به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی سلاجقه افزود: برای اجرای بندهای قانون هوای پاک دستگاهها و وظایف آنها مشخص شده است، بر اساس آن در نشستهای مشترکی که با هدف بررسی این وظایف و چگونگی اجرای آنها با سازمان حفاظت محیط زیست برگزار میشود، تاکید شد که دستگاهها مطابق وظایفشان برآورد کنند که در سال ۱۴۰۲ برای اجرای بندهای قانون هوای پاک که به آنها تکلیف شده، به چه میزان اعتبار نیاز دارند.
وی اظهار داشت: در هیات دولت از همکاران درخواست کردم حتما یک تا دو هفتهای که کار بودجه در حال انجام است، مسائل مربوط به هوای پاک و اعتباراتی که تاکنون برآورد و احصاء شده را در دستور کار قرار دهند تا مشخص شود که در سال ۱۴۰۲ به چه میزان پول نیاز است تا مصوب شود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: بر این اساس تمام دستگاهها برآورد کردند که برای اجرای بندهای قانون هوای پاک که به آنها تکلیف شده در یک بخش به ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و در بخشی دیگر به سه میلیارد دلار نیاز است که امیدواریم دستگاهها از بودجه خود دفاع کنند و این ارقام در اعتبارات ۱۴۰۲ مصوب شود.
در سال ۱۴۰۱ یک ردیف بودجه برای آلودگی هوا دیده شده بود و مبلغی هم تامین شد که امیدواریم سال آینده این اعتبار پربارتر شود. وی درباره افزایش کیفیت خودروی تولید داخل اظهارداشت: دولت به این نتیجه رسیده که باید کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد، در واقع برای داشتن هوای پاک در سال ۱۴۰۱ برای کاهش آلودگی هوا ۶۲ حکم به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب شد که قرار شد تمام دستگاههای مرتبط با کاهش آلودگی هوا این احکام را اجرا کنند، اکنون در راستای همان بحث اگر اعتباری دیده و مصوب شود حتی اگر ۵۰ درصد این اعتبارات هم به تصویب برسد؛ گام بزرگی در بحث اجرای قانون هوای پاک برداشته میشود.
سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور ۶۲ حکم در زمینه قانون هوای پاک در دولت مطرح کرد که ۲۸ حکم برای منابع متحرک، هشت مورد مربوط به منابع ساکن و ۲۶ حکم مربوط به برنامههای عمومی بود که در این راستا تقسیم کار انجام شد و میزان اعتبار این حکمها و زمان اجرای آنها نیز مشخص شده است، توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها، نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوسهای قدیمی در حال تردد، توزیع سوخت استاندارد، سولفور زدایی از نفت کوره، تجهیز نیروگاههای حرارتی به سیستمهای کاهش آلودگی، ارتقاء پایش سازمان محیط زیست، معاینه فنی موتورخانهها و سامانههای احتراقی در این احکام دیده شده در واقع این تکالیفی از جنس هزینهای است که در قانون هوای پاک هم به آنها تاکید شده بود، اما به علت نبود اعتبار روی زمین ماندند که در نظر است با تصویب این احکام اعتبار مورد نیاز این بندها تامین شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در راستای این احکام اقدامات خوبی در زمینه خودروهای فرسوده، موتورسیکلتهای کاربراتوری و سوخت در حال انجام است، وزارت نفت در بحث بهینه سازی سوخت گامهای خوبی برداشته است، در بحث سولفور کم در سوخت هم کارای خوبی انجام شده که امیدواریم تمام این اقدامات دست به دست هم دهند تا اتفاقات خوبی برای هوای کشور رقم بخورد.
سلاجقه در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که ردیف بودجه مستقلی برای اجرای قانون هوای پاک دیده شود؟ گفت: در سال ۱۴۰۱ یک ردیف بودجه برای این بحث دیده شده بود و حداقل اعتباری هم تامین شد که امیدواریم سال آینده این اعتبار پربارتر شود تا بتوانیم بهتر استفاده کنیم.