به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخن، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان به ویژه شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر گفت: حضور حضرتعالی در اجلاس روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارک های علم و فناوری را مغتنم دانسته و میستاییم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: خداوند بزرگ را شکر گذاریم، که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه عرصهها هستیم.
وی افزود: همانگونه که استحضار دارید، در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود، که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور در حال حاضر است.
زلفیگل با اشاره به تعدا دانشجویان گفت: اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در کشور وجود دارد. ۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار 110 هزار مقاله بوده، که از این تعداد، حدود 78000 مقاله در مجلات تحت نمایه بینلمللی منتشر شده است، که منجر به کسب رتبه 15 در تولید علم جهان شده است. بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بینالمللی انجام شده است، که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آنها در عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افقهای جدید علم و علوم نوپدید دارد.
وی با شاره به برنامه ریزی و تدبیر علمی گفت: با برنامهریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در طی یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بینالمللی قرار گرفتند، این در حالی است که در طی چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بینالمللی قرار گرفته بود.
زلفیگل با اشاره به تلاش جهادگران عرصه علم و فناوری گفت: وظیفه خویش میدانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست مریزاد عرض نموده و تلاش ایشان را بستایم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با شاره به تحقیقات کابردی و قراردادهای انجام شده بین دانشگاه و صنعت گفت: توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است. در سال 1400 مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاهها و پژوهشگاهها، از مرز 000/41 میلیارد ریال عبور کرد. در این راستا سامانه نظام ایدهها و نیازها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار میرود که این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.
وی با اشاره به اشتغال زایی پارکهای علم و فناوری گفت: در راستای تحقیقات توسعهای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد تاسیس شد. خوشبختانه در طی سال گذشته بیش از ۲۵ هزار شغل در واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک¬های علم و فناوری ایجاد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در راستای تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی، بازنگری نظام سنجش و انگیزش نیز، مد نظر قرار گرفت. از آنجایی که آموزش پژوهش محور، پژوهش آموزش محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش نیاز افزایش کار آمادگی دانشآموختگان دانشگاهی می باشد، بازنگری در نوع سیاستگذاری ارکان آموزش اعم از ، یاددهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجراست. امید است که با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمتبنیان و تمدنساز، گامهای موثری برداریم.
زلفیگل در رابطه با برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی گفت: برنامهریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.
اگرچه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرابخشی لازم است، در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پـایه ایجاد شده، که در حال انجام وظیفه سـازمانی خویش میباشند.
وی افزود: در سال گذشته افزایش بهرهوری در نظام اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت. ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف، به گونهای که هر ذینفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هر لحظه تقاضای اداری خویش را رصد نماید و مدیران فرادستی به صورت لحظهای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با شاره به تأسیس سامانه(درگاه آشنایی نخبگان و دانشمندان گفت: در راستای ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.
وی به اوقات فراغت دانشجویان و تشکلهای دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکلهای اسلامی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و صنفی، هیئتهای مذهبی از جمله وظایف اصلی دیگر، در دانشگاهها میباشد. در این راستا، به اختصاص 3 % از اعتبارات دانشگاهها، برای امور فرهنگی مذکور تأکید شده است. نسبت ۳ به ۱ ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاسهای رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای، آموزش حرفهای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاورهای و فعالیتهای اجتماعی و مذهبی دانشجویان عزیز میباشد، که نباید روسای محترم دانشگاهها از آنها غافل باشند.
وزیر علوم با شاره به سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: خوشبختانه به یمن سفرهای پر خیر و برکت رئیس جمهور به تمامی استانهای کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایستهای را برده و خواهد برد. از طرف جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص 58 هزار میلیارد ریال جهت تکمیل و تجهیز 700 هزار متر مربع پروژههای نیمهتمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر را داریم.
زلفیگل افطود: یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژههای نیمهتمام، در سالهای آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.
وی به اقدامات روساهای دانشگاهها اشاره کرد و گفت: روسای مؤسسات آموزش عالی، جهت تحول در عرصه های علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر باید انجام شود.
1. تلاش در جهت تحقق برنامههای تحولی دولت محترم در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی
2. استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری
3. عملیاتی نمودن بیمه پژوهش و فناوری، براساس آییننامه تولید دانشبنیان مربوط به وزارت عتف، که اخیراً در هیئت محترم دولت مصوب شده است.
4. حاکم شدن ارزش.های انقلاب بر محیط دانشگاهها، مطابق راهبردهای موجود در سند دانشگاه اسلامی
5. پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم
6. ارزشیابی مدیران بر اساس میزان عملیاتی نمودن برنامه راهبردی مصوب هیئت امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی
7. تلاش در جهت کسب حمایت فرابخشی برای مهارت محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت، حضور دانشجویان عزیز در وزارتخانهها و صنایع مختلف ضروری است
8. اولویت دادن به پروژههای نیمهتمام در بخش عمرانی
9. اختصاص اعتبارات به موسسات آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهرهوری و قیمت تمام¬شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی
10. استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری، تأمین مالی و نظارت بر فعالیتهای این حوزه
11. عملیاتی نمودن آییننامه دانشبنیان مصوب دولت در حوزه وزارت عتف
12. استفاده از ظرفیت قانونهای جهش تولید و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
13. برنامهریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان، در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد
وی در ادامه گفت: در پایان از جامعه فرهیخته دانشگاهی و شما روسای موسسات آموزش عالی که آموزش حضوری را با شور و نشاط، آغاز کردید، تشکر نموده و اعلام میدارم که سال تحصیلی 1401 - 1402 کاملاً حضوری می باشد. انتظار میرود که از بسترها، شیوهها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاسهای حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایشهای علمی و کارگاههای آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری بشود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در به رمز موفقیت آموزش نسل امروز اشاره کرد و گفت: یادمان باشد که آینده داران و آینده سازان میهن اسلامی به عنوان امانت ملت شریف ایران به ما دانشگاهیان سپرده می شوند، فرصت خدمت به نسل های آینده را غنیمت بدانیم و نسل های عالمتر، عاقلتر و داناتر را به جامعه خویش تقدیم نماییم. رمز موفقیت آموزش مؤثر نسل جوان امروز، در گرو عشق، حلم، محبت و مدارا نهفته است