به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، طرح مدیریت هوشمند بر اساس روند رو به رشد واکسیناسیون عمومی برنامه ریزی شده و براساس این طرح فعالیتهای شغلی در شرا یط پاندمی کرونا در صورت رعا یت پروتکلهای بهداشتی وانجام واکسیناسیون میتواند ادامه یابد. با توجه به شیوع انواع سویه های ویروس کرونا، شدت ومعاونت بهداشت پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۲سرعت انتقال ویروس بیشتر شده لذا علاوه بر پوشش مناسب واکسینا سیون جامعه، رعایت فاصله منا سب، استفاده مستمر از ماسک در اماکن عمومی و به ویژه در فضاهای بسته، ضدعفونی دست و گندزدایی محیط و سطوح مشترک، کنترل تهویه منا سب در محیط های بسته در اولویت میبا شد.
ازاین رو این راهنما بر اساس مدیریت هوشمند کرونا برای س ینماها، سالنهای تاتر و نمایش و کنسرتها و جشنواره های موسیقی بوده تدوین گردیده و بدیهی است در صورت عدم رعایت این دستورالعمل فعالیت واحد متوقف خواهد گردید
الزامات فعالیت در پاندمی کرونا
ماده) ۱) واکسیناسیون
۱-۱ همه کارکنان مراکز مشمول این دستورالعمل اعم از دائم، موقت، پاره وقت و فصلی یا افرادی که تازه
استخدام شده اند قبل از شروع به کار باید نسبت به تزریق واکسیناسیون کرونا اقدام نمایند.
۱-۲ در این مراکز در صورتی مشتریان مشمول واکسیناسیون میتوانند از خدمات مراکز مذکور استفاده
نمایند که نسبت به تزریق واکسن کرونا که دو هفته از خرین تزریق ن نیزگذشته باشد، اقدام نموده و
دارای کارت واکسن و یا ثبت اطالعات در سامانه واکسیناسیون باشد.
۱-۳ مدیران، متصدیان، مس والن این مراکز موظفند در قسمت ورودی مراکز مذکور نسبت به کنترل
وضعیت واکسیناسیون مشتریان از طریق سامانهها و اپلیکیشنهای اعالمی وزارت بهداشت اقدام نمایند.
ماده) ۲) عدم ابتال به کرونا در زمان ارایه خدمات
۲-۱ کارکنان چنانچه مبتال به بیماری کرونا شوند فقط پس از طی شدن دوره قرنطینه بیماری میتوانندفعالیت در محل کار را شروع نمایند.
۲-۲ صحت سنجی کارت واکسن و یا عدم ابتال به کرونا در زمان فعالیت، توسط ناظران از طریق سامانههای موجود و در اختیار انجام میگیرد.
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۳،
۲-۳ در این مراکز در صورتی مشتریان میتوانند از خدمات مراکز مذکور در محل استفاده نمایند که
مبتال به بیماری کرونا یا در دوره قرنطینه بیماری کرونا نباشند.
۲-۴ مدیران، متصدیان، مس والن این مراکز موظفند در قسمت ورودی مراکز مذکور نسبت به کنترل
وضعیت عدم ابتال به بیماری تماشا چیان از طریق سامانههای اعالمی وزارت بهداشت اقدام نمایند.
ماده) ۳) رعایت بهداشت فردی
ماسک ۳-۱،
۱-۱-۳ کلیه کار کنان مراکز موظفنددرمحل کار از ماسک استفاده نمایند و فقط در زمان خوردن و
شامیدن به شرط رعایت فاصله فیزیکی عدم استفاده از ماسک بالمانع است.
تبصره ۱:درصورت عدم امکان رعایت فاصله خوردن و شامیدن ممنوع و باید از برداشتن ماسک اجتناب
گردد.
۲-۱-۳ کلیه مشتریان موظفند در مراکز از ماسک استفاده نمایند و فقط در زمان خوردن و شامیدن به
شرط رعایت فاصله فیزیکی عدم استفاده از ماسک بالمانع است.
۳-۱-۳ مدیران، متصدیان و مس والن مراکز موظفند از ورود مشتریان که از ماسک استفاده نمینمایند
ممانعت بعمل ورند.
۴-۱-۳ کارکنان متصدیان موظفند به شیوه صحیح از ماسک استفاده نموده به گونهای که بینی و دهان
کامال پوشانده شود.
۵-۱-۳ تعویض ماسک در تواتر زمانی کوتا ه یا هنگام لوده شدن ماسک الزامی است.
۶-۱-۳ از قرار دادن ماسک استفاده شده بر روی میز کار یا سطوح مشترک خودداری گردد.
۲-۳ بهداشت دست
۱-۲-۳ در حین کار از تماس دست با چشم و بینی و گو دهان یا ماسکی که بروی صورت قراردارد
خودداری گردد.
۲-۲- ۳ از دست دادن و رو بوسی کردن با یکدیگر پرهیز شود.
۳-۲-۳ کارکنان باید به صورت مکرر و در موارد زیر دستها را مطابق راهنمای شستشوی دست با ب و
صابون مایع بشویند
- هنگام رویت لودگی بر روی دست
- پس از تماس دست با سطوح مشترک) نظیر دستگیره در، تلفن (- قبل از شروع به کار و وقفه یا تغییر فعالیت) از جمله کار با موارد خام یا پخته، خوردن و شامیدن.
استفاده از توالت، حمل پسماند (در محل کار
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۴
- بعد از عطسه و سرفه و استفاده از دستمال یکبار مصرف.
- دست زدن به بینی، گو، دهان، موها و یا سایر قسمتهای بدن.
- قبل از پوشیدن دستکش و هنگام تعویض دستکشها
۳-۲-۴ زمانی که لودگی قابل رویت بر روی دست وجود ندارد میتوان جهت ضدعفونی دست از محلولهای ضدعفونی برپایه الکلی استفاده گردد.
۳-۲-۵ محلول ضدعفونی دست با پایه الکل میبایست در نقاط قابل دسترس برای کارکنان و مشتریان
قرار گیرد.
۳-۳ رفتار بهداشتی
۱-۳-۳ از وسایل گریم مشترک استفاده نگردد..
۲-۳-۳ کارکنان باید هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده نمایند.) در صورتیکه دستمال وجود
نداشت از قسمت داخلی رنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید (۳-۳-۳ کارکنان باید از ریختن ب دهان و بینی در محیط کار خودداری کرده و اخالط بینی و سینه را با
دستمال کاغذی گرفته در سطل شغال سرپو دار بریزند.
۳-۳-۴ مصرف سیگار، قلیان و نیز ماده سازی ن در کلیه مراکز ممنوع میباشد.
۳-۳-۵ -برای ثبت حضور و غیاب، ترجیحا" از سیستم تشخیص چهره/ کارتخوان کارکنان استفاده کنید.
۳-۳-۶-برای تماس با دکمههای سانسور) درصورت وجود (از دستمال کاغذی و نظایر ن استفاده شود.
ترجیحا" دکمههای سانسور به صورت سنسوری و غیر لمسی بوده تا از لمس مستقیم دست به دکمههای سانسور خود داری شود.
۳-۳-۷-عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل) ترجیحا هر یک
از کارکنان از دستمال نظافت شخصی استفاده نمایند و یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف (۳-۳-۸-متصدی/مدیر/مالک موظف است یک جعبه دستمال کاغذی یا مواد ضدعفونی کننده به منظور
استفاده شاغلین و مشتریان در کنار دستگاه کارت خوان قرار دهد.
۳-۳-۹-کوتاه بودن ناخن از ضروریات رعایت بهداشت فردی میباشد.
۳-۳-۱۰-مجزا بودن کلیه لوازم مورد استفاده بهداشتی برای هر فرد مقیم و کارکنان
۳-۳-۱۱-در نماز خانهها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل دارد.
ماده) ۴) فاصلهگذاری
۴-۱– رعایت فاصله ۲ متر و فضای ۴ متر مربع به ازای هر نفر در ارایه کلیه خدمات مربوط به تهیه بلیط.
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۵،
۴-۲– فاصله گذاری بین افراد در صندلیهای سالنهای نمایشی به صورت یک در میان رعایت گردد و از
تجمع افراد در محلهای مذکور جلوگیری گردد.
۴-۳- توصیه میگرددبازرسی بدنی با تجهیزات الکترونیکی انجام شود و تمامی کارکنان بازرسی درقسمت
ورودی سالن از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک و دستکش استفاده نمایند.
۴-۴ مس ولین نظارت بر سالنهای نمایش موظفند در صورت مشاهده سرفه و عطسه، از تماشاچسی در
خواست نمایند که سالن انتظار /نمایش /سینما را ترک نمایند.
۴-۵ استفاده از ماسک برای تماشاچیان در تمام مدت حضور در مکان نمایش الزامی است.
۴-۶ خرید بلیط بایستی از طریق سامانه /الکترونیکی صورت پذیرد.
۴-۷ مس ولین واحدهای مذکور موظفند در سامانه جهت فرو بلیط جمله "اعضای یک خانواده به منظور
حضور در مکانهای مذکور میتوانند صندلیهای مجاور هم را انتخاب نمایند در ضمن مس ولیت اظهار
موضوع با خریدار بلیط میباشد "را قید نمایند.
۴-۸ همراه داشتن نسخه الکترونیکی بلیط در تلفن همراه برای هر مراجعه کننده الزامی میباشد.
۴-۹ کدملی روی بلیط با کارت ملی صاحب بلیط کنترل گردد.
۴-۱۰- گیشه فیزیکی به منظور فرایند دریافت بلیط کاغذی تعطیل و حذف گردد.
۴-۱۱- ضروری است در مواجهه چهره به چهره بازیگران ت اتر با یکدیگر برروی صحنه نمایش، اتاقهای
گریم، تعویض لباس و نظایر ان در حد امکان حداقل فاصلهای ۲ متر حفظ گردد.
۴-۱۲ تجمع کارکنان در اتاقهای پشت صحنه، پارات، رختکن، بدارخانه و هر جایی که کارکنان میتوانند تجمع نمایند بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجتناب گردد.
۴-۱۳ ضروری است مس ولین /متصدیان هماهنگی الزم برای رعایت حداقل ۲ متر بین تماشاچیان) هنگام
ورود به سالنهای نمایش و پله برقی (انجام دهند
۴-۱۴ در هنگام خروج مس ول سالن موظف است طوری برنامه ریزی نماید که از ازدحام در هنگام خروج
جلوگیری شود) از ردیف جلو به صورت منظم و به ترتیب و رعایت فاصله دو متر سالن تخلیه شود (۴-۱۵ رعایت فاصله زمانی حداقل ۶۰ دقیقه بین خروج کامل تماشاگران نوبت اول و استقرار تماشاگران
نوبت دوم و عوامل نمایش اول و ورود عوامل نمایش بعدی در مکانهای اجرا مانند تماشاخانههایی که
میزبان بیش از یک نمایش در هر روز هستند الزامی است
۴-۱۶ در مدت استراحت بین دو سانس هوادهی مناسب نیز انجام شود.
۴-۱۷ کنترل کارت ملی از طریق نرم افزار ماسک در زمان خرید بلیط اینترنتی انجام و برای افراد در
قرنطینه بیماری بلیط صادر شود
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۶،
۴-۱۸ فاصله یا عالمت گذاری روی صندلیها در سالنهای انتظار جهت رعایت فاصله الزامی میباشد.
۴-۱۹ عدم فعالیت مراکزی که الزامات مرتبط را نمیتوانند رعایت بکنند الزامی میباشد مسیولیت
کنترل عدم فعالبت با اتحادیه و وزارت فرهنگ و ارشاد و اسالمی میباشد.
۴-۲۰ فرو بلیط با استفاده از کد ملی افراد بوده و صحت سنجی واکسیناسیون افراد انجام گیرد.
۴-۲۱ کنترل ورودی و خروجی به منظور جلوگیری از تجمع افراد به صورتی انجام شود که فاصله ۲ متر
تردد رعایت شود.
۴-۲۲ فاصله ۲ متر بین افراد در تمام مکانها رعایت گردد در صورت عدم وجود فضای کافی در هر
فروشگاه فعال در مجموعههای سینمایی و ت اتر جهت رعایت فاصله ۲ متر از ورودمشتری به فروشگاه
خودداری گردد و یا در هر زمان فقط یک نفر مشتری اجازه ورود به فروشگاه را داشته باشد.
۴-۲۳ حداکثر زمان برگزاری کنسرت و جشنواره و پخش فیلم ۲ ساعت باشد.
۴-۲۴ از تجمع در محیطهای مشترک مانند رختکن ابدار خانه و نظایر ن اجتناب گردد.
۴-۲۵ استفاده از موانع فیزیکی یا پالستیکی برای کاهش مواجهات میباشد؛ لذا از محافظ یا شیلدهای
محافظتی) پالستیکی /شیشهای (برای میز صندوق دار، اطالعات نگهبانی و سایر پرسنلی که مواجهه زیادی با افراد دارند توصیه میشود.
۴-۲۶ در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلین رعایت فاصله دو متری رعایت گردد.
۴-۲۷ رعایت فاصله ایمن حداقل دو متر از طرفین در قسمتهای عمومی از جمله نمازخانه، سلف
سرویس و مسیر ورود خروج الزامی است.
۴-۲۸ پرسنل از ازدحام و تجمعات جلوگیری نموده و ارائه خدمات به صورتی انجام شود که صف
ایجاد نشود
۴-۲۹. نظارت دقیق بر تعداد افرادی که همزمان از سانسور استفاده میکنند.) حداکثر ۵۰ درصد
ظرفیت (۴-۳۰ نصب تابلوهای هشدار دهنده در کلیه سانسورها به منظور رعایت تعداد حداکثر افراد و همچنین
عدم صحبت با یکدیگر و تلفن همراه
۴-۳۱ در صورتی که از سرویسهای ایاب و ذهاب مشترک برای کارکنان، از جمله اتوبوس و مینیبوس
استفاده میشود، ضروری است حفظ فاصله حداقل یک متر بین صندلی سرنشینان، رعایت گردد) از ۸۰
درصد ظرفیت خودرو استفاده شود (و اگر از خودروی سواری استفاده میشود با احتساب راننده تعداد
سرنشین از سه نفر نباید بیشتر باشد.
معاونت بهداشت
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۷،
۴-۳۲ کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکههای اجتماعی و ویدئو
کنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار میکنند.
۴-۳۳ پذیر مشتریان بر اساس ظرفیت مکان و در نظر گرفتن ۴ متر مربع به ازای هر نفر تعیین میگردد
۴-۳۴ مدیریت سینما و ت اتر و کنسرت مکلف است با گماردن یک نفر تمام وقت در محل در ورودی نسبت
به کنترل میزان ظرفیت پذیر مذکور متناسب با شرایط کرونایی اقدانم نماید.
۴-۳۵ در ورودیهای مراکز فوق انجام تب سنجی ضروری است از ورود افراد دارای عالیم سرماخوردگی و
تب باالی ۸/۳۷ درجه سانتیگراد جلوگیری گردد.
غربالگری، مراقبت و بازتوانی
۱-غربالگری شاغلین در همهگیری کووید-۱۹
الزم است براساس طرح فاصله گذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار، فعالیتهای زیر انجام پذیرد:
کارکنان درصورت بروز هرگونه عالیم مشکوک، تست سریع تشخیص کووید- ۱۹ را انجام دهند.
بعد از گذشت ۱۴ روز از شروع عالئم، در صورت بهبودی بیمار، نیاز به ارائه تست PCR منفی به
منظور شروع به کارنیست.
۲-مراقبت از گروههای آسیبپذیر
دو گروه زیر با گواهی پزشک معتمد، به عنوان افرادی که در معرض ابتال به بیماری کووید-۱۹
عارضهدار قرار دارند، در نظر گرفته شده است:
گروه الف - بیماران با بیماری زمینهای:
بیماری قلبی– عروقی
فشارخون
دیابت
بیماریهای تنفسی زمینهای
گروه ب- بیماران با نقص ایمنی:
تحت درمان با کورتیکواستروئید بیش از ۵mg/۱۲ پردنیزولون در روز بیش از دو هفته
شیمی درمانی
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۸
بدخیمیها
پیوند اعض ا در ص ورت عدم امکان دور کاری، ش رایط محیط کار برای این افراد به گونه فراهم گردد که
حداقل تماس با س ایر افراد را داش ته باش د. تغ ییر ش غل موقت در محیط کاری و یا تغییر محل کار به
محیطی با شرایط تهویه مناسبتر و کمجمعیتتر میتواند کمک کننده باشد.
بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-۱۹
تمامی شاغلین بعد از ابتال به بیماری کووید-۱۹ الزم است پس از طی دوران درمان و نقاهت.
جهت بازگشت به کار براساس خرین نسخه "راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتال به
کووید-۱۹ "ابالغی از وزارت بهداشت توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.
ماده) ۶) بهداشت موادغذایی) در صورت فعال بودن مراکز تهیه و عرضه موادغذایی (۶-۱ همه مواد غذایی از منابع معتبر و مجاز تهیه گردد.
۶-۲ در مواد غذایی بالقوه خطرناک متناسب با نوع ماده غذایی باید زنجیره سرد یا گرم در مراحل نگهداری
و عرضه مواد غذایی رعایت گردد.
۶-۳ سطح بسته بندی مواد خوردنی و شامیدنی پس از دریافت و خریداری و قبل از استفاده یا ذخیره
سازی کامالً تمیز گردد.
۶-۴ استفاده از مواد خوردنی و شامیدنی با بسته بندی معیوب یا لوده مجاز نمیباشد.
۶-۵ مواد غذایی فاقد بسته بندی حتما" باید پوشش بهداشتی داشته و در ظروف مناسب نگهداری گردند.
۶-۶ در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف، لزوما" از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود.
۶-۷ همه مواد اولیه ازجمله نمک، قند و شکر باید به صورت بسته بندی و یک نفره دارای پروانه بهره
برداری و استاندارد باشد.
۶-۸ مواد شامیدنی شامیدنی باید به صورت بسته بندی شده یک نفره و دارای نی پوشش دار باشد.
۶-۹ در مراکزی که عرضه غذا به صورت سلف سرویس میباشد از ایجاد تجمع و عدم رعایت فاصله فیزیکی
مدیریت و جلوگیری شود.
۶-۱۰ در مراکزی که عرضه غذا به صورت سلف سرویس میباشد باید سرو غذا توسط کارکنان انجام گردد.
۶-۱۱ در صورت استفاده از ساالد و سبزی خوردن ترجیحا" از بسته بندی دارای مجوز استفاده شود. البته
رعایت سالمسازی برای سرو ساالد و سبزی خوردن غیر بسته بندی الزامی میباشد.
معاونت بهداشت
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۹،
۶-۱۲ رعایت دستورالعملهای مربوطه به مراکز تهیه و توزیع مواد غذای صادره از سوی وزارت بهداشت
الزامی است.
۶-۱۳ مواد غذایی که به صورت غیر بسته بندی عرضه میگردد و ماده مصرف میباشد) نظیر انواع مغز
جیل، میوههای خشک مانند برگ هلو، انجیر، قند، شکر، نبات، سبزیجات خشک و امثال ن (باید در
ظروف مناسب و در دار یا دارای پوشش مناسب نگهداری گردد.
۶-۱۴ در صورت فعال بودن مراکز تهیه، عرضه و فرو مواد غذایی نظیر انواع رستوران، کافی شاپ، سفره
خانه و امثال ن بر اساس پروتکل مرتبط با مراکز تهیه، عرضه و فرو مواد غذایی ملزم به رعایت میباشند.
ماده) ۷) بهداشت ابزار و تجهیزات
۱-۷ فاص له ص ندلیها دارای مش تری، بایس تی حداقل ۲ متر باش د لذا به منظور رعایت فاص له، حذف
صندلیهای اضافه یا مشخص نمودن صندلیهای مورد استفاده با رعایت فاصله الزامی میباشد.
۷-۲ همه مهرها، تسبیح، کتب ادعیه و وسایل مشترک از جمله چادر، سجاده و نظایر ن از نمازخانهها به
صورت موقت در صورت فعال بودن نماز خانه جمع وری گردد.
۷-۳ همه وسایل نظافت پس از هر بار استفاده گندزدایی شود.
۷-۴ در صورت وجود رختکن و حمام، الزم است از وسایل بهداشتی شخصی استفاده شود.
۷-۵ سطل زباله دردار پدالی همراه با کی سه زباله محکم) بدون درز و ن شت (به تعدا د کافی در فوا صل و
مکانهای مناسب موجود باشد.
۷-۶ دفع پس ماندها باید به ش یوه بهداش تی در س طلهای دردار پدالی ص ورت پذیرد و کلیه نیروهای
خدماتی در خ صوص جمع وری و دفع پ سماند رعایت تمامی مالحظات بهدا شتی) جمع وری پ سماند در
کیسههای پالستیکی محکم بدون درز و نشت (در خر هر شیفت در دستور کار قرار دهند.
ماده) ۸) نظافت و گندزایی
۸-۱ محصوالت گندزدای مورد استفاده باید دارای پروانه ساخت یا ورود، تاریخ تولید و انقضا باشد.
۸-۲ درصورتی که رقیق سازی ماده گندزدا در ظرف دیگری انجام و نگهداری میگردد باید ظرف در دار
باشد و بر روی ظرف برچسب مشخصات گندزدا از جمله تاریخ تهیه و نام ماده گندزدا به صورت مشخص
درج گردد.
۸-۳ -مواد گندزدا باید براساس دستور عمل شرکت سازنده استفاده و نگهداری گردد.
۸-۴ قبل از گندزدایی باید کلیه سطوح از اجرام و لودگیها پاک گردد و سپس از ماده گندزدا استفاده
گردد.
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۰،
۸-۵ هنگام استفاده از مواد گندزدا از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک استفاده گردد.
۶-۸ غلظت محلول گندزدای مورد استفاده باید مطابق با دستور عمل کارخانه سازنده باشد.
۸-۷ از مخلوط کردن دو ماده گندزدا با هم خودداری گردد.
۸-۸ مواد گندزدا، مواد شیمیایی و سموم باید در محفظه یا کابینت مناسب و در دار مجهز به قفل و دور
از مواد غذایی نگهداری گردد) روی کابینت برچسب مواد شوینده و گندزدا درج گردد (۸-۹ کلیه قفسهها و میز کار و میز سرویس بطور مستمر بعد از پایان هر شیفت کاری که در دسترس
مشتری و شاغلین قرار میگیرند شستشو و گند زدایی گردند.
۸-۱۰ وسایل نظافت پس از هر بار استفاده گندزدایی شود.
۸-۱۱ فرایند نظافت و گندزدایی کامال جدا از یکدیگر انجام شده و نباید هیچگونه اختالطی بین مرحله
شوینده و گندزدایی انجام گیرد.
۸-۱۲ فرد / افراد مس ول نظافت در هنگام نظافت باید از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک، دستکش.
و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی ب ژاول استفاده نمایند.
۸-۱۳ هنگام گندزدایی و نظافت، سالنها باید خالی از افراد بوده و درها و پنجرهها باز گذاشته شوند و
جهت تهویه بهتر هواکش نیز روشن باشد.
۸-۱۴ از تِی مخصوص فقط برای گندزدایی مکانهایی که امکان لودگی وجود دارد استفاده نمایید.
۸-۱۵ سطل زباله، دستمال ها، تِی، وسائل نظافت و گندزدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که
برای مکانهای دیگر استفاده میشود، مجزا باشد.
۸-۱۶ در طول مدت نظافت شاغلین نظافت مراقب باشند لباس، دستکش و ماسک مخصوص پاره نشود
و سیب نبیند و در صورت صدمه ن را تعویض نمایید.
۸-۱۷ نظافت را از یک نقطه غاز و در نقطه مقابل به پایان برسانید) تِی را به صورت مارپیچ حرکت دهید (۸-۱۸" تِیهایی" که برای نظافت کف اتاقها و سالنها و ... استفاده میشود باید دارای چند "سَر"
اضافی باشند.
۸-۱۹ پس از استفاده از پارچه ها، دستمال نظافت و تِی، میبایست در ب داغ شسته و سپس در محلول
مواد گندزدای مورد تأیید وزارت بهداشت به مدت مشخص شده طبق برچسب مربوطه غوطه ور بماند. بعد
از ن در دمای اتاق خشک شده و برای استفاده ماده باشد.
۸-۲۰ در هنگام گندزدایی احتیاطهای الزم در ارتباط با برق گرفتگی به عمل ید.
۸-۲۱ تجهیزات و ماشین الت گندزدایی بعد از پایان کار شسته و به رو مناسب بسته به ظرفیت
تجهیزات و ماشین الت خشک گردند.
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۱،
۸-۲۲ از پاشیدن و ریختن محلولهای گندزدا روی سطوح و کلیدها، تجهیزات برقدار و مواد ناسازگار و
با احتمال انفجار و تش سوزی اجتناب شود.
۸-۲۳ محلهای تجمع از جمله نمازخانه گندزدایی گردد.) در صورت وجود (۸-۲۴ گندزدایی مستمر محیط داخلی سالن و تجهیزات مرتبط حداقل روزی یکبار.
۸-۲۵ سطوح زیر ابتدا تمیز و سپس گندزدایی شوند:
همه تجهیزات و وسایل
دستههای صندلی
دستگیره در و پنجرهها) از جمله سالن ها، سرویسها (ماده) ۹) بهداشت ساختمان
۹-۱ سرویسهای بهداشتی) حمام و توالت (را به صورت مجزا و مستمر گندزدایی گردد.
۹-۲ سطوح دارای تماس مشترک شامل: دیوار و کف، درب ها، دستگیره درها، میز و صندلی، شیر الت.
نرده پله ها، تخت، کمد، کابینت، گوشی تلفن، دستگاههای کارت خوان و خود پرداز ها، کف پو ها.
کلید و پریزها، وسایل عمومی و نظایر ن با دستمال تمیز و خشک شده و سپس گندزدایی گردد.
۹-۳ سیستم لولهکشی صابون مایع و دستمال کاغذی در توالتها و سرویسهای بهداشتی تعبیه گردد.
۹-۴ نصب مواد ضدعفونیکننده دست با پایه نگهدارنده به تعداد مناسب در ورودیها و خروجیها
۹-۵ گندزدایی مستمر محیط داخلی سالن و تجهیزات مرتبط حداقل روزی یک بار.
۹-۶ توصیه میگردد شیر ب روشویی سرویسهای بهداشتی، ترجیحا از نوع پدالی پایی و یا چشمی
باشد.
۹-۷ در صورت وجود اتاق مادر و کودک بعد از هر مرتبه استفاده با مواد گندزدا با پایه الکل گندزدایی گردد) بدون حضور افراد (۹-۸ در صورت وجود صندوق امانات الزم است کلیه وسایل کوچک) کفش، کیف دستی و نظایر ن (قبل
از تحویل گرفتن در داخل کیسههای نایلونی قرار گیرند.
ماده) ۱۰) تهویه
۱۰-۱ فراهم نمودن امکان استفاده حداکثری از تهویه طبیعی در مراکز مذکور از طریق نصب پنجرههای
باز شونده به میزان حداقل ۴۵ درجه و با مساحت ۱۰ الی ۲۰ درصد مساحت کف به گونهای که به ازای
هر یک از کارکنان و بازدیدکنندگان حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین گردد.
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۲،
۱۰-۲ فراهم نمودن امکان استفاده حداکثری از تهویه ۲ طرفه) باز نمودن پنجرههای متقابل همزمان (در
مراکز فوق به گونهای که به ازای هر یک از کارکنان و بازدیدکنندگان حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین
گردد.
۱۰-۳ فراهم نمودن امکان تعویض هوای محیط با هوای زاد در مراکز فوق حداقل به اندازه ۶ بار در ساعت
و یا به ازای هر یک از کارکنان و بازدیدکنندگان حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین گردد.
۱۰-۴ در صورتی که تعداد پنجرههای کافی نباشد با نصب اگزهاست فنهای مکشی با دبی مناسب به
سمت خارج از ساختمان مراکز فوق به گونهای که به ازای هر یک از کارکنان و بازدیدکنندگان حداقل
۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین و یا ۶ بار در ساعت، تعویض و جابه جا گردد.
۱۰-۵ از قرار دادن فن) پنکه (به طریقی که به طور بالقوه باعث جریان مستقیم هوا از یک شخص به شخص
دیگری شود خودداری گردد. استراتژی مناسب استفاده از فنهای پنجرهای و هدایت هوای داخل به بیرون
ساختمان میباشد.
۱۰-۶ استفاده از فنهای مکشی و یا دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر مناسب و ترجیحا" هپا با توان
مناسب در کلیه سانسورهای ساختمان مراکز فوق و روشن نمودن ن در تمام ساعات کار فعالیت
۱۰-۷ در فضاهایی که نمیتوان تهویه و جابجایی هوای زاد را به میزان کافی انجام داد. توصیه میشود
میزان دی اکسید کربن موجود در هوا پایش شود و از دستگاههای تصفیه هوای مجهز به فیلتر مناسب و
ترجیحا" هپا متناسب با اندازه ساختمان مراکز فوق و به تعداد کافی استفاده گردد.
۱۰-۸ توصیه میشود با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان امکان باز نمودن پنجرهها فراهم نمیباشد
دستگاههای تصفیه هوای مجهز به فیلتر مناسب و ترجیحا" هپای استاندارد برای نصب در اتاقهای فاقد
پنجره ساختمان مراکز فوق به تعداد کافی خریداری و نصب شود.
۱۰-۹ کلیه سرویسهای بهداشتی مجهز به اگزاهاست فن به تعداد کافی و با ظرفیت مناسب بوده و در
زمان فعالیت مراکز فوق روشن باشد.
ماده) ۱۱) آموزش بهداشت
۱۱-۱ روشهای آموزشی مناسب
معاونت بهداشت
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۳
دستور عمل شستن دستها برای پیشگیری از انتقال بیماریهای تنفسی به تعداد کافی در محل
سرویسهای بهداشتی نصب گردد.
موز به صورت مجازی) ازجمله شبکههای مجازی، وب سایتها ( در صورتی که موز از مسیرهای مجازی امکان پذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصله
حداقل دو متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بالمانع است.
۱۱-۲ رسانههای مورد نیاز برای آموزش موضوعات مختلف:) موضوعات مورد آموزش در بند ذیل
درج شده است ( نصب استند و بنرهای اطالع رسانی
نصب پوسترهای موزشی
در صورت امکان، ارسال پیامکهای موزشی به گوشیهای همراه
در صورت امکان، ارسال پیامهای موزشی در گروههای مجازی مربوطه
در صورت امکان، انتشار تیزر، اینفوگرافی یا موشن گرافی در فضای مجازی
در صورت امکان، استفاده از صفحات نمایشی) LED) جهت پخش پیامها و تصاویر موزشی
۱۱-۳ موضوعات مورد آموزش برای گروههای هدف
شنایی با بیماری کرونا ویروس
شنایی با عالیم ابتال به این ویروس
شناسایی افراد مستعد ابتال
شنایی با نحوه انتقال بیماری
شنایی با زمان و نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی
موز مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح
موز شنایی با نحوه پوشیدن و در وردن وسایل حفاظت فردی
شنایی با نحوه صحیح دفع یا گندزدایی کردن وسایل
موز نکات بهداشت فردی و فاصله گذاری
توصیه ماندن در خانه
روهای بهداشتی مراقبت از بیماران در منزل
معرفی سامانه ۱۹۰،
۱۱-۴ نمونه فعالیتهای آموزشی
معاونت بهداشت
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۴
نصب استند یا بنرهای موزشی برای بکارگیری تمهیدات الزم در جهت مقابله با شیوع کرونا
ویروس در محل کار
نصب پوسترهای هشدار دهنده در خصوص چگونگی انتقال بیماری کرونا
نصب پوستر یا بنر راهنمای نحوه صحیح شستشوی دستها در محل کار خصوصا سرویسهای
بهداشتی و محل سرو غذا
موز نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست به شاغلین
نصب پوستر مرتبط با بیماری و توصیه ماندن در خانه در صورت وجود عالئم
نصب تابلوهای موزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماریهای تنفسی به تعداد کافی در محل؛
موز توصیههای مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی یا رنج
موز اقدامات الزم جهت پیشگیری از ابتال به بیماری به کارکنان و مراجعه کنندگان
نصب بنرهای موزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماریهای تنفسی
نصب پوستر موزشی نحوه صحیح استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
نصب پوستر نحوه صحیح پوشیدن، در وردن و دفع وسایل حفاظت فردی
بارگذاری پیامهای بهداشتی بر روی سایت و شبکههای مجازی
نصب پوستر سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت، درمان و موز پزشکی به شماره تلفن
۱۹۰ جهت اعالم موارد غیر بهداشتی به سامانه مذکور
ماده) ۱۲) ممیزی بهداشتی مراکز
۱۲-۱ کلیه مراکز موظفند نسبت به انجام خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی) ممیزی بهداشتی (واحد
خود بر اساس دستورالعمل ابالغی وزارت بهداشت اقدام نمایند باشد که انجام این برنامه توسط بخش
خصوصی انجام میگردد.
۱۲-۲ بر اساس دستورالعمل ابالغی وزرات، اصناف موظفند با استفاده از یکی از گزینه های:
- دفاتر خدمات سالمت دارای پروانه معتبر
- مشاوران زاد یا تحت استخدام دارای صالحیت
- مدیر، مالک یا متصدی واحد صنفی دارای صالحیت
ماده) ۱۳) مسئولیت اجرای پروتکل
۱۳-۱ مس ولیت حسن اجرای پروتکل حاضر بر عهده مدیریت اماکن موضوع این پروتکل میباشد.
معاونت بهداشت
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۵،
۱۳-۲ مراکزی که مفاد این راهنما را رعایت نمیکنند یا امکان تأمین شرایط راهنمای حاضر را ندارند
اجازه فعالیت نداشته و مس ولیت نظارت و کنترل نها با اتحادیه یا سازمان مس ولِ) صادرکننده مجوز (میباشد.
۱۳-۳ مش اغل این گروه مورد بازرسی س طح بندی ش ده قرار خواهند گرفت) متص دی واحد، بازرس ان
اتحادیه و اتاق اصناف، ممیزان و بازرسان وزارت بهداشت (۱۳-۴ درصورت عدم توجه به واکسیناسیون، با واحد مربوطه مطابق مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری
کرونا به عنوان عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی برخورد خواهد شد) از جمله اقدامات قانونی مانند: عدم
تمدید کارت بهداشت، صدور عدم صالحیت مشاغل برای دریافت پروانه (معاونت بهداشت
پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس (فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سالمت محیط و کار در سینماها و سالنهای تئاتر و نمایش (۱۶
پیوست ۱:روش درست شستشوی دستها
دستها باید با ب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه به رو زیر شسته شوند:
۱ -دستها را مرطوب کنید.
۲ -از صابون مایع استفاده کنید.
۳-کف دستها را خوب به هم بمالید.
۴ -انگشتان را بشوئید.
۵ -مچها را بشوئید.
۶ -بین انگشتان را بشوئید.
۷ -بکشی کنید.
۸ -با دستمال کاغذی خشک کنید) استفاده از حوله یکبار مصرف نیز مورد تایید است
۹ -شیر ب را با همان دستمال ببندید.
۱۰ -دستمال را در سطل زباله در دار بیندازید.