بزرگی خواهد داشت.
زمان شروع و پیدایش کاغذ دیواری را می توان به قرن 16 ام نسبت داد که به منظور تزئین کمدها و اتاق های کوچک منزل بازرگانان استفاده می شد، با شروع قرن 20، استفاده از آن رونق گرفت و در بخش های مختلف منزل مثل پذیرایی، آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و تقریباً هر جایی که فکرش را بکنید به کار رفت؛ در این بین اما اتفاقات مهم دیگری نیز رخ داد که سبب تحول در طرح و مواد اولیه در کاغذ دیواری ها شد.
اگر با دقت به نحوه شکل گیری کاغذ دیواری نگاهی بیاندازید و طرح های گذشته های دور را بررسی کنید طرح های گلدار توجه شما را به خود جلب می کند. این تصاویر الهام گرفته از همان طرح هایی بود که پیشتر در گلدوزی و دست ساخت های کهن نیز یافت می شود.
طرح های آن زمان اغلب از یک رنگ بندی کاغذ دیواری تهیه می شدند و تنوع رنگی پایینی داشتند، ابعاد کاغذ دیواری های قدیمی بسیار کوچک (50*40 سانتی متر) بود که ناشی از محدودیت های چاپ آن زمان می شود. با این حال، بعدها تغییری در دستگاههای چاپ به وجود آمد که سبب شد رول های با طول بالاتر تولید شوند. روش چاپ نیز بدین شکل بود که طرح مورد نظر روی لوحی چوبی حکاکی می شد، این لوح سپس به جوهر آغشته و روی کاغذ زده می شد.
نکته جالب روش چاپ چند رنگه بود، در این روش صنعتگر مجبور بود از چندین لوح مجزا برای هر رنگ استفاده کند؛ هر لوح باید به صورت مستقل به جوهر آغشته و روی کاغذ زده می شد، سپس کاغذ باید خشک شده و سپس برای چاپ رنگ بعدی آماده می شد. فرآیند چاپ با چنین روشی بسیار زمان بر و خسته کننده بود.
استفاده از لوح های چوبی در تهیه کاغذ دیواری اگرچه بسیار سخت و ناکارآمد جلوه می کرد اما یک مزیت عمده داشت؛ این کار سبب افزایش اقبال عمومی در اواسط قرن 18 و رونق آن در انگلستان شد. شرکت های مالیاتی کم کم به پتانسیل درآمدی آن واقف شدند. آنها ایمان داشتند که صنعت نوظهور کاغذ دیواری خواهد توانست تبدیل به یک منبع درآمدی بی پایان شود.
بنابراین تصمیم به افزایش مالیات آن گرفتند. این امر اگرچه منجر به افزایش قیمت این محصول شد اما تقاضا همچنان برای آن روند صعودی طی کرد، رونق استفاده از کاغذ دیواری سبب افزایش خلاقیت در ایجاد طرح های نوین شد؛ در این راستا در کنار طرح های گلدار مرسوم طرح منظره و معماری نیز افزوده شد و به نوبه خود موجبات استفاده بیشتر از آن را نیز فرآهم کرد.
بیشتر طرح های کاغذ دیواری نقش برجسته برگرفته از طرح داماسک و تکه های مخمل برش خورده بود. این کاغذ دیواری ها از پشم پودر شده که یک ماده دورریز در صنعت پشم بود تهیه می شد. پودر پشم به نوعی بر روی بخش های طرح دار چسبیده می شد و ظاهر بسیار فریبنده ای ایجاد می کرد.
در ابتدا پشم فقط بر روی کرباس و لینن ریخته می شد اما در سال 1634 یک مهاجر هوگنوتی در لندن روشی اختراع کرد که طی آن پودر پشم روی کاغذ ریخته می شد، تا اواخر قرن 17، کاغذ دیواری های برجسته به همان شکلی که این روزها می شناسیم ساخته شدند. این نوع از کاغذ دیواری به سرعت محبوب شدند. همچنین استفاده از روغن تربانتین در چسب آن سبب دفع حشرات موذی نیز می شد. این امر بر رونق هر چه بیشتر آن کمک کرد.
در اواخر قرن 17 در لندن کاغذ دیواری های تولید شده چین با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسیدند. در این زمان کاغذ دیواری بخشی از واردات کشور چین علاوه بر ابریشم و اشیای منبت کاری شده محسوب می شد. این نوع از کاغذ دیواری ها تا حدود 100 سال بر بازار مسلط بودند و باکیفیت ترین و مجلل ترین نوع کاغذ دیواری شناخته می شدند.
تفاوت کاغذ دیواری های چینی با نمونه های اروپایی در این بود که طرح کاغذ دیواری از تکرار یک طرح ایجاد نشده بود بلکه به شکل پوسترهای امروزی تصویری یک پارچه را به نمایش می گذاشتند. پیچیدگی های طرح، نقوش گل، پرنده و طبیعت در کنار به تصویر کشیدن جزئیات از ویژگی های منحصر به فرد کاغذ دیواری های چینی بود.
کاغذ دیواری تا سال 1840 محدود به روش های دستی و استفاده از شابلون بود که منجر به کند شدن روند تولید می شد، به همین دلیل با افزایش اقبال جامعه تولیدکنندگان به دنبال روش های مکانیزه برای تولید افتادند؛ سرانجام در سال 1839 این تلاش ها به بار نشست و اولین ماشین چاپ کاغذ دیواری اختراع شد، این دستگاه توسط شرکت پاترز در کشور لانکاشر تولید شد.
تا اواسط قرن 19 تنوع خوبی در طرح های کاغذ دیواری به وجود آمد که شامل انواع طرح های سنگ مرمری، چوب، طرح پارچه، طرح های سنتی و نقوش مذهبی می شد، متداول ترین انواع آن را طرح های گلدار تشکیل می دادند که به نوعی همه پسند بودند.
اما با این حال با فعالیت های طراح معروف آن زمان پیوگین طرح های دیگری همچون نقوش زینتی مختص قرون وسطی نیز افزوده شدند؛ طراح دیگری هم به نام اون جونز طرفدار طرح های متقارن و نامرتبط به طبیعت بود، اگرچه این دیدگاه با استقبال گسترده مردم روبرو نشد و افراد طرح های طبیعی و سنتی را ترجیح می دادند.
موریس طراح، نویسنده و فعال محیط زیست توانست تأثیرات مهمی در صنعت کاغذ دیواری داشته باشد، طرح های او ترکیبی از طرح های دهه 50 و 60 میلادی می باشد؛ ایده های او را نه می توان برگرفته از طبیعت دانست و نه اشکال هندسی بی روحی که توسط طراحان پیشین معرفی شده بود.
کاغذ دیواری های ترکیبی برای اولین بار در سال 1868 و با هدف ایجاد تنوع در طرح های ساده و یکنواخت آن زمان طراحی شدند، این طرح ها بعدها ادامه یافتند و تا سال 1880 تبدیل به سبکی خاص در صنعت کاغذ دیواری شدند؛ کاغذ دیواری های ترکیبی از سه بخش پایه، میانی و فوقانی تشکیل می شدند. طرح در این نوع از کاغذ دیواری در قسمت پایینی، مرکزی و بالایی متفاوت طراحی می شد.
همزمان با گسترش استفاده از کاغذ دیواری، انواع طرح های اختصاصی نیز شکل گرفتند. در اواخر قرن 19 انواع کاغذ دیواری های بچگانه تولید شدند، طرح های این کاغذ دیواری ها به شکلی بود که خلاقیت کودکان را برانگیزانند، گسترش طرح های اختصاصی مثل طرح کودکان زمینه های کاربرد هر چه بیشتر آن را نیز فراهم کرد.
پس از آن در سال های 1920 و 1930 استفاده از کاغذ دیواری به دوران طلایی خود نزدیک شد. این میزان تقریباً دو برابر سال های قبل تخمین زده می شود. علاوه بر حجم تولید سلیقه افراد نیز دستخوش تغییرات متعددی شد. به نحوی که طرح های زیگزاگی و رنگ روشن کم کم محبوبیت بالاتری نسبت به انواع قدیمی تر پیدا کردند.
سال های 1960 و 1970 نیز در ادامه روند صعودی گذشته قرار داشت با این حال سال 1973 سال خوبی برای این صنعت نبود، همزمان با شروع بحران سال 1973 این صنعت رو به افول گذاشت. بسیاری از شرکت های تولیدکننده آن از دور خارج شدند. این تاریخ را می توان سیاه ترین بخش تاریخچه پیدایش و شکل گیری کاغذ دیواری ها دانست؛ با این حال در سال های بعد و پس از سپری شدن این دوران و همزمان با پیشرفت های تکنولوژی روند صعودی از سر گرفته شد. (برای آمار دقیق تر کلیک کنید)