به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست پرسش و پاسخ با فعالان دانشجویی گفت: بنده نمیگویم که قانون اساسی بی مشکل نیست و هیچ نکتهای برای اصلاح در آن وجود ندارد؛ اما در عین حال به هیچ وجه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی کشور را منسوب به قانون اساسی نمی دانم.
وی با بیان اینکه امروز نهادهایی که بر سر کار می آیند به بسیاری از قوانین در قانون اساسی عمل نمی کنند، تصریح کرد: دلم می خواهد از نامزدهای ریاست جمهوری و حتی روسای جمهور قبل یک امتحان شفاهی و کتبی از قانون اساسی بگیرند. چون معتقدم بعضی از این آقایان دقیق نمی دانند که چه اختیارات، محدودیتها و وظایفی دارند و هنوز نمیدانند که ده دوازه تکلیفی که در قانون اساسی برای دولت ذکر شده است اکثرا در حوزه فرهنگی، تربیتی و انسانی هستند.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی مشروعیت جمهوری اسلامی به این است که در کنار مظلومین و مستضفین و در مقابل مستکبرین دنیا بایستد و گرنه مشروع نیست، افزود: در همه جای دنیا منافع ملی و دیپلماسی تعریف ایدئولوژیک دارند به گونهای که معنای دیپلماسی مذاکره برای مذاکره بی نتیجه نیست و تبدیل قدرت برتر جنگل به یک قدرت قانونی و مشروع هنر به حساب نمی آید.
وی با بیان اینکه طی چهار دهه گذشته در کارنامه مدیریت بعد از انقلاب نمرههای بیست، هفده و هجده و در مواردی نمرههای ده و یازده و لب مرزی و ناپلئونی بوده و گاهی نیز مدیریتها تجدید گرفتند؛ اما انقلاب، اسلام، مکتب و شعارهای مبنایی انقلاب نمره تجدید نگرفتند، اظهار داشت: همه بلدیم که راجع به خلاءها و مشکلات از قبیل شفافیت و پاسخگویی که در قانون اساسی، قوانین عالی و در کتاب و سنت هم به تفصیل آمده اند، سخنرانی کنیم، اما نمیدانیم که برای تحقق این خلاءها چه باید کرد.
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: اینکه در تبلیغات انتخاباتی کسی که می خواهد رئیس جمهور شود سیگنال می دهد که من اگر بیایم کاری می کنم که حجاب نباشد و یا می گوید آمریکا هر چه امتیاز اضافه بخواهد به او می دهم آیا خودش نمیفهمد که اظهاراتش خلاف اسلام، قانون اساسی و حتی عقل سیاسی است؟ چرا می فهمد، ولی می خواهد رای کسانی را هم که دنبال این حرفها هستند، به خودش اختصاص دهد. معتقدم اینکه بخواهیم در یک جمع برای مان کف بزنند و در یک جمع برای مان صلوات بفرستند این دیگر مشکل ایدئولوژی و مکتب و مشکل تئوریک و نظری نیست؛ بلکه بعضیها گرفتار فساد عقلی، رفتاری، عقیدتی و سیاسی شده اند و منشاء خیلی از این فسادها هم فساد مالی و گاهی اخلاقی است.
وی با بیان اینکه در مناظرههای کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که کاندیداها حرفهای خود را درست یا غلط مطرح کردند و برخی از نامزدها نیز مباحثی را پیش کشیدند که من دوست دارم از آنها بپرسم که آیا آنچه را که گفتند معنی آن را هم فهمیدند و متوجه تناقضهای موجود در حرفهای خود شدند، افزود: مناظره یعنی یک گفتگوی تفصیلی و منظم که از یک سال قبل کاندیداها در آنها به مشکلات مختلف جامعه اعم از موانع آزادیهای مشروع، موانع عدالت و دیگر مشکلات بپردازند. ما در مناظرهها قرار نیست که بر دشمن فرضی غله پیدا کنیم؛ پس به جای پاسخ به سوالات فرضی باید به سوالات عینی و واقعی جواب داده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خود اصلاحی، عمل مردم به وظیفه، آگاهی مردم به وظایف شان، نظارت مردم بر مسئولان و پاسخگو کردن آنها، خسته نشدن و تکرار کردن بی عدالتیها در تحقق عدالت اجتماعی موثر هستند، گفت: مردم در رای دادنهای خود باید مسئولانه انتخاب کنند و پای انتخاب خود نیز بایستند، اما امروز برخیها مسئولیت رای خود را نمیپذیرند تا جایی که در مناظرهها هم شاهد بودیم که هیچ کس مسئولیت عملکرد دولت اعم از برجام، مسائل ارزی و نحوه اجرا و بلوای بنزین را نپذیرفت.
وی با بیان اینکه پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی بسیاری از مصادیق عدالت اجتماعی در کشورمان محقق شده، اما ما هنوز به آن حدی از عدالت که بتوانیم با افتخار از آن صحبت کنیم، نرسیدهایم، افزود: پیش از انقلاب تقریبا ما روستایی که برق، آب آشامیدنی سالم، جاده و امکانات داشته باشد، نداشتیم؛ اما امروز نه تنها روستاهای با جمعیت بالای ۱۰ خانوار دارای آب و برق، جاده و امکانات هستند بلکه دعوا بر سر پهنای اینترنت در روستاهای دورافتاده است.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: ترس بنده از این است که برخی دوستان که مشکلات امروز را می بینند حواسشان نباشد که این جامعه پیش از انقلاب چه بوده و بعد از انقلاب علی رغم تحمیل قویترین تحریمها در طول تاریخ، تحمیل هشت سال جنگ و رویارویی با وحشی ترین تروریسم در دنیا به چه جایگاهی دست یافته است.
وی با تاکید بر اینکه ما با این مکتب و شعارها به هیچ وجه نمیپذیریم که بعد از ۴۲ سال میلیونها نفر زیر خط فقر باشند و نمی پذیریم که اختلاس ۱۰۰ هزار میلیاردی در این جکومت اتفاق بیفتد، اظهار داشت: بنده تمام عمرم را در درس و بحث حوزوی گذرانده ام و هنوز هم خودم را طلبه می دانم، اما در عین حال شاید کسی با صراحت بنده حوزه علمیه را نقد نکرده باشد، ولی اینکه بگوییم اگر حوزههای علمیه تعطیل شوند مشکلی پیش نمیآید بی انصافی است. معتقدم اگر حوزههای علمیه، مرجعیت، تبلیغ دین، بیان احکام و درس و بحثهای فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر و حدیث نباشد تبعات آن در بلند مدت گریبان جامعه ما را می گیرد.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه روح دینی، آگاهیهای دینی، غیرت دینی و هوشمندیهای دینی در جامعه ما محصول خدمات و فداکاریهای حوزه، مرجعیت و علمای صالح و دلسوز هستند، تصریح کرد: حوزههای علمیه نسبت به گذشته خود بسیار قوی هستند؛ اما نسبت به آنچه که باید باشند و در مقابل مشکلات، تهدیدها، رقبا و دشمنان بسیار ضعیف هستند و در بسیاری از صحنهها حضور ندارند.
وی با اشاره به اینکه تا انتخابات برگزار نشود نمیتوان گفت که میزان مشارکت چقدر است، افزود: اگر مشارکت کاهش یابد این کاهش مشارکت متاثر از عوامل مختلفی است و باید همه این عوامل را با هم دید. مثلا برخیها میگویند که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات به دلیل عملکرد دولت کاهش مییابد چرا که این دولت با شعار امید به مردم روی کار آمد، ولی بعد از هشت سال نه تنها هیچ کدام از وعدههای آن محقق نشد؛ بلکه گرانی ها، تهدیدها و تحریمها هم بیشتر شد به گونهای که میتوان گفت بالاترین نرخ تورم بعد از انقلاب متعلق به دولت کنونی است و بیشترین تحریمها هم مربوط به بعد از برجام است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دولت فعلی رکورد دار فسادهای مالی و حقوقهای نجومی است به گونهای که بنده چنین فسادهایی را بعد از پیروزی انقلاب در هیچ دولتی شاهد نبوده ام، گفت: قطعا عملکرد دولت در کاهش مشارکت تاثیر دارد؛ اما امیدواریم مردم این نتیجه گیری را نکنند.
وی با تاکید بر اینکه اختیارات قانونی و نهادی شورای نگهبان را که در همه سیستمهای سیاسی و دموکراتیک دنیا وجود دارد باید از هم تفکیک کنیم، افزود: منطق شورای نگهبان از این حیث که نباید در ورودی حکومت آن هم در عالیترین سطح حکومت به روی هر کسی که از راه میرسد باز باشد، منطق درست، حقوقی و قانونی است و کاملا با معیارهای عدالت قابل جمع و قابل فهم است. مضاف بر این نهادی مانند شورای نگهبان باید وجود داشته باشد تا بتواند به عنوان یک نهاد فصل الخطاب و فیصله بخش عمل کند تا وقتی که اختلافات و هرج و مرج به او میرسد متوقف شوند تا بتوان سیستم را به طور منسجم پیش برد.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نهاد شورای نگهبان لازم نیست وارد چالشهای پیاپی رسانهای و گفتگویی شود، چون از فصل الخطاب بودن و فیصله بخش بودن خود فاصله میگیرد، افزود: بنده شخصا نه در این انتخابات بلکه در انتخاباتهای متعدد راز بعضی از تایید صلاحیتها و عدم احراز صلاحیتها از سوی شورای نگهبان را در مواردی متوجه نشده ام؛ البته یک بار هم یادم میآید که به طور اتفاقی خدمت آیت الله جنتی رسیدم و از او پرسیدم که چرا شما فلان کس را برای مجلس تایید صلاحیت کرده اید مگر او را نمیشناسید و چرا فلان کسها را رد صلاحیت کرده اید مگر مشکل آنها چه بوده است. آقای جنتی گفت آن کسی را که ما تایید کرده ایم مدرکی برای رد صلاحیتش نداشته ایم اگر چه خود من هم مخالف او هستم و آن کسی را هم که رد صلاحیت کرده ایم به خاطر این است که مدرکی علیه او به دست ما رسیده و توضیحاتی هم که داده قانع کننده نبوده است.
وی بیان کرد: ما ممکن است نسبت به برخی از مصادیق در شورای نگهبان معترض باشیم و حق هم داریم و سوال هم میتوانیم بکنیم؛ اما بحث شورای نگهبان این است که ما وظیفه نداریم نتایج بررسی صلاحیتها را به طور عمومی اعلام کنیم و در مورد افرادی هم که صلاحیت آنها احراز نشده میگویند ما کسی را به یک مجازات محکوم نکرده ایم که بخواهیم او را از یک حق شهروندی محروم کنیم؛ اما بحث دیگری که از سوی شورای نگهبان مطرح میشود حق حاکمیت است که غیر از حق شهروندی است. حق شهروندی را همه با هر اخلاق و عقیدهای دارند و تا قانون شکنی صورت نگیرد همه در حقوق شهروندی مساوی هستند؛ ولی کسی که میخواهد وارد حکومت جمهوری اسلامی شود و برای مردم تصمیم بگیرد و بر جان، مال و ناموس آنها مسلط شود باید صلاحیتهای اضافی بیش از همه شهروندان داشته باشد.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: شورای نگهبان میگوید ما در بررسی صلاحتها نسبت به اینکه افراد به چه جناحی وابسته هستند کاری نداریم؛ بلکه به کارها، حرف ها، کارنامه و مواضع آنها و همچنین با شرایط قانونی کار داریم. به هر روی بنده از لحاظ نهاد و اختیارات قانونی از شورای نگهبان دفاع میکنم؛ اما از لحاظ مصداق و تشخیص موارد جای انتقاد در انتخاباتهای قبل و انتخابات پیش رو وارد میدانم، ولی به نظر میرسد که ما چارهای نداریم جز اینکه به داوری نهاد فیصله بخش تن بدهیم.
وی افزود: پیشنهاد بنده به شورای نگهبان همواره این بوده و هم اکنون هم همین هست که با مسائل انتخابات اینقدر ساده مواجه نشوند. مسئله انتخابات، مشارکت مردم و رعایت قانون اساسی مسئله بسیار پیچیدهای است با این وجود سوال این است که چرا چند هفته به انتخابات نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری اعلام میشوند و چرا اصلا تا چند هفته به انتخابات نباید معلوم باشد که چه کسانی نامزد قطعی انتخابات هستند و این مسئله عجیبی است. معتقدم از یک سال قبل و حداقل از ۶ ماه قبل کسانی که تایید صلاحیت میشوند باید معلوم باشند و این افراد باید بدانند که در چه چارچوبی باید رقایت کنند و حرفهای خود را بزنند.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: در مناظرهها شاهد بودیم که به هر کدام از کاندیداها چند دقیقه وقت داده میشد تا برنامه و نظریه خود را ارائه کنند و به نقد برنامه دیگر کاندیداها و وضع موجود و دفاع از خود هم بپردازند و البته بعضیها هم در همین چند دقیقه باید چند تا تهمت و دروغ بگویند و این در حالی است که باید شش ماه تا یک سال فرصت باشد تا کاندیداها نسبت به عملکرد گذشته خود و برنامههایی که دارند جواب پس بدهند.