به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این میزان تولید مشتمل بر ۱۹۴ هزار و ۶۹۰ تن تایر است.
تولیدات تایرسازان در ۹ ماهه امسال از نظر وزنی تعداد حلقه سه درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان میدهد.
در ۹ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۸ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۱۲ حلقه تایر به وزن ۲۰۰ هزار و ۵۰۳ تن تولید شده بود.
جزئیات تولید تایر
در ۹ ماهه امسال کارخانجات داخلی ۱۱۲ هزار و ۴۵۷ تن مشتمل بر ۱۵ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۳۱۰ حلقه تایر خودروهای سواری تولید کردند که ۵۷.۷ درصد کل تولیدات را شامل میشود.
تولید تایر سواری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزنی کاهش پنج درصدی و از نظر تعداد حلقه افت چهار درصدی داشته است.
تا پایان آذرماه در تولید تایرهای وانتی در هر دو بخش بایاس و رادیال رشد به ثبت رسید و شرکتها موفق به تولید ۲۰ هزار و ۷۷۸ تن از این تایرها شدند که حاکی از رشد ۱۴ درصدی است.
در تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
تولید تایرهای باری و اتوبوسی نیز بدون تغییر نسبت به ۹ ماهه پارسال به ۴۲ هزار و ۱۱۵ تن رسید.
در مدت یاد شده تایرسازان در تولید لاستیکهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی کاهش عملکرد داشتند. در این مدت ۲ هزار و ۶۰۶ تن تایر کشاورزی سبک (افت ۲۱ درصدی)، ۱۲ هزار و ۹۸۹ تن تایر کشاورزی سنگین (کاهش چهار درصدی) و سههزار و ۷۴۷ تن تایر راهسازی و صنعتی (افت ۲۰ درصدی) تولید شد.
سایر محصولات
برپایه این آمارها، کارخانجات تایرسازی در ۹ ماهه امسال ۱۴ هزار و ۲۰۵ تن تایر دوچرخه و موتور تولید کردند که در همسنجی با پارسال رشدی ۱۶ درصدی داشته است.
با این حال، در بخش تیوب با یک درصد افت عملکرد در مقایسه با مدت مشابه پارسال، هفتهزار و ۵۰۷ تن تولید انجام شد.
گفتنی است کارشناسان بخشی از دلایل کاهش تولید تایر را اشباع بازار از تایرهای رادیال عنوان میکنند که موجب کاهش تمایل به تولید آنها شده است.
مشکلات حمل بار از مبدا چین به کشور، نوسان نرخ ارز، قطعی برق صنایع از جمله تایرسازان و افزایش قیمت مداوم مواد اولیه داخلی بدون آنکه در عمل امکان افزایش قیمت متناسب فرآوردهها وجود داشته باشد، از جمله دیگر دلایلی است که برای سومین ماه متوالی کاهش تولید تایرسازان را رقم زده است.