گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در روزهای گذشته اعتراضاتی از سمت تجار، اصناف و مردم راجع به عدم پاسخگویی صحیح مرکز تماس سامانه جامع تجارت و سامانه همتا به سؤالات و مشکلات آنان درز کرد.
مرکز تماس سامانه جامع تجارت یکی از شلوغترین و تخصصیترین مراکز پاسخگویی دولتی است که به گروههای گوناگونی از مردم مانند تجار، اصناف، رانندگان ترانزیت و خریداران تلفن همراه خدماترسانی میکند و طبق آمار منتشر شده این سامانه در طول سال تقریباً به بیش از ۳ میلیون تماس پاسخ میدهد.
سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری، پرتال ارزی یا نظام یکپارچهی معاملات ارزی نیما، سامانه جامع حملونقل سامانه جامع امور گمرکی و سامانه همتا از جمله زیرسامانههای سامانه جامع تجارت هستند که با کسبوکار انبوهی از فعالان اقتصادی ارتباط مستقیم دارد.
وزارت صمت در سال اخیر در تصمیمی غیرکارشناسی تصمیم گرفت با بازپسگیری پروژههای برونسپاری شده به بخش خصوصی، مرکز تماس سامانه جامع تجارت را مجدداً به درون وزارتخانه منتقل کند که این اتفاق علاوه بر تحمیل دولتیسازی پروژهها و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، کیفیت و کمیت پاسخگویی بهینه به کاربران سامانه جامع تجارت را مشکل جدی روبهرو ساخته است.
متأسفانه اکنون پاسخگویی اپراتورهای مرکز تماس سامانه جامع تجارت بر خلاف شیوه رایج خدمات مراکز پاسخگویی در کشور، بدون هیچگونه آگاهیبخشی از تعداد افراد در صف انتظار یا زمان انتظار برای اتصال به اپراتور بوده است و طبق شواهد موجود فقط «بوق اشغال» یا صرفاً «آهنگ انتظار ممتد» پخش میکند.
این قضیه به نوبه خود برای اقشار مختلفی که با این سامانه در ارتباط هستند، مشکلات و سردرگمی متعددی را به همراه آورده است. تجار، اصناف، رانندگان و خریداران تلفن همراه از جمله مهمترین افراد مرتبط با سامانه جامع تجارت و مرکز پاسخگویی آن هستند.
بهعنوان نمونه در بخش سامانه همتا که بعضاً خریداران و فروشندگان تلفن همراه با آن سروکار دارند، اکنون اگر به شکل فوری و در هنگام خرید سؤال و ابهامی در مورد رجیستری تلفن همراه داشته باشند باید در مدت طولانی و نامعینی پشت خط تلفن منتظر مانده و شاید هم در آخر موفق به دریافت پاسخ سؤالات خود نشوند.
همچنین اخبار حاکی از آن است که واردکنندگان متقاضی ارز و ثبت سفارش واردات نیز دچار مشکلات مشابه اینچنینی هستند و همین قضیه روند راهنمایی و حل مشکلات تجار را با مشکل مواجه کرده است..
یکی از تجار آگاه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه اخیراً با تماس به مرکز تماس سامانه جامع تجارت پیامی مبنی بر واگذاری مرکز پاسخگویی این سامانه به شرکت مگفا وابسته وزارت صمت اعلام میشود، گفت: متأسفانه از اوایل امسال این مرکز پاسخگویی دچار مشکلات متعددی شده است و راهنمایی مناسبی برای حل مشکلات ثبت سفارش و تجاری دریافت نمیشود.
وی با بیان اینکه هم اکنون با اتصال تماس به این مرکز باید دقایق طولانی پشت خط انتظار قرار گرفت، گفت: متأسفانه برخی مواقع بعد از ساعتها انتظار، کسی پاسخگوی سؤالات ما نخواهد بود.
وی با بیان اینکه سالهای گذشته مرکز تماس پاسخگویی سامانه جامع تجارت با وجود مشکلاتی که داشت، اما بههرحال در هر ساعتی پاسخگوی تجار بود، گفت:، اما اکنون متأسفانه هیچگونه پاسخگویی از مرکز تماس این سامانه وجود به تجار و اصناف وجود ندارد و کارهای جاری واردکنندگان کالا با مشکل مواجه شده است.