به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، روحالله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم آغازین کارگاه دو روزه دانشافزایی و راهبری طرحهای ملی و اشتغال محور که روز دوشنبه ۲۵ مهرماه در مرکز تربیت مربی فنی و حرفهای کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه نیاز آموزشی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر است و حوزه آموزش در دنیا هرگز تعطیلی بردار نیست، گفت: توانمندی جهاد دانشگاهی دارا بودن شبکه آموزشی فعال و یکی از بزرگترین فعالیتهای جهاد در همه کشور آموزش است که در سطح آموزش عالی، واحدهای علمی کاربردی و آموزش در سطح دورههای کاربردی کوتاه مدت را شامل میشود و بسیاری از نهادهای کشور در این چند دهه از خدمات جهاد استفاده کردهاند.
به گفته دهقانی فیروزآبادی دو ویژگی بارز جهاد دانشگاهی داشتن شبکه و بازاریابی است که اگر در کنار ویژگی سوم یعنی تولید محتوای فاخر قرار بگیرد موجب توسعه زیست بوم کسب و کار در کشور و رونق فضای کسب و کار آفرینی در جهاد دانشگاهی میشود.
وی افزود: بنابراین حرکت کردن جدی به سمت تولید محتوا در این راستا و برگزاری دورههای تئوری و عملیاتی مرتبط با نیاز مردم در این زمینه اهمیت دارد. برگزاری دورههایی که منجر به ایجاد اشتغال مناسب باشد یا افراد در شغلهای خود کاربردیتر عمل کنند.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در گذشته مدرک گرایی رواج داشت، اما اکنون مردم فقط به دنبال محتوای کلاسیک نیستند، اظهار کرد: دورههای مهارت افزایی اکنون با همین هدف برگزار شود؛ بنابراین باید در جهت ایجاد دورهها و محتوای فاخر و نافع در مراکز جهاد دانشگاهی مطابق با نیاز جامعه تلاش شود و باید تمام هدف گذاری در سال پیش رو این باشد.
وی ادامه داد: مطلب دیگر اینکه در جهاد دانشگاهی ظرفیتهای ثابتی داریم، اما اکنون زیست بوم آموزش کشور تغییر کرده و شغلها و مهارتهای جدید مطرح شده که شاید در جهاد تخصص کافی در آموزش آنها نداشته باشیم؛ بنابراین باید به جهاد دانشگاهی به عنوان زیر ساخت نگاه شود و از نیروهای جوان و شرکتهای علاقهمند به بودن در زیر چتر جهاد دانشگاهی برای این منظور دعوت شود.
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: اکنون اگر ۷ هزار عضو ثابت جهاد داریم باید ۷۰ هزار نفر هم عضو افتخاری داشته باشیم؛ بنابراین هدف گذاری را باید به داشتن ۷۰ هزار جهادگر در کشور ببریم. باید اجازه دهیم جوانان بیرون نیز از زیر ساخت و امکانات جهاد دانشگاهی استفاده کنند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. به این صورت موجب برند سازی جهاد دانشگاهی نیز میشود.
وی در پایان گفت: از مزیتهای جهاد علم در کنار عمل است. مجموعههای زیادی داریم که با داشتن زیر ساخت عملی باید نظام آموزشی با نظام عملی پیوند بخورد.