به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا ابن الدین حمیدی، جانشین سازمان بسج اساتید کشور در آستانه سالروز شهادت مصطفی چمران طی یادداشتی از این شهید والا مقام به عنوان الگوی استاد بسیجی تراز در دهه پنجم انقلاب اسلامی نام برد.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
بسمه تعالی
«دغدغه مندی» واژهای دیر آشنا و قریب به ذهن ایرانیان غیور، مسلمان و انقلابی است. این واژه عامل مهاجرت شهید چمران در سال۱۳۴۲ از کالیفرنیا به کشور مصر بود که بواقع مهاجرت از رفاه جهان اول به رفاه جهان سوم و گذار از اوامر نفس جاهطلب به کسب اطمینان قلبی برای اطاعت امر پیامبر درون و کسب رضای الهی بود. این هجرت گذاری بود از جایگاه مرجعیت علمی در آزمایشگاه پلاسمای ناسا به یک پادگان نظامی در مصر و زندگی در یک کانکس فلزی در هوای گرم و بدون امکانات همراه با خانواده ۵ نفری، برای فراگیری روشهای عملی مجاهدت فی سبیل الله بود.
در همین مقطع تاریخ، در بخش دیگری از جهان اسلام، مردم روستای ضاحیه در جنوب کشور لبنان و به عنوان بخشی از شیعیان لبنان هیچ جایگاهی در طبقات و قشریندی اجتماعی آن کشور نداشتند. آنها را همانند اقلیتی بی قدر در میان اقشار جامعه مینگریستند. به این لحاظ دست آنها از مواهب زندگی کوتاه بود. هر از چند گاهی اهالی کشور فرانسه به عنوان کشور «مادر مهربان» کمکهای غذایی و مالی برای آنها گسیل میکرد.
شهید چمران با درک چنین موقعیتی از مردم این منطقه، و غلیان دغدغه مندی دینی نسبت به مسلمانان، با غلبه بر نفس خود، و براساس سنت دینی دوسال بعد مجددا بر طبل رحیل هجرت کوبید و همراه با آیت الله شهید صدر در میان این مردم حضور یافت. او برای تامین نسلهای آینده این مرز و بوم، توسعه منابع انسانی را هدف گذاری کرد و یک مجموعه آموزشی و تربیتی را بنا نهاد.
تاسیس هنرستان فنی حرفهای در این روستا نقش شهید والامقام را از عضویت هیئت علمی دانشگاه بروکلی کالیفرنیا به ریاست هنرستان بدون امکانات در منطقه جنوب لبنان تغییر داد. او در سالهای متمادی و با کمک شهید ایت الله صدر نظام تربیتی خاص را منبعث از مکتب گهربار شیعی بنیان نهاد و فرزندان مسلمان و با انگیزه مردم را جهت آموزش فنی حرفهای تحت نظام تربیتی ویژه قرار داد. جالب است و باید دانست که امروزه اغلب فرماندهان جهادی حوزه مقاومت در منطقه لبنان و فلسطین هنرجویان همان هنرستانی هستند که این دو شهید والامقام سنگ بنای آن را گذاشتند.
اما سئوال اصلی این است که اگر مقام عظمای ولایت این شهید را به عنوان شهید شاخص بسیج اساتید معرفی کردهاند، و روز بسیج اساتید را روز شهادت این عزیز قرار دادهاند، علت چیست؟ امروز و در دهه پنجم انقلاب اسلامی اساتید بسیجی کدام نقش را باید ایفا کنند تا برازنده نام این شهید باشند؟ و استاد بسیجی با درس آموزی از شهید دکتر مصطفی چمران و سرلوحه قرار دادن مشی دغدغه مندی او امروز کدام جریان باید طلایه دار باشد؟
پیروزی انقلاب اسلامی در چهاردهمین قرن ظهور اسلام در ایران، سبب شد تا برای اولین بار در طول تاریخ اسلام زمینه کسب قدرت سیاسی توسط مسلمان فراهم آمده و جمهوری اسلامی ایران با زعامت، ولی فقیه مطلق تاسیس شود. بی شک این پیروزی میتواند زمینه ساز ظهور حجت خدا بر زمین گردد. آنچه که بیش از هرچیز در این شرایط از اهمیت برخوردار است؛ حفظ این دستاورد سترگ و بسط در زمین و تعمیق آن در بنیان و کشور است.
نهضت استادی بسیج اساتید با درک چنین موقعیتی، تمامی ظرفیت اساتید مومن، مجاهد، دغدغهمند و انقلابی را به عرصه تاریخ معاصر آورده است و تلاش دارد تا در سه زمینه از سه ظرفیت ذاتی اساتید برای کمک به حکمرانی دینی تازه تاسیس نقش آفرینی کند:
الف) حوزه علمی و پژوهشی:
- اساتید بسیجی برای تولید علم نافع و اجتماعی با تشکیل گروههای حداقل سه نفری با تخصصهای مشابه و یا نزدیک به هم و در تناسب با مشکلات زیست بوم خود، اقدام به تشکیل گروههای علمی مسئله محور کرده و برای حل مشکلات مربوطه بسته سیاستی تهیه کرده و به حکمران مربوطه اهداء میکنند.
- همچنین با تشکیل کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره در خصوص مسائل مبتلابه کشور و انقلاب اسلامی، در تولید علم بویژه علوم انسانی پیشقدم خواهند شد.
- آنها برای رفع نقاط بحرانی خطوط تولید راهبردی زیست بوم خود و نیز قطع وابستگی خط تولید از مواد اولیه، تکنولوژی، روش تولید، قطعه و ... به خارج، برای کشف راه حل نقاط کور و بحرانی خط تولید آزمون علمی رقابتی برگزار میکنند. آنها به منظور تقویت اقتصاد زیست بوم و نیز کشور خود این یافتهها را جهت تسهیل در چرخه تولید صنعت و تقویت اقتصاد مقاومتی در اختیار قرار میدهند.
ب) در حوزه سیاسی:
- اساتید بسیجی با تشکیل گروههای تخصصی حداقل سه نفره به رصد و پایش نحوه حکمرانی در دستگاههای کشور در تمامی ردهها میپردازند.
آنها با کشف انحراف حکمران از؛ قوانین، دین، عرف و نیازهای شناخته شده مردم، به میدان آمده و براساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر بویزه در بخش مربوط به حاکمان به مسئول مربوطه تذکر خصوصی میدهند همچنین اگر معروفی انجام شده باشد اقدام به تقدیر و تشکر از مدیر مربوطه میکنند.
- اساتید بسیجی در راستای انجام جهاد تبیین برای مقابله با تلاشهای دشمن در قلب واقعیتهای انقلاب اسلامی و نظام به میدان آمده و در تمامی عرصهها و تمامی مجامع حضور یافته به تبیین حقایق میپردازند.
در مجموع اساتید بسیجی در ماموریتهای علمی پژوهشی خود، پس از بررسیهای علمی و نیز در ماموریتهای سیاسی خود، پس از رصد نظام حکمرانی، به جهت مطالبه راه حلهای ماحصل از یافتههای علمی و نیز اصلاح رفتار مدیران و حاکمان، ماحصل از کشف انحرافات احتمالی آنها، لزوما مسیرهای شرعی و قانونی را طی میکنند. آنها براساس آموزههای دینی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر ابتدا موضوع را با مدیر مربوطه در نظام حکمرانی مطرح میکنند. سپس در صورت فقدات اثربخشی موضوع را مورد پیگیری قانونی و در نهایت با پشتیبانی افکار عمومی مورد مطالبه گری قرار میدهند.
ج) در حوزه فرهنگی:
- اساتید بسیجی هر شهر از تمامی دانشگاههای شهر مورد نظر تحت عنوان تشکیل "جبهه علمی فرهنگی" ماهانه گردهم جمع شده و گزارش فعالیتهای فوق الذکر را به اطلاع سایر همکاران بسیجی میرسانند. این اقدام سبب هویت بخشی اساتید بسیجی در شهر مورد نظر میشود.
برگزاری اردوهای راهیان نور با روش جدید تحلیلی و نیز اردوهای راهیان علم و فناوری برای شناسایی ظرقیتهای علمی کشور از دیگر فعالیتهای فرهنگی اساتید بسیجی در کانونهای دانشگاهی کشور است.
تلاش برای برقرار کردن ارتباط منظم و پیوسته هر استاد با مسجد محله زیست بوم و نیز مشارکت فعال در برگزاری مناسبتها از دیگر فعالیتهای فرهنگی اساتید بسیجی است.
- تشکیل گروههای جهادی اساتید برای کمک علمی و عملی به جریان سازندگی و محرومیت زدایی کشور در تمامی کانونهای بسیج اساتید نیز از دیگر فعالیتهای اساتید بسیجی است.
در پایان با طلب آمرزش برای روح بلند شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای اهل علم و شهید دکتر مصطفی چمران، از خداوند متعال خواستار توفیق نقش آفرینی مسئولانه و خدمت صادقانه اساتید بسیجی برای حفظ و ارتقای نظام حکمرانی دینی در کشور عزیز ایران و جهان را مسئلت دارم.