به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی مطهر در برنامه «در انتهای الوند» که امروز سهشنبه ۹ آذرماه از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: دومین نفری بودم که به فیلم «منصور» اضافه شدم. سیاوش سرمدی قرار بود پیش از این مستندی را درباره شهید ستاری آماده کند و به حدی متریال درباره این شهید زیاد بود تصمیم گرفتیم اثر به فیلم سینمایی شود.
وی ادامه داد: فیلمنامه اولیه این کار حجیمتر از این چیزی است که امروز میبینیم. نکته جذاب این اثر آن بود که قرار شد به بخشی از زندگی یک شهید بپردازیم و به ماجرای شهادت وی اشاره نشود.
مطهر توضیح داد: درباره بسیاری از قهرمانان ملی، مخاطب پس میزند، زیرا فیلم تبدیل به اثری شعاری میشود. این اتفاق دلایل مختلفی دارد و گاهی خانوادهها مانع میشوند تا چهرهای واقعی از قهرمان به تصویر کشیده شود و گاه اجازه داده نمیشود گروه سازنده اثر را دراماتیزه کند. در پروژه «منصور» اتفاقی نادر افتاد و خانواده شهید ستاری همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و بخصوص سورنا ستاری با اثر بسیار همراه بود.
وی ادامه داد: سورنا ستاری تصمیمی جسورانه گرفت و قبل از جشنواره اثر را ندید و گفت میترسم فیلم را ببینم و درباره آن اعمال نظر کنم. در ادامه برای اکران مردمی نیز نکاتی از سوی سورنا ستاری اشاره شد که به سود فیلم بود و من چنین تجربهای را نداشتم.
مدیر تولید «منصور» تاکید کرد: بسیاری از مواقع خانواده قهرمانان مانع میشوند تا دست فیلمساز برای پرداخت به اثر باز باشد.
مطهر اظهار کرد: محسن قصابیان روزی از روزهای فیلمبرداری باید لباس غیرنظامی میپوشید و آن روز سورنا ستاری به پروژه سر زد. از قصابیان خواستم لباس نظامی را بپوشد و وی پس از پوشیدن لباس، روبروی سورنا قرار گرفت و من شوک و بهت را در چهره وی دیدم چراکه خیلی شبیه پدر شده بود.
وی ادامه داد: بخشهایی از حذفیات اثر خودخواسته بود و ماجرای ممیزی در کار نبود، اما اثر نسبت به نسخه جشنواره فیلم فجر ۱۴ دقیقه کوتاهتر و ریتم کار بهتر شد. سکانس معروف شهید ستاری و مرحوم هاشمی رفسنجانی مربوط به برههای است که توضیح میدهد در چه دورهای هستیم، اما مجموعهای از دلایل ما را به این نتیجه رساند که این سکانس را حذف کنیم.
این مدیر تولید افزود: کسی ما را مجبور به حذف سکانسهای مربوط به هاشمی رفسنجانی از فیلم «منصور» نکرد و دوست نداشتیم حاشیه گریبانگیر اثر شود.
مدیرتولید فیلم «منصور» یادآور شد: میگویند ما امکانات زیاد و بودجه مناسبی داشتیم. این خوب است که مخاطب تصور کند با یک پروژه عظیم روبرو است و ما کم نگذاشتیم، اما به لحاظ بودجه، اوج تهیه کننده اثر بود و اگر نیروی هوایی ارتش پای کار نمیآمد قطعاً این پروژه شکل نمیگرفت.
مطهر عنوان کرد: برای این پروژه ما نزدیک ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این اثر در سال ۹۸ هزینه کردیم و سوم اسفند همزمان با آغاز دوره قرنطینه کرونا، فیلمبرداری اثر به پایان رسید. یک هلی کوپتر که بخواهد بپرد ۱۲ میلیون هزینه دارد که ما این هزینهها را نداشتیم و ارتش پای کار بود. معمولاً دو سوم پروژهها، صرف دستمزد بازیگران میشود، اما به همت کیومرث مرادی و تلاش سیاوش سرمدی با طیف خوبی از بازیگران تئاتری روبرو شدیم.
این مدیر تولید توضیح داد: با توجه به وضعیت کرونایی از فروش اثر راضی هستیم. امروز از هر ۱۰۰ فیلم که ساخته و اکران میشود شاید ۲ اثر باشد که پول خود را در میآورد و ۴۰ درصد از فروش به سرمایه گذار میرسد. اساساً این اتفاق رانتی است و اتفاقات مختلف در میان است. این فیلم تا امروز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و در شهر علاوه بر فیلمیران که پخش کننده است «عماریار» نیز برای توزیع در شهرستانها کمک میکند و حتی فیلم در مساجد و بیمارستانها نیز اکران میشود و اتفاقاً گردش مالی هم دارد.
مطهر گفت: علاقهمند به تولید «منصور ۲» هستیم و میتوان به این سمت رفت و ادامه کاراکتر یک قهرمان را تکرار کنیم چرا که شخصیت منصور ستاری به ما این ظرفیت را میدهد.
لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۷ صبح روی آنتن شبکه دو سیما میرود.