به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در نامهای به رئیس جمهور خواستار انتخاب فردی دلسوز و تحول خواه مطابق دستورات رهبری به عنوان وزیر آموزش و پرورش شد.
متن نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
بر حسب وظیفه، دغدغه مندی و همچنین در راستای عمل به منویات مقام عظمای ولایت و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، جمعی از دانشجو معلمان فعال عرصه تعلیم و تربیت که خود را متعلق به خانواده بزرگ فرهنگی کشور میدانند منباب مسائل و موضوعات مطروحه وزارت آموزش و پرورش نکاتی را به سمع و نظر حضرتعالی میرساند.
آموزش و پرورش، زیرساخت اصلی سعادت یک ملت و پیشرفت یک کشور و در جمهوری اسلامی حرکت به سمت آرمان هاست؛ ما نمیتوانیم آموزش و پرورش را مثل یک اداره معمولی و در ردیف ادارات دیگر نگاه کنیم. آموزش و پرورش فرصت گرانبهای ۱۲ سالهای برای تعلیم و تربیت و انتقال ارزشها و آرمانهای ملی و انقلابی در اختیار دارد که هیچ دستگاهی این فرصت را ندارد؛ این سخنان تنها گوشهای از فرمایشات رهبری در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است و به واقع، فی الحال با وجود تمامی مشکلات در عرصههای مختلف ملی نمیتوان اولویت و اهمیت اینچنین موضوعی را کتمان کرد.
نیروی انسانی که چهارچوب و شاکله اصلی جامعه را تشکیل میدهد و اساس پیشرفت و تعالی کشورهاست، توسط وزارت آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت آموزش و تربیت داده میشود. آموزش و پرورش تحت عنوان وزارتخانهای عریض و طویل که بیش از ۵۰ میلیون نفر از اعضای جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر تصمیمات و سیاست گذاریهای آن بوده و از آن تاثی میپذیرند از اول انقلاب تا به اکنون که در چله و گام دوم انقلاب قرار گرفته ایم مورد بی مهری دولتهای مختلف قرار گرفته به گونهای که در ده سال گذشته رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات مربوطه حضور نیافته است.
علیرغم تاکیدات رهبری به مسائل آموزش و پرورش از اول انقلاب تا کنون از آقایان چیزی جز جاری ساختن اهمیت آموزش و پرورش بر زبان ندیده ایم؟! نظام تعلیم و تربیت مان باگذشت بیش از ۴۲ سال از انقلاب، همچنان غربی است و تنها ظاهرش تغییر کرده و انتظار داریم انسانی در تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پرورش دهد؟!.
جناب آقای رئیسی با وجود تمامی سخنانی که در خصوص اهمیت آموزش و پرورش فرموده اید فی الحال در دولت شما نیز برای ما تناقضاتی پیش آمده است؛ با وجود گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت جنابعالی و تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل هر چه سریعتر دولت برای انجام امورات، آموزش و پرورش تنها وزارتخانهای است که بعد از چند ماه وزیر ندارد! آموزش و پرورشی که همه میدانیم با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم میکند و کالبد نیمه جانش در حال فروپاشی است، سرگردان و بلاتکلیف گذارده شده و فقط در حرف به اهمیت آن پرداخت میشود.
این چیزی نیست که از یک مدیر جهادی و انقلابی انتظار میرود.
آموزش و پرورش باید از بازیهای سیاسی به دور باشد، از باند بازیها و لابی گریهایی که شاهدش بوده و هستیم در امان باشد؛ که اولین رکنش انتخاب وزیری از دل آموزش و پرورش خودمان است. کسی که ساختار آموزش و پرورش را بشناسد، اشرافیت کامل نسبت به موضوعات و نظام مسائل آموزش و پرورش داشته و همچنین علاوه بر شناخت کافی از مشکلات و پیچیدگیهای این نهاد، برنامه راهبردی و عملیاتی داشته باشد. مسئله تحول بنیادین در آموزش و پرورش را درک و در راستای اجرایی سازی سند تحول گام بردارد. دارای روحیه انقلابی، جهادی، عدالتخواه و تحول خواه باشد، به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی طبق سخنان رهبری اعتقاد و در راستای توسعه کمی و کیفیاش اقدام نماید.
ویژگیهایی از این قبیل که انتظار میرود متصدی آینده وزارت آموزش و پرورش از چنین فیلترهایی عبور داده شود.
آقای رئیس جمهور اگر به دنبال برقراری تمدن نوین اسلامی هستیم ابتدا باید فکری به حال نابسامان آموزش و پرورش غربزده خودمان بکنیم. قدم گذاری در راستای تمدن نوین اسلامی و تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مستلزم همکاری همه دستگاه ها، ارگانها و سازمان هاست که باید متوجه اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش باشند.
نگاه هزینهای دولت نسبت به آموزش و پرورش باید به سمت سرمایه محوری حرکت کند و پویایی و خلاقیت را در جامعه نسبت به مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسط، گسترش و پرورش دهد.
در راستای گام نهادن بر مدار تحول یکی از مهمترین محورهای تحولی در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاهی که مقام معظم رهبری در سال ۹۷ در آن حضور و دانشگاه فرهنگیان را مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش قلمداد کردند. دانشگاهی که ماموریت تربیت معلمان را بر عهده دارد در سالهای گذشته مورد هجمه عناصر مختلف قرار گرفته است و کما فی السابق این لطمات ادامه دارد و آینده این دانشگاه معلوم نیست که به چه سمت و سویی کشانده خواهد شد.
فلذا خواهشمند است همچون سایر اقدامات انقلابی و جهادی خویش، تصمیمی انقلابی و در شان نظام تعلیم و تربیت تراز انقلاب برای وزارت آموزش و پرورش بگیرید و فردی دلسوز و تحول خواه مطابق دستورات رهبری بر منصب وزارت آموزش و پرورش منصوب گردد.
سخن پایانیمان باز رجوع به فرمایشات رهبری است که فرمودند: آموزش و پرورش را درست کنید تا همه جا درست شود؛ امید که شنوای صحبتهای دلسوزانه بسیجیان خود باشید...