به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اقدامات دانشگاه پیام نور در راستای ساماندهی رشتههای تحصیلی، دانشکدهها و گروههای آموزشی و مراکز / واحدها اعلام شد.
براساس، بند یکم برنامه عملیاتی راهبرد یازدهم سند برنامه راهبردی دانشگاه پیام نور در افق ۱۴۱۹- ۱۳۹۹ مبنی بر بهینه سازی رشته – گرایش تحصیلی دانشگاه مبتنی بر سند آمایش، ساماندهی مراکز / واحدها و رشتههای تحصیلی دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و شورای ساماندهی دانشگاه پیام نور با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تشکیل شد.
با تشکیل شورای ساماندهی با مسئولیت رئیس دانشگاه، به منظور اجرایی و عملیاتی کردن سیاستها و تصمیم گیریهای شورای مرکزی ساماندهی، کمیته پیگیری در هر یک از مناطق دانشگاه پیام نور تشکیل شد.
نتایج جلسات متعدد شورای ساماندهی در سازمان مرکزی و کمیتههای ساماندهی در زمینههای ساماندهی رشتههای تحصیلی، دانشکدهها و گروههای آموزشی و مراکز / واحدها به شرح زیر انجام گرفت:
۱- شاخصهای ساماندهی رشتههای تحصیلی
در ساماندهی رشتههای تحصیلی دانشگاه پیام نور شاخصهای زیر مورد توجه قرار گرفته است:
ساماندهی رشتهها و ظرفیتها بر اساس نیازهای بومی و منطقهای
افزایش قابلیتهای لازم در برخی رشتهها برای تبدیل شدن به قطب علمی آموزش الکترونیکی در کشور
بازنگری و روزآمد کردن برنامهها و سرفصل رشتههای موجود
بازنگری رشتهها در راستای بومی سازی و انطباق با ارزشهای فرهنگی و دینی
بازنگری در رشتهها و انطباق با نیازهای جامعه
ایجاد و گسترش رشتههای پر مخاطب
تعامل با بخشهای خدمات، صنعت و کشاورزی به منظور طراحی و تعریف رشتههای جدید و میان رشتهای و کسب حمایتهای مالی
ایجاد و گسترش رشتههای میان رشتهای.
رشتههای حذف شده یا به صفر رسیده
در اجرای مصوبات جلسه مورخ ۸ بهمن ۹۸ شورای ساماندهی و جلسه مورخ پنج اسفند ۹۸ شورای دانشگاه در خصوص ساماندهی رشته-محلهای مقطع کارشناسی دانشگاه، اقدامات زیر انجام شده است:
مراکز مشمول مصوبه شورای ساماندهی مورخ ۸ بهمن ۹۸
ساماندهی دانشکدهها و گروههای آموزشی
در راستای تحقق راهبرد کلان یکم نقشه جامع علمی کشور مبنی بر اصلاح ساختارها و نهادهای علم و فناوری و انسجام بخشیدن به آنها و نیز بند ششم وظایف معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی از ماده پنجم آئیننامه جامع مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ اول اسفند ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر کارآمدی اعضای هیئت علمی مؤسسه، بر اساس برنامه ریزی آموزشی مؤسسه در راستای سند چشم انداز، نقشه جامع علمی و آمایش سرزمین و همچنین بر اساس مصوبه چهل و دومین نشست عادی هیئت امنای دانشگاه پیام نور مورخ ۲ تیر ۱۳۹۲ در ساختار دانشگاه سه دانشکده شکل گرفته بود، اما در سال ۱۳۸۵ با تغییر ساختار دانشگاه، ساختار دانشکدهها و گروههای آموزشی تغییر و به جای آن ۹ بخش علمی تشکیل شد. بخشها به دلیل نامتعارف بودن در تشکیلات آموزش عالی کشور؛ واگذاری امور علمی ستادی به کارشناس و از بین رفتن هویت گروههای آموزشی مورد بازنگری قرار گرفت.
به منظور ارتقای اثر بخشی، تفکیک وظایف ستاد و صف، سازگاری بیشتر با ساختارهای متعارف آموزش عالی و در راستای تحقق بند ۴ اساسنامه دانشگاه پیام نور مصوب شورای گسترش آموزش عالی مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ساختار جدید گروههای علمی و دانشکدهها در مناطق ده گانه دانشگاه پیام نور ایجاد شد.