به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مسئله گارانتی و خدمات پس از فروش در زمان خرید هرمحصولی برای خریدار مهم است. از گوشی و تبلت گرفته تا تلویزیون و هر وسیله دیگری که قرار است پول زیادی برای آن پرداخت کنیم.
البته به دلیل شرایط خاص کشور و همچنین اعمال تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان، شرکتهای گارانتی بینالمللی در ایران حضور دائمی نداشتند؛ به همین دلیل برخی از مردم معتقدند که داشتن یا نداشتن گارانتی یک دستگاه خارجی اهمیت نداشته و این موضوع صرفاً یک خدمت تشریفاتی است که برخی شرکتهای نامعتبر برای دریافت پول بیشتر ارائه میدهند. همچنین تجربه نامطلوب ارائه خدمات صدها شرکت گارانتی نامعتبر در حوزه محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی باعث ایجاد بیاعتمادی به مقوله گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران شده است.
البته سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از سال ۱۳۹۷ سامانهای را به جهت ساماندهی خدمات گارانتی ایجاد کرده است. مردم میتوانند در این سامانه از اصالت برخی از کالاهای عرضه شده در بازار اطمینان حاصل کرده و شرکتها و نمایندگیهای رسمی خدمات پس از فروش آنها را شناسایی کنند.
سیدجواد احمدیخضربیگی، معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با صدا و سیما با اشاره به مهمترین مزایای سامانه جامع گارانتی، گفت: این سامانه دارای دو بخش مجزا است که یک بخش آن برای استفاده فعالان اقتصادی و شرکتهای تولیدکننده و ارائه کننده خدمات آماده شده است. بخش دیگر نیز برای خریداران کالا و افرادی است که میخواهند از اصالت کالا و گارانتی آن اطمینان حاصل کنند.
وی افزود: مردم میتوانند قبل از خرید کالا به سایت سامانه گارانتی (https://irangs.ir/) مراجعه کرده و یا با ارسال شناسه رهگیری کالا به کد دستوری #۷۷۷۷*۴* اصالت کالای خود را استعلام نمایند.
معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بیان این که معیار اصالت کالا، ثبت شناسه آن در سامانه گارانتی است، گفت: هر کالایی که دارای شناسه رهگیری بوده و امکان استعلام آن برای مصرفکننده فراهم باشد، به معنای این است که آن کالا به صورت قانونی وارد کشور شده و دارای گارانتی معتبر است. همچنین شناسایی برند و مدت زمان گارنتی کالا نیز از طریق استعلام شناسه میسر خواهد شد.
وی افزود: از زمان شروع به کار سامانه، بیش از ۹ هزار تأییدیه برای ۱۵۳۸ شرکت خدمات پس از فروش در گروههای کالایی مختلف صادر شده است. این اقدام موجب رقابتپذیر شدن خدمات پس از فروش در کشور و در نهایت افزایش کیفیت این خدمات خواهد شد.
احمدیخضربیگی ادامه داد: این شناسه رهگیری برای ۴۰ قلم از کالاهای لوازم خانگی، تلفن همراه و سایر کالاها مشخص شده است. مردم در زمان خرید باید توجه داشته باشند که در صورت عدم مشاهده کد رهگیری از خرید آن کالا امتناع کنند.
این مقام مسئول سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در پایان با اشاره به دیگر مزایای سامانه گارانتی، گفت: در این سامانه امکان مشاهده شرکتهای گارانتی کننده کالا برای مصرفکننده فراهم است و مردم میتوانند شکایات و نظرات خود نسبت به شرکت ارائه دهنده خدمات، ثبت کنند.
مردم میتوانند از ۲ روش برای استعلام شناسه رهگیری و اطمینان از اصالت کالا و گارانتی کالای خود استفاده کنند؛ روش اول، وارد کردن شناسه رهگیری جستجو و روش دوم؛ وارد کردن سریال «انتخاب نوع برند» جستجو است.
بنابر اطلاعیه سازمان حمایت، در حال حاضر امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است و برای سایر کالاها مردم صرفاً میتوانند شرکتهای دارای مجوز را جستجو نمایید.
گفتنی است که در حال حاضر تنها کالاهای مشمول گارانتی تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این سامانه ثبت شدهاند. کالاهایی نظیر انواع قطعات خودرو و تجهیزات پزشکی که گارانتی آنها تحت نظارت نهادهای دیگر میباشد هنوز در این سامانه مجمتع نشدهاند.
لازم به ذکر است که کالاهای قابل استعلام اصالت در سامانه جامع گارانتی شامل: تلفن همراه، یخچال فریزر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی (اسپلیت)، مایکروویو، مایکروفر، فر، پکیج، چرخ خیاطی، مانیتور (نمایشگر رایانه)، جارو برقی. اتو برقی، اجاق گاز، آبمیوهگیری، آبسردکن، آسیاب، آون برقی، پنکه، تصفیه آب، جارو شارژی، چرخ گوشت، دستگاه چایساز، سینمای خانوادگی، غذاساز، قهوه ساز، گوشتکوب الکتریکی، مخلوطکن الکتریکی، همزن، بخارشوی، اتو پرس، آرام پز و زودپز، داکت اسپلیت، تصفیه هوا و تستر میشود.
متأسفانه تاکنون تمامی گروههای کالایی، الزامی جهت دریافت گارانتی در این سامانه نداشتهاند و این موضوع میتواند در کارکرد اصلی این سامانه، اخلال ایجاد کند؛ همانطور که گفته شد، این سامانه به معنای واقعی کلمه جامع نبوده و برخی کالاها ازجمله خودرو، دارو، تجهیزات پزشکی و ... هنوز هم ذیل این سامانع تعریف نشده و متولیان دیگری دارند. این در حالی است که به نظر میرسد بهتر است مسئله گارانتی و خدمات پس از فروش در کشور، یک متولی واحد داشته باشد.