به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی اظهار کرد: در راستای توسعه شبکه آزادراهی کشور، یکی از طولانیترین آزادراههایی که در دست اجرا قرار دارد، آزادراه شیراز-اصفهان است که طول این آزادراه در طرح مصوب ما ۲۲۵ کیلومتر است. ما در ۳ مرحله این آزادراه را برای مردم عزیز جنوب کشور یعنی استانهای فارس، هرمزگان و بوشهر به بهرهبرداری میرسانیم.
وی افزود: مرحله اول در چند ماه آینده و حداکثر در در اوایل سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری خواهد رسید که طول آن ۲۱۲ کیلومتر است و تاکنون نزدیک به ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. عملا آخرین مراحل اجرایی این بخش در حال انجام است.
وی تصریح کرد: مرحله بعدی احداث قطعات ۷ و ۸ این آزادراه است که این قطعات نیز پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصدی دارند. در بازدیدی که توسط وزیر راه و شهرسازی از این آزادراه انجام شد، توافق شد که عملیات اجرایی اتصال این آزادراه را به شهر شیراز را تسریع کنیم. به این ترتیب باید بتوانیم در انتهای سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی این بخشها را نیز به اتمام برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان با سرمایهگذاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی برای اجرای این پروژه هزینه شده است. ارزش روز پروژه حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است و بنابراین این پروژه به عنوان یک ابرپروژه راهسازی کشور آخرین مراحل اجرایی خود را پشت سر میگذارد.
خادمی ابراز امیدواری کرد: احداث این آزادراه تحولی در بخش ترانزیت و حمل ونقل کالا و مسافر به جنوب کل ایران، به خصوص استان فارس و استانهای هرمزگان و بوشهر ایجاد کند.
به گزارش تسنیم، حدود ۱۰ سال از آغاز ساخت آزادراه شیراز-اصفهان میگذرد که در صورت تکمیل فاصله بین اصفهان و شیراز را ۱۳۰ کیلومتر کاهش میدهد.
در همین راستا نیز وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۹۳ درصدی ۶ قطعه از آزادراه اصفهان-شیراز خبر داد و گفت: طول مسیر تا این قطعه ۲۱۰ کیلومتر است که ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه ۷ نیز بالغ بر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم طبق تفاهمی که هفته گذشته با وزارت دفاع داشتیم، در سرمایهگذاری مشترک دو وزارتخانه بتوانیم احداث قطعه هفت را هم سرعت دهیم.
رستم قاسمی افزود:بخشی از احداث قطعه ۸ این آزادراه را شهرداری شیراز و بخشی دیگر را طبق توافقی که داشتیم، وزارت دفاع بر عهده گرفته است. تلاش داریم احداث این آزادراه را سرعت دهیم که بتوانیم این آزادراه را هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسانیم. مسیر اصفهان-شیراز بسیار پرتردد است. این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر مسیر را کوتاه و حدود ۲ ساعت زمان تردد را کاهش میدهد و مسیری مطمئن و امن برای تردد مردم است.
وی با بیان اینکه احداث قطعه ۶ در دو ماه ابتدایی سال آینده به اتمام میرسد، اضافه کرد: قطعات ۷ و ۸ نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ آماده افتتاح میشود. اعتبارات خوبی برای این پروژه در نظر گرفته شده است. ارزش به روز این بخش ۷ هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز برای ادامه کار مورد نیاز است که مشترکا توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع تامین خواهد شد.